Google öppnar Youtube Gaming

Permalänk
Melding Plague

Google öppnar Youtube Gaming

Det blir strömmande video och direktsända spelsessioner när Google tar sikte på Twitch och öppnar den egna motsvarigheten Youtube Gaming under onsdagen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Inledningsvis kommer Youtube Gaming enbart att finns tillgänglig för användare från USA och Storbritannien"

Största anledningen att bojkotta hela skiten.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nördig och helt OT kommentar, men som Nexus-fanatiker blir man glad att se den gamla trotjänaren Nexus 5 i nyskapat reklammaterial.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Så vad exakt blir skillnaden mot att streama på Twitch och ha sina videos på vanliga Youtube?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

"Inledningsvis kommer Youtube Gaming enbart att finns tillgänglig för användare från USA och Storbritannien"

Största anledningen att bojkotta hela skiten.

Förstår verkligen inte tanken bakom detta beslut, många av de riktigt stora streamarna är ju INTE från varken USA eller Storbrittanien och många, många tittare är inte från dessa länder heller.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

detta kan ju bli kul!
trivs inte med klumpiga twitch..

hoppas att den begränsade lanseringen handlar om att testa med kontrollerbara loads innan man släpper in hela världen. Hoppas inte det har med språk och reklam att göra. Hoppas verkligen inte att det blir någon sorts geolocation spärr, för det vore helt jäkla medieval.

fasen va jag kommer streama fishing planet! wohooo!!

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem

Oroväckade:

YouTube's automated copyright enforcer, Content ID, is always a hot button issue for YouTube's creators. On YouTube Gaming, the system will be active, in real time, on livestreams. If copyrighted content is detected during a live stream, the dashboard will show a warning, and streamers will have a set time period to stop the music. If users ignore the warning, the stream will be blocked until the system detects the copyrighted content has stopped.

Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Så vad exakt blir skillnaden mot att streama på Twitch och ha sina videos på vanliga Youtube?

Läs länkade blog artikeln så står det:

"- more than 25,000 games will each have their own page, a single place for all the best videos and live streams about that title. You’ll also find channels from a wide array of game publishers and YouTube creators."

Detta tycker jag verkar mest användbart som användare. Du kan altså söka på ett specifikt spel och enkelt se alla relaterade videos och streams.

"Subscribe to a channel, and you'll get a notification as soon as they start a live stream."

"And when you want something specific, you can search with confidence, knowing that typing “call” will show you “Call of Duty” and not “Call Me Maybe."

"On top of existing features like high frame rate streaming at 60fps, DVR, and automatically converting your stream into a YouTube video"

"We’re also creating single link you can share for all your streams."

Permalänk
Medlem

Jag tror att Twitch har blivit alldeles för stort för att ens Google ska kunna göra någonting åt det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Förstår verkligen inte tanken bakom detta beslut, många av de riktigt stora streamarna är ju INTE från varken USA eller Storbrittanien och många, många tittare är inte från dessa länder heller.

Inte jag heller..

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Så vad exakt blir skillnaden mot att streama på Twitch och ha sina videos på vanliga Youtube?

60fps på YouTube något som twitch inte har. Antar att du inte behöver vara en partner med YouTube för att streama i 1080p eller högre vilket är ett stort plus för de som vill börja streama.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Konkurrens är alltid bra!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpNstein:

60fps på YouTube något som twitch inte har. Antar att du inte behöver vara en partner med YouTube för att streama i 1080p eller högre vilket är ett stort plus för de som vill börja streama.

Skickades från m.sweclockers.com

Twitch supportar 60fps. Har ingen koll på att bara partners kan använda 1080p på twitch heller men det låter märkligt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Jag tror att Twitch har blivit alldeles för stort för att ens Google ska kunna göra någonting åt det.

Twich har aldrig haft en ärlig chans.

Pewdiepie har 39 miljoner subscribers, jobbar heltid med videos, varje video ses av 2-5 miljoner i snitt och han tjänar mångmiljonbelopp.
Största streamen på Twich har inte ens 20000 live, och tjänar... ?? Mycket tveksam att någon "jobbar" heltid med att streama på twich.

Permalänk
Medlem

Varför alltid dessa tråkiga namn från Google? Google+, Google Play Music och nu Youtube Gaming. Det ska ju vara fristående från YouTube som jag förstår det, så det kunde väl varit något roligare typ YouGame? Vad som helst som inte är så sterilt och tråkigt.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Twich har aldrig haft en ärlig chans.

Pewdiepie har 39 miljoner subscribers, jobbar heltid med videos, varje video ses av 2-5 miljoner i snitt och han tjänar mångmiljonbelopp.
Största streamen på Twich har inte ens 20000 live, och tjänar... ingenting?? Mycket tveksam att någon "jobbar" heltid med att streama på twich.

Antar att du inte sett Lirik när han streamer. Mellan 20-35k tittare och folk som subscribar till honom/donerar. Jag trodde för övrigt att Pewdiepie streamade på MLG men kan ha fel.

Det låter som att du inte riktigt har koll på Twitch.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Twich har aldrig haft en ärlig chans.

Pewdiepie har 39 miljoner subscribers, jobbar heltid med videos, varje video ses av 2-5 miljoner i snitt och han tjänar mångmiljonbelopp.
Största streamen på Twich har inte ens 20000 live, och tjänar... ?? Mycket tveksam att någon "jobbar" heltid med att streama på twich.

Vadå största streamen på twitch har inte ens 20000 live, Sodapoppin streamade här om dagen med 48000 viewers.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DerpNstein:

60fps på YouTube något som twitch inte har. Antar att du inte behöver vara en partner med YouTube för att streama i 1080p eller högre vilket är ett stort plus för de som vill börja streama.

Skickades från m.sweclockers.com

Twitch stödjer både 1080p och 60fps för non-partners så vet inte var du får din information ifrån.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Twich har aldrig haft en ärlig chans.

Pewdiepie har 39 miljoner subscribers, jobbar heltid med videos, varje video ses av 2-5 miljoner i snitt och han tjänar mångmiljonbelopp.
Största streamen på Twich har inte ens 20000 live, och tjänar... ?? Mycket tveksam att någon "jobbar" heltid med att streama på twich.

Det finns faktiskt flera som jobbar 100% med att streama genom twitch, finns till och med svenskar som gör de. Ta t ex YZN eller Tejbz. Sen finns alltid personer som Sodapopin eller Towlie från den internationella marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Twich har aldrig haft en ärlig chans.

Pewdiepie har 39 miljoner subscribers, jobbar heltid med videos, varje video ses av 2-5 miljoner i snitt och han tjänar mångmiljonbelopp.
Största streamen på Twich har inte ens 20000 live, och tjänar... ?? Mycket tveksam att någon "jobbar" heltid med att streama på twich.

alla som streamar har ju youtube filmer också, men nog är det många som jobbar heltid med att streama på twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Twich har aldrig haft en ärlig chans.

Pewdiepie har 39 miljoner subscribers, jobbar heltid med videos, varje video ses av 2-5 miljoner i snitt och han tjänar mångmiljonbelopp.
Största streamen på Twich har inte ens 20000 live, och tjänar... ?? Mycket tveksam att någon "jobbar" heltid med att streama på twich.

Det finns många som lever på enbart twitch och lägger upp så got som inget på sina Youtube kanaler, många får pengar genom flera olika sätt och inte enbart pengar från twitch själva, utan donationer ( som bland annat inte tillåts på Youtube enligt deras användaravtal, egen fiansierad reklam, många har också https://www.patreon.com/ o.s.v.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Och vad blir skillnaden?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Twitch supportar 60fps. Har ingen koll på att bara partners kan använda 1080p på twitch heller men det låter märkligt.

Jag tror han syftar på DVR samt 9000 bitrate. Alla kan streama 60@1080p på Twitch men med tanken på att Twitch bara tillåter 3500 bitrate (förutom för eliten) så går majoriteten ner till 60@720p. Det ser helt enkelt inte bra ut med så liten bitrate, det är på tok för lågt för en 1080p strömmning.

Youtube kommer in med bättre infrastruktur och servrar, något som kanske får Twitch att öka farten litegrann. Jag tittade aktivt på streams redan under Justin.tv dagarna, jag tror inte att YG kommer att ta över eller ersätta Twitch för mig personligen. Men jag är väldigt nyfiken på vad lite konkurrans kan göra.

Jag minns ju t.ex under årets E3-mässa, Twitch hade väldiga problem att klara av mängden tittare. YG hade samma siffror, ibland större, och deras stream var oerhört stabil i 60@1080p.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem

Bättre att samla alla på ett ställe. Twitch fungerar bra, bara dumt av Google att komma och förstöra.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Läs länkade blog artikeln så står det:

"- more than 25,000 games will each have their own page, a single place for all the best videos and live streams about that title. You’ll also find channels from a wide array of game publishers and YouTube creators."

Detta tycker jag verkar mest användbart som användare. Du kan altså söka på ett specifikt spel och enkelt se alla relaterade videos och streams.

"Subscribe to a channel, and you'll get a notification as soon as they start a live stream."

"And when you want something specific, you can search with confidence, knowing that typing “call” will show you “Call of Duty” and not “Call Me Maybe."

"On top of existing features like high frame rate streaming at 60fps, DVR, and automatically converting your stream into a YouTube video"

"We’re also creating single link you can share for all your streams."

Mer eller mindre allt du sa går redan göra på Twitch, förutom att den konvertar streamen till en YouTube video. Så för de som jobbar mycket mot YouTube med sina streams lär ha det mycket lättare.

Finns egentligen ingen anledning att använda YouTube alternativet.. De har ContentID som lär skrämma bort många streamers för många spelar musik i bakgrunden. Sen vad händer om man streamar ett Nintendo spel?? Streamen lär ju tas ned på en gång. Sen att det är låst till USA och UK till en början va ju att skjuta sig i foten.. Riktigt konstigt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loffemega:

Jag tror han syftar på DVR samt 9000 bitrate. Alla kan streama 60@1080p på Twitch men med tanken på att Twitch bara tillåter 3500 bitrate (förutom för eliten) så går majoriteten ner till 60@720p. Det ser helt enkelt inte bra ut med så liten bitrate, det är på tok för lågt för en 1080p strömmning.

Youtube kommer in med bättre infrastruktur och servrar, något som kanske får Twitch att öka farten litegrann. Jag tittade aktivt på streams redan under Justin.tv dagarna, jag tror inte att YG kommer att ta över eller ersätta Twitch för mig personligen. Men jag är väldigt nyfiken på vad lite konkurrans kan göra.

Jag minns ju t.ex under årets E3-mässa, Twitch hade väldiga problem att klara av mängden tittare. YG hade samma siffror, ibland större, och deras stream var oerhört stabil i 60@1080p.

Du lär inte se fler folk som streamar i 60fps@1080p på Youtube. Det krävs en åt helvetes hårdvara för att klara av det och för någon som ska börja med streaming så är knappast 60fps@1080p det som sätter käppar i hjulet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Twich har aldrig haft en ärlig chans.

Pewdiepie har 39 miljoner subscribers, jobbar heltid med videos, varje video ses av 2-5 miljoner i snitt och han tjänar mångmiljonbelopp.
Största streamen på Twich har inte ens 20000 live, och tjänar... ?? Mycket tveksam att någon "jobbar" heltid med att streama på twich.

Do you even twitch bro? Kappa

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

"Inledningsvis kommer Youtube Gaming enbart att finns tillgänglig för användare från USA och Storbritannien"

Största anledningen att bojkotta hela skiten.

Eh va? Så är det ju med i princip alla tjänster när de är nya. Är väl rätt naturligt att man rullar ut det långsamt, eftersom det handlar om en tjänst som tjänar pengar på reklam så behöver man ju dels se till att det finns reklam i rätt format, tillräckligt med annonsörer samt bättre övervaka hur mycket tjänsten kan tänkas dra så man kan skala upp med server och bandbredd.

Skrivet av Poptart:

Oroväckade:

YouTube's automated copyright enforcer, Content ID, is always a hot button issue for YouTube's creators. On YouTube Gaming, the system will be active, in real time, on livestreams. If copyrighted content is detected during a live stream, the dashboard will show a warning, and streamers will have a set time period to stop the music. If users ignore the warning, the stream will be blocked until the system detects the copyrighted content has stopped.

Källa

Oroväckande vet jag knappast om det är, det är väl snarlikt på Twitch? Dessutom så påverkar det antagligen i princip enbart spel som kör med licenseriad musik från komersiella artister vilket inte borde vara någon nyhet för någon som spelar in gameplay eller streamar att stänga av musiken först.

Skrivet av kevve1:

Jag tror att Twitch har blivit alldeles för stort för att ens Google ska kunna göra någonting åt det.

Mja, är det någon som kan ge Twitch en match så är det Google. Dessutom är konkurrens bara bra, tvingar tjänsterna att bli bättre och kanske mer prisvärda dessutom. Har aldrig varit något stort fan av Twitch måste jag säga, utvecklingen där känns rätt långsam.

Skrivet av Zache_:

Varför alltid dessa tråkiga namn från Google? Google+, Google Play Music och nu Youtube Gaming. Det ska ju vara fristående från YouTube som jag förstår det, så det kunde väl varit något roligare typ YouGame? Vad som helst som inte är så sterilt och tråkigt.

Jag ser absolut inget fel i namnet, tycker det är ett rätt passande och bra namn. Däremot så finns det väl fler som streamar som inte sysslar med med spel? Tänker på t ex Linus Tech Tips, en sån kanal hade ju inte passat under Gaming-taggen direkt.

-------------------

Ska bli intressant att se hur det utvecklas. Twitch tycker jag är rätt kasst, trots att man sitter med uppkoppling så har jag knappt ens fått 720p att fungera typ någonsin. Man tycker ju att 100 uppströms borde räcka för 720p i 60fps, men icke. Det mest intressanta blir väl att se hur integrationen av detta blir med övrig mjukvara så som spel eller Shadowplay t ex.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hur ska all bandbredd räcka till?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Bra med konkurrens för jag tycker Twitch slackar en hel del. De har problem för ofta tycker jag.
Detta gäller definitivt när det är stora turneringar på gång.
Där tror jag YTG kommer vara bättre om de tar den chansen.
Dock får vi se vad som händer med utvecklingen. Blir intressant.

De som säger att folk inte tjänar pengar på Twitch vet inte mycket om Twitch streamers. Det finns gott om streamers som gör det det som ett jobb och tjänar väldigt bra med pengar.