Försvinner skrivbordet när displayport-skärm stängs av?

Permalänk

Försvinner skrivbordet när displayport-skärm stängs av?

Jag har för tillfället en benq BL2400 med displayport tillsammans med en annan skärm och en TV med ett XFX Radeon HD6950. När jag stänger av min skärm med displayport försvinner denna skärmen från windows skrivbord, vilket är bökigt eftersom fönster skickas runt till andra skärmar (från huvudskärm till TVn när displayportskärmen sätts på igen) samt att jag har olika bakgrund på varje skärm i windows.

Är det fortfarande så här det fungerar med nyare skärmar/grafikkort med displayport?

Jag har tänkt uppgradera skärm snart men vill ha lite koll på vad som gäller. Jag hittar inga nya trådar om detta när jag googlar. Känns konstigt om folk inte skulle klaga på något så jobbigt som detta.

Visa signatur

i7 6700K @ 4.5GHz | MSI 1080 Gaming X | Asus Z170 Pro Gaming | Define R5 | EVGA G2 850W | Corsair 2x8GB 3000 MHz | NH-D15 | 960 EVO 1TB | WD Blue 6 TB | Seagate 4TB | WD Green 3TB
Acer XB270HU | Benq BL2400PT | Logitech G502 Proteus Core | Logitech G710+ | Philips Fidelio X2 | V-Moda Boompro | Func 1030 R2 XL

Permalänk
Moderator
Moderator

Detta är en säkerhetsfeature misstänker jag, stänger man av en skärm med powerknapp så finns ju den inte längre för datorn att utöka till. Om det hade varit ett hårdvarufel så hade du haft svårt att komma åt fönsterna på den skärmen, om den inte dumpat dem.

Men ska klura lite på om det kan gå via inställningar.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Lan:

Detta är en säkerhetsfeature misstänker jag, stänger man av en skärm med powerknapp så finns ju den inte längre för datorn att utöka till. Om det hade varit ett hårdvarufel så hade du haft svårt att komma åt fönsterna på den skärmen, om den inte dumpat dem.

Men ska klura lite på om det kan gå via inställningar.

Det dumma är ju att mina fönster flyttas från huvudskärmen till en avstängd sekundär skärm när en annan sekundärskärm startas så att jag inte kommer åt fönsterna där.

Men det funkar i grundutförandet på samma sätt med nyare skärmar, exempelvis de med G-sync som måste köras med displayport?

Visa signatur

i7 6700K @ 4.5GHz | MSI 1080 Gaming X | Asus Z170 Pro Gaming | Define R5 | EVGA G2 850W | Corsair 2x8GB 3000 MHz | NH-D15 | 960 EVO 1TB | WD Blue 6 TB | Seagate 4TB | WD Green 3TB
Acer XB270HU | Benq BL2400PT | Logitech G502 Proteus Core | Logitech G710+ | Philips Fidelio X2 | V-Moda Boompro | Func 1030 R2 XL

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Kan man ställa in vilken skärm som ska vara första eller port som ska prioriteras?
Alltså datorn känner igen min andra som första som är kopplad på DP port, men jag vill ha min skärm som är kopplad på DVI på första.

Jag har stället in att DVI skärmen ska vara primär men ändå känns den igen som skärm 2.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bärplockaren:

Lånar tråden lite.
Kan man ställa in vilken skärm som ska vara första eller port som ska prioriteras?
Alltså datorn känner igen min andra som första som är kopplad på DP port, men jag vill ha min skärm som är kopplad på DVI på första.

Jag har stället in att DVI skärmen ska vara primär men ändå känns den igen som skärm 2.

Ja du kan ange vilken skärm du vill ha till primär i win, bara gå till skärminställningarna och välj.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att DP ska funka och vara aktiv så måste skärmen svara på signalerna hela tiden, även om skärmen är avstängd.

Vissa skärmar slutar svara på DP signaler när du stänger av dom, detta är ungefär det samma som du drar ut kabeln för Windows och därmed inte har skärmen inkopplad.

Vissa skärmar kan du styra detta under dess strömspars funktioner men det är inte alla som stödjer det, drar du ut kontakten helt för skärmen så oavsett vad så kommer det inte fungera.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja du kan ange vilken skärm du vill ha till primär i win, bara gå till skärminställningarna och välj.

Jo det är det jag har gjort men ändå stämmer det inte...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Har läst att detta går att lösa om man har rätt grafikkort genom att spara edid-inställningarna i windows vilket inte är helt enkelt om det inte finns en färdig utility med drivrutinerna till ditt grafikkort.

https://sites.google.com/site/ebobster/stuff/displayportblank...

Ovan gäller ju dock endast quadro.

Hade ett störigt problem i windows 8 att fönster på min sekundära skärm hoppade över till TVn när jag satte på den...riktigt irriterande. Detta verkar dock vara löst i Windows 10. Däremot kommer fönster på en skärm som du stänger av att hoppa över till din primära skärm så en enkel uppgradering kanske inte löser ditt huvudbry.

edit:

Skrivet av 314159265:

Det dumma är ju att mina fönster flyttas från huvudskärmen till en avstängd sekundär skärm när en annan sekundärskärm startas så att jag inte kommer åt fönsterna där.

kanske löses om du uppgraderar till windows 10

mer länkar
http://superuser.com/questions/630555/turning-displayport-mon...
http://www.ninjacrab.com/persistent-windows/

Visa signatur

Asus Maximus Extreme IV ● Intel 2600K @ 4.7Ghz ● Zalman CNPS9900 MAX ● Corsair XMS3 4x4096mb 1600Mhz ● EVGA Geforce GTX 980 Ti ● SB X-Fi Titanium Pro ● Corsair AX850 Gold

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

För att DP ska funka och vara aktiv så måste skärmen svara på signalerna hela tiden, även om skärmen är avstängd.

Vissa skärmar slutar svara på DP signaler när du stänger av dom, detta är ungefär det samma som du drar ut kabeln för Windows och därmed inte har skärmen inkopplad.

Vissa skärmar kan du styra detta under dess strömspars funktioner men det är inte alla som stödjer det, drar du ut kontakten helt för skärmen så oavsett vad så kommer det inte fungera.

Det låter intressant och logiskt. Då är frågan hur det fungerar på Acer XB270HU.

Skrivet av Tobbe1555:

Har läst att detta går att lösa om man har rätt grafikkort genom att spara edid-inställningarna i windows vilket inte är helt enkelt om det inte finns en färdig utility med drivrutinerna till ditt grafikkort.

https://sites.google.com/site/ebobster/stuff/displayportblank...

Ovan gäller ju dock endast quadro.

Hade ett störigt problem i windows 8 att fönster på min sekundära skärm hoppade över till TVn när jag satte på den...riktigt irriterande. Detta verkar dock vara löst i Windows 10. Däremot kommer fönster på en skärm som du stänger av att hoppa över till din primära skärm så en enkel uppgradering kanske inte löser ditt huvudbry.

edit:

kanske löses om du uppgraderar till windows 10

mer länkar
http://superuser.com/questions/630555/turning-displayport-mon...
http://www.ninjacrab.com/persistent-windows/

Får kolla detta med mitt nya grafikkort när jag stoppat in detta! På min nuvarande dator fungerar det likadant på windows 7 som 10 tyvärr.

Visa signatur

i7 6700K @ 4.5GHz | MSI 1080 Gaming X | Asus Z170 Pro Gaming | Define R5 | EVGA G2 850W | Corsair 2x8GB 3000 MHz | NH-D15 | 960 EVO 1TB | WD Blue 6 TB | Seagate 4TB | WD Green 3TB
Acer XB270HU | Benq BL2400PT | Logitech G502 Proteus Core | Logitech G710+ | Philips Fidelio X2 | V-Moda Boompro | Func 1030 R2 XL