Permalänk
Medlem

Processor för cs go

Hej! Jag funderar på att bygga en dator! Har kollat på lite grafikkort och det som verkar passa min budget är en geforce gtx 960. Det jag undrar är vilken processor jag ska ha för att kunna spela CS go med helt okej fps och grafik inställningar. (Jag kör just nu CS på min laptop med 10 fps på de lägsta inställningarna) jag funderar även på att köpa bf4, vilket skulle va kul att köra med 45 fps på medium! Jag vill nog inte betala mer än cirka 5-5,5k, då jag tänkte köpa en motorcykel nästa år. Har nån några tips? Ni får gärna tipsa om moderkort också som inte spräcker min budget!

Permalänk
Skrivet av erictb29:

Hej! Jag funderar på att bygga en dator! Har kollat på lite grafikkort och det som verkar passa min budget är en geforce gtx 960. Det jag undrar är vilken processor jag ska ha för att kunna spela CS go med helt okej fps och grafik inställningar. (Jag kör just nu CS på min laptop med 10 fps på de lägsta inställningarna) jag funderar även på att köpa bf4, vilket skulle va kul att köra med 45 fps på medium! Jag vill nog inte betala mer än cirka 5-5,5k, då jag tänkte köpa en motorcykel nästa år. Har nån några tips? Ni får gärna tipsa om moderkort också som inte spräcker min budget!

Vad kostar ditt grafikkort då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

[postid="15630468" userid="214659" name="Jansson200"]
Vad kostar ditt grafikkort då?
Gtx 960 kostar ca 2000
Skickades från m.sweclockers.com
[/quote]

Permalänk
Skrivet av erictb29:

[postid="15630468" userid="214659" name="Jansson200"]
Vad kostar ditt grafikkort då?
Gtx 960 kostar ca 2000
Skickades från m.sweclockers.com
[/quote]

DDR3 minnen? Är det atx kort du är ute efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jansson200:

DDR3 minnen?

Ja hade tänkt runt 500kr för att inte spräcka budgeten

Edit: läste fel, jag ska ha atx och ddr3 minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Vad vill du ha för din budget? Hela datorn eller allt utom grafikkortet? Behöver du typ skärm och mus/tangentbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vad vill du ha för din budget? Hela datorn eller allt utom grafikkortet? Behöver du typ skärm och mus/tangentbord?

Ska omformulera min fråga, vill ha en processor för MAX 1500kr helst mindre som ska klara att spel CS tillsammans med ett gtx960! De andra delarna fixar jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av erictb29:

Ska omformulera min fråga, vill ha en processor för MAX 1500kr helst mindre som ska klara att spel CS tillsammans med ett gtx960! De andra delarna fixar jag

Skickades från m.sweclockers.com

Du har ju den billigaste i5 an här, annars får du gå ner på i3.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8382820/2015-08-26

Permalänk

Köp iaf inte en i3a. Om du kör intel så kör på i5a

Med min setup har jag 250fps+ i MM @ 1280x960 och 60-120fps i BF4 @ 1080p allt på high.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Hedersmedlem

Hade kört på en i3:a.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3084076

Du har gott om plats att uppgradera till en i5 eller i7 från både Haswell och Broadwell i framtiden om du skulle vilja det.

Du kan köra på typ en FX-8320 eller en Athlon X4 860K men då är du låst sen eftersom de båda är bland de bästa för sin respektive plattform men i3:an matchar dem i många spel ändå.

Permalänk

Pentium G3258 finns ju om du verkligen är på budget

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Pentium G3258 finns ju om du verkligen är på budget

Tror du den kommer att klara både CS go och bf4?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av erictb29:

Tror du den kommer att klara både CS go och bf4?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja... Speciellt som dom överklockar.

Permalänk
Skrivet av erictb29:

Tror du den kommer att klara både CS go och bf4?

Skickades från m.sweclockers.com

Själv ligger jag nästan på rocksolid 300 fps i Cs Go i 1600x900.

Och här är en jämförelse mellan 650krs Intel Peniumen och AMDs 8 kärniga.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Ja... Speciellt som dom överklockar.

Alternativet är ju att ta ett billigare grafikkort och lägger lite mer på processorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av criscros:

Ja... Speciellt som dom överklockar.

Precis man behöver inte ens vara speciellt kunnig för att överklocka dem de överklockar riktigt bra och de är enkla att överklocka.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Ja... Speciellt som dom överklockar.

Jag visste inte att BF4 klarade sig på 2 kärnor??
CS gör det, men många nyare spel gillar inte färre än 4 :=/

Annars är det en helt okej CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag visste inte att BF4 klarade sig på 2 kärnor??
CS gör det, men många nyare spel gillar inte färre än 4 :=/

Annars är det en helt okej CPU.

Kolla på youtube:) där finns g3258 som lirar spel som "behöver" 4 kärnor. Gta V bf4 tror ja de va..

Permalänk

Just Gta v lirar dåligt på Pentiumen, I3 med 2 kärnor fast med 4 virtuella presterar mycket bättre i Gta dock.

Men jag tycker du inte ska vara dumsnål och köp dig en I5. Blir nog billigare i längden också. Min processor är från 2011 men den fungerar kanon än idag!

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av criscros:

Kolla på youtube:) där finns g3258 som lirar spel som "behöver" 4 kärnor. Gta V bf4 tror ja de va..

De flesta spel klarar sig på två även om det står fyra i specifikationerna men det finns undantag. Far Cry 4 startar inte på datorer med två kärnor, dock finns det kanske någon inofficiell fix ute för det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

De flesta spel klarar sig på två även om det står fyra i specifikationerna men det finns undantag. Far Cry 4 startar inte på datorer med två kärnor, dock finns det kanske någon inofficiell fix ute för det nu.

Jo.. Det är ju bara dumt att göra spel som behöver ett minimum utav cores .. Men har fått höra detta från mågon annan också.. Så om ts skulle få för sig att spela farcry4 så kanske han borde kolla på en annan cpu.. Håller med dig.

Då kanske en i3a lr i5a lr vrf inte en 860k?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av criscros:

Jo.. Det är ju bara dumt att göra spel som behöver ett minimum utav cores .. Men har fått höra detta från mågon annan också.. Så om ts skulle få för sig att spela farcry4 så kanske han borde kolla på en annan cpu.. Håller med dig.

Då kanske en i3a lr i5a lr vrf inte en 860k?

Enligt den här https://www.youtube.com/watch?v=PVl8Eupbr_E så funkar det inte ens med hypertrådad tvåkärnig som en i3:a. Dock simulerade de den och använde inte en riktig i3:a, någon annanstans läste jag att det skulle funka om det fanns hypertrådning.

I alla fall känns det som att tekniken utvecklas och vi kanske bara har kommit till punkten när två kärnor inte duger. Kanske kommer det bli vanligare i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Enligt den här https://www.youtube.com/watch?v=PVl8Eupbr_E så funkar det inte ens med hypertrådad tvåkärnig som en i3:a. Dock simulerade de den och använde inte en riktig i3:a, någon annanstans läste jag att det skulle funka om det fanns hypertrådning.

I alla fall känns det som att tekniken utvecklas och vi kanske bara har kommit till punkten när två kärnor inte duger. Kanske kommer det bli vanligare i framtiden.

Jätte Skumt .. Fattar inte vrf spelskaparna måste göra de hela så krångligt..suck..

Aja ...i5a eller en 860k ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Enligt den här https://www.youtube.com/watch?v=PVl8Eupbr_E så funkar det inte ens med hypertrådad tvåkärnig som en i3:a. Dock simulerade de den och använde inte en riktig i3:a, någon annanstans läste jag att det skulle funka om det fanns hypertrådning.

I alla fall känns det som att tekniken utvecklas och vi kanske bara har kommit till punkten när två kärnor inte duger. Kanske kommer det bli vanligare i framtiden.

Finns det nåt på AMD sidan som funkar? Du verkar ju vara kunnig på det här

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Själv ligger jag nästan på rocksolid 300 fps i Cs Go i 1600x900.

Och här är en jämförelse mellan 650krs Intel Peniumen och AMDs 8 kärniga.

https://www.youtube.com/watch?v=KEEuXQf29Z4

Intressant när 8350 fick sträcka på sina kärnor så fick den ett fint övertag. Helt enkelt att satsa på rätt processor beroende på vilka spel man skall köra.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag visste inte att BF4 klarade sig på 2 kärnor??
CS gör det, men många nyare spel gillar inte färre än 4 :=/

Annars är det en helt okej CPU.

Håller med.

Bf4 går hyffsat men flertrådad prolle är att föredra, om TS även ska spela nya och flertrådade spel bör han inte köpa en g3258, i CS funkar den dock klockrent.

Kolla i videon som postades som jämför g3258 med 8350, kolla bla crysis 3 där g3258 stundtals är nere på halva fpsen jmf 8350. Kolla 8:25 i watch dogs vilket är ett flertrådat spel och som går kass på g3258 och kolla även fc4 sist i videon vilket kraschar på g3258. Tror inte man kan köra fc4 på 2trådad prolle utan en inofficiell hack, rätta mig om jag har fel på den punkten för vet ej om det kommit ngn officiell fix.

Videon som postades innan:

Skrivet av juniorjesper:

Själv ligger jag nästan på rocksolid 300 fps i Cs Go i 1600x900.

Och här är en jämförelse mellan 650krs Intel Peniumen och AMDs 8 kärniga.

https://www.youtube.com/watch?v=KEEuXQf29Z4

Sen snackar TS om att köpa 960, du får 380 för typ samma pengar men det presterar bättre:
https://youtu.be/NTpNZEW31G0 (3:30 börjar jämförelsen om man villa skippa försnacket)
Msi 380 2gb för 2049kr på webhallen:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/223258-msi_ra...

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera nvidia geforce.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B0BB3:

Jag skulle rekomendera nvidia geforce.

Varför?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Shadowplay <3

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Shadowplay <3

Finns ju AMD DVR också

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|