Vilket kort ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Vilket kort ska jag välja?

Har idag ett gtx 960 strix 2gb. Känner i bland att den är något klen och funderar på att uppgradera lite.
Ska väl säga att jag långt ifrån är en inbiten gamer.

Efter mycket letande och googlande efter listor och recensioner så står valet mellan att skaffa ett till 960 och köra SLI, eller att köra ett 970 4gb. Värre grejer behöver jag nog inte..?

Frågan är då hur en del gamla spel klarar SLI?
Med 2x 960 kan man ju kräma ur mer men i lite mer begränsad form.
970 är ju klart mer allround.

Hur hade ni gjort?

Permalänk

@Haas:

Köp ett r9 390 8gb för samma pengar som ett 970

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Medlem

Eftersom SLI endast använder ett av graffenas ram minne (2gig 960) skulle jag nog satsa på ett 970 med 4 gig. Om något år kan du ju trycka i ett 970 till och få ett riktigt monster 😊

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Vet att R9 är mer prisvärt. Men vill hellre ha ett geforce.
Jaha, trodde den använde båda kortens minne...då ju helt klart ett 970 bättre.

Vet att siffrorna är klart bättre på 970 än 960. Men hur stor skillnad är de egentligen i verkligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning spelar du? Och vilka spel?

Permalänk
Medlem

1920x1080. Är mest racing och sport spel just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haas:

1920x1080. Är mest racing och sport spel just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

I verkligheten så tittar du lättast på våra tester på just grafikkort. Finns väldigt många här på SC. Du får ta och leta lite själv bara.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haas:

Har idag ett gtx 960 strix 2gb. Känner i bland att den är något klen och funderar på att uppgradera lite.
Ska väl säga att jag långt ifrån är en inbiten gamer.

Efter mycket letande och googlande efter listor och recensioner så står valet mellan att skaffa ett till 960 och köra SLI, eller att köra ett 970 4gb. Värre grejer behöver jag nog inte..?

Frågan är då hur en del gamla spel klarar SLI?
Med 2x 960 kan man ju kräma ur mer men i lite mer begränsad form.
970 är ju klart mer allround.

Hur hade ni gjort?

Beror lite på hur mycket minne spelen använder, med 2 x GTX960 finns kraften där så man kan ställa upp inställningarna, med åtföljd att minnesbehovet kan öka ganska rejält, så dubbla GTX960 slår i taket rätt snabbt då.

Skulle utan tvekan sälja befintligt, och gå på GTX980 alternativt GTX970.

Sen så är ju alltid single kort bättre, eller snarare risken för krångel mindre.
Sist men inte minst, alla spel stödjer inte SLI (eller Crossfire)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Verkar som det är bättre på att satsa på ett bättre singelkort.
Det kommer som sagt i så fall bli ett 970. Har varken lust eller behov av ett 980 för 5000:- eller mer.

Dom flesta 970-kort rekommenderar minst 500-550W
Kör på ett 600W och vet att den klarar av det, men kommer den få jobba onödigt hårt när man laddar på lite?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haas:

Verkar som det är bättre på att satsa på ett bättre singelkort.
Det kommer som sagt i så fall bli ett 970. Har varken lust eller behov av ett 980 för 5000:- eller mer.

Dom flesta 970-kort rekommenderar minst 500-550W
Kör på ett 600W och vet att den klarar av det, men kommer den få jobba onödigt hårt när man laddar på lite?

Nej, det blir alldeles utmärkt med 600W förutsatt att det är ett hyfsat märke. Din burk kanske drar 350W max.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jaha, den drar inte mera? Så bra då Är en corsair så borde väl hålla rätt bra standard även fast den tillhör deras billigare varianter. Är dock tyvärr ett icke modulärt nätagg, så inga snygga kabeldragningar här inte...