Permalänk
Medlem

SSD Raid-0 vs M2

Har precis lagt en hög pengar på en rätt ordentlig uppgradering.
Skylake i7
980ti strix
16GB ddr4
asus viii gene
m.m

dvs. har spenderat rätt ordentligt så vill gärna hålla igen lite nu

Har en hyggligt ny 850 evo ssd idag. Är lite sugen på att öka diskprestandan i samma veva.

Jag skulle kunna, för 990:- köpa en till 250GB evo och köra raid-o, eller köpa en m2 typ predator.

Om man ser till vad som är mest värt i mitt fall, skulle ni köpa en till ssd eller trycka in en m2? (2-2,5k för 250GB)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pwntato:

Har precis lagt en hög pengar på en rätt ordentlig uppgradering.
Skylake i7
980ti strix
16GB ddr4
asus viii gene
m.m

dvs. har spenderat rätt ordentligt så vill gärna hålla igen lite nu

Har en hyggligt ny 850 evo ssd idag. Är lite sugen på att öka diskprestandan i samma veva.

Jag skulle kunna, för 990:- köpa en till 250GB evo och köra raid-o, eller köpa en m2 typ predator.

Om man ser till vad som är mest värt i mitt fall, skulle ni köpa en till ssd eller trycka in en m2? (2-2,5k för 250GB)

Så vad gör du med din burk, som har denna kraft? Jag tror att med "normalanvändning" så lär du inte märka skillnad iom detta byte.
Visst din E-Pen blir större men annars så

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har man ingen penis av respektabel storlek så får man jobba på E-penisen vettu

Bygger en burk jag ska klara mig med ett tag framöver, samt att det är ju roligt med vassa grejer!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pwntato:

Har man ingen penis av respektabel storlek så får man jobba på E-penisen vettu

Bygger en burk jag ska klara mig med ett tag framöver, samt att det är ju roligt med vassa grejer!

Ja, predatorn ser ju iaf vass ut på papperet så den skulle jag gått på. Men kolla så att den går att använda som system/OS-disk om du nu skalle vilja ha det så.

PS: Ajfan, jag som trodde att storleken inte hade betydelse.
Såg att du reggade samma år och månad.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Se där ja! Men skillnaden Raid-0 vs m2, känns som det inte riktigt är så stor skillnad att det är värt 1500:- till Eller? Finns andra aspekter att ta med när det gäller m2?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pwntato:

Se där ja! Men skillnaden Raid-0 vs m2, känns som det inte riktigt är så stor skillnad att det är värt 1500:- till Eller? Finns andra aspekter att ta med när det gäller m2?

Tja, att köra Raid med SSD ser inte jag någon vits med inte när pradatorn ger så pass som den verkar göra. Men visst ska du spara är det ju bättre med en större modell av de "vanliga" SDD:erna.

Det finns ju även denna: https://www.komplett.se/product/841196/datorutrustning/hrddis...
Thats my 2 cents

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hmm. Kanske bättre att nöja sig ett litet tag med SSD då Känner inte att jag behöver mer utrymme och med facit i hand så lär jag knappt märka skillnaden i dagsläget. Lite samma som i valet av 980ti. Varför köra 2x 970 när 980ti är så bra som den är

Permalänk
Medlem

Har någon erfarenhet av flera sdd diskar i raid 0?.
Om man har 8 diskar te.x då ska det skriva/läsa 800% snabbare eller det funkar inte så?

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2