Windows 10 når 75 miljoner enheter i 192 länder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Enligt artikeln på Wikipedia så hade han krokat upp en bärbar dator i ett rum med switchar dit allmänheten inte hade tillträde, för att tanka hem dokument från MITs servrar. Det hade ju inte sett annorlunda ut i Sverige, om jag t.ex. ställde in en dator i serverrummet på mitt jobb som tankade hem grejer från vårt intranät. Även om det inte är några kvalificerade hemligheter så hade jag antagligen fått sparken med omedelbar verkan m.m.

Det som tog livet av Aaron Schwartz var nog snarare insikten om att hans serie av små hyss kunde leda till 50 år i fängelse och $1M i böter. Sen kan man ju alltid diskutera om många små brott ska leda till multiplikation av straffet. Det är ju inte svårt att konstatera att det svenska systemet med massiva straffrabatter till återfallsförbrytare inte fungerar, åtminstone.

Jo, även dokumentären tog upp det hela. Var en städskrubb/förråd som han gjorde detta.

Nu känner jag inte han personligen, men ska man gå efter vinklingen i dokumentären. Så var han troligen inte helt frisk innan detta hände. Som exempel började han på ett företag där han fick en rätt kass dator och rätt låst så han inte kunde göra så mycket alls, helt enkelt han började från botten (vad jag fattar det som). Som vilken annan normal person får helt enkelt stå ut med i ett par år på ny arbetsplats.

Men ha sa upp sig, bara för han vantrivdes. Verkar ju vara rätt rastlös person och verkade även lida av någon psykisk störning (men som sagt jag kände inte han personligen, utan gick på hur dokumentären vinklade hur hans personlighet var även dom runt som kände han). Så gissar att han inte klarade press så bra ( mådde psykisk dåligt innan polisen började med förhör och pressa han). Men att att i det läget utföra brott var ju inte så smart (lätt i efterhand) och även myndigheter borde inte ha varit så hårda emot han. Men är ju USA så är ju vardag där att vara tuffa mot kriminella.

Blev jäkla Wall of text Men ja hade ju räckt med intrång på obehörigt område, men USA är ju kända för att överdriva

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Windows 10 är värsta spion skitet som finns .... WI-NSA-10 är ett bättre namn

Efter att ha läst detta så undviker man Win 10 o en del uppdateringar till win 7 o 8 ja läs själva ....

http://localghost.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlack:

Efter att ha läst detta så undviker man Win 10 o en del uppdateringar till win 7 o 8

Efter att ha läst en sida på Internet så undviker man att uppgradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Antar du inte kan svara på forumet på ett tag (insatsstyrkan har väl redan bankat in dörren) Sry för skämtet i fall detta faktiskt hänt(kommer hända för dig blir ju inget roligt skämt längre för dig).

Men oftast så vill företag använda bigdata för riktad reklam, tjänar ju inte på att förstöra livet på oskyldiga precis (blir ju rätt negativ reklam då).

Men en sak som bigdata kan också göra, är för kriminella som vill få tag i högt uppsatta personer för olika former av utpressning t.ex eller vanligt folk, veta när dom kan göra inbrott osv.

Bigdata för regeringar kan ju kontrollera vad vi sysslar med och hindra folk med fel åsikt eller spärra in dom som exempel. Men även till nyttiga saker som veta rörelsemönster och bygga infrastruktur som fungerar för allmänheten (idag är den inte så bra skick, utan behöver fixas).

Jäkligt sevärd dokumentär (sen hur mycket som är sant och vad som är förskönat vet jag inte exakt).
https://www.youtube.com/watch?v=vXr-2hwTk58

Hehe... de har väl helgstängt, för jag är här än...

Bigdata har ju NSA använt länge, det är först nu som de börjar användas av tex google mfl för reklam.

Och ja, det var en bra dokumentär.

En sak som stack ut för mig där, var FBI som började undersöka Aaron för att de sprider info som SKA vara öppet.
Att regeringen ens får lov att aggera så, utan att någon ansvarig där hängs ut och får ta ansvaret, är problemet.
@Sveklockarn välkommen till dagens verklighet...

Skrivet av Sveklockarn:

När då? Kan du nämna något fall där någon hämtats in under gryningsräd p.g.a. att ha googlat på "fel saker"?
Att någon är oskyldig är inte lika med att spaning inte får bedrivas mot dem. Hur skulle man annars upptäcka någon?

Sa inget om "hämtas". Jag syftade på att min identitet börjar analyseras....
Och nej. Du får i detta land inte övervaka någon tills du har misstanke om brott. Först misstanke, SEN får du bedriva spaning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Gillar utseendet hos 10 mer än 8:än, men saknar 8:ans stabilitet vid lansering. Fortfarande många små irriterande buggar som gör att jag överväger att tillfälligt gå tillbaka till 8.1 tills dess att alla är fixade.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har gått tillbaka till 8.1 på min Lenovo X1 Carbon 2015. Mest för att videouppspelning på hemsidor inte funkar, tex youtube. Får frysningar och framedrops då o då som jag inte lyckats lösa på något vis (ominstallation, byte av drivare, webläsare mm).

I 8.1 funkar datorn perfekt. Men på övriga datorer - min nuc i3 och stationära - körs win 10.

Permalänk
Medlem

Kan nu meddela att M$ skapat backports på sin "Telemetri funktion" eller som jag valt att kalla dem "trojaner och keyloggers", för Win7 och Win8 också. Till skillnad mot Win10 går dessa att ta bort i 7an och 8an.
Är ni inte intresserade av att ha företaget snokandes i DIN dator.
Kan jag tipsa om att ta bort följande KB
KB3068708, KB3022345, KB3075249 och KB3080149

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Ja är man dumnaiv så behöver man väl ingen privacy. Har man lite mer än shoppingmani innanför pannbenet så köper man inte en ny OS licens bara för att man ska skryta med alla att "-Jaa det är ju 2015 nu men en del, ja lever kvar,,." Haha dumhet växer på träd faktiskt. Windows 10 kan ju inte läsa mina tankar iaf.. Varför vill man byta bort Win7 plattfo... Jag menar,, hur specielliella behov har folk egentligen?
Jag måste byta plattform till en som är baserad på hjärnans mindervärdeskomplex, även om det innebär lite oblockerbara livestreams från privatlivet..
Byta iPhone så fort nån nämner nästa version.... Åh shit den känns lite omoder..BAM banken fixar bailout, Fetast på stan!
Strävar alla efter 65 i BMI och permobil med släpvagn till köpcentret nu för tiden?
Likbilen har följe av semitrailer för alla grejer ska med i gropen...
Teh futeru dat we buy bakh to te pasth. GG