AMD lanserar Radeon R9 Nano – fullfjädrade Fiji i miniformat

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Radeon R9 Nano – fullfjädrade Fiji i miniformat

Grafikprocessorn Fiji står till grund för en ny modell i Radeon-serien när AMD lanserar den nya minstingen Nano, som storleken till trots ska leverera klassledande prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fin prislapp

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte vad man har kuttat ner på för att få den så strömsnål! Någon mer påläst får berätta för mig!

Permalänk
Medlem

Inte en chans att jag skulle köpa detta framför en 980TI för dom pengarna.

Permalänk
Avstängd

6990:- , fina grejer

Ett råd värt att följa är att vänta på recensionerna.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Impressive!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Förstår fortfarande inte vad man har kuttat ner på för att få den så strömsnål! Någon mer påläst får berätta för mig!

Klockfrekvensen.

Permalänk
Medlem

Måste ha helt nice prestanda ändå, för det lilla den drar.
Märks dock att det har slått i taket nu för 28nm, dom får inte in mer på ytan dom har att leka med...
16nm kommer bli intressant, minst sagt.

Permalänk
Skrivet av Boffster:

Inte en chans att jag skulle köpa detta framför en 980TI för dom pengarna.

men de är ju inte ens riktade om samma kunder

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Men alltså 7000 spänn för Nano... Jag tappar hoppet helt.

Permalänk
Medlem

gillar att dom jämför det mot ett 970...... Prisklassen skiljer ju sig lite lixom

Permalänk
Medlem

7000kr.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Impressive!

Most impressive SW-quote

Edit:
Priset, om man tänker efter lite, är inte så överaskande.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Med tanke på rapporter om strömåtgång vid överklockning av fullskaliga Fury X så finner jag inte TDPmålet med en så pass lindrig underklockning underlig.
Vi får se vad som händer med priset under och efter lanseringsveckorna, men det är helt klart en intressant produkt. Särskilt om man ploppar in två.

Skrivet av Boffster:

Inte en chans att jag skulle köpa detta framför en 980TI för dom pengarna.

Om man tittar på vad din signatur antyder så kanske du inte riktigt hade köpt ett Nano oavsett?
Men inte en chans att du får in ett 980 Ti i ett miniITX-chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

6990:- , fina grejer

Ett råd värt att följa är att vänta på recensionerna.

Eller, vänta tills när den kommer som dual gpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Förstår fortfarande inte vad man har kuttat ner på för att få den så strömsnål! Någon mer påläst får berätta för mig!

Det har väl beskrivits rätt bra tidigare? Volt och frekvens.

Effektanvändningen är ungefär proportionell mot kvadraten på volttalet * frekvensen.
Om man sänker frekvensen (vilket de gjort för nano, AMD själva säger att 900 är en realistisk gaming-frekvens i enklare spel) så kan man sänka volttalet, vilket i sin tur innebär att effektförbrukningen minskar med nära nog kuben på minskningen av frekvensen.

Folk som underklockar CPU:er och GPU:er känner till det hela rätt bra. Eller överklockar. Fast effektförbrukningen rusar åt det andra hållet då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

men de är ju inte ens riktade om samma kunder

Jo det är dom. Datorintresserade med stora plånböcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Men alltså 7000 spänn för Nano... Jag tappar hoppet helt.

Vad hade du trott då? Koret öppnar ju upp för kompakta system med bra spelprestanda. Vilka konkurrenter finns det?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Grymt att marknaden för kompakta system öppnar upp sig mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jo det är dom. Datorintresserade med stora plånböcker.

Suck, du inser förhoppningsvis själv att det inte är gruppindelningen det talas om utan snarare folk inom den gruppens aktuella behov.

Har du plats för ett fullstorlekskort försvinner många anledningar att välja nano. Har man däremot extremt lite plats och med det dålig luftgenomströmmning så är ett väldigt litet kort med lägre strömförbrukning högintressant.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boffster:

Inte en chans att jag skulle köpa detta framför en 980TI för dom pengarna.

Skrivet av SeF.Typh00n:

6990:- , fina grejer

Ett råd värt att följa är att vänta på recensionerna.

Skrivet av Tommy:

Men alltså 7000 spänn för Nano... Jag tappar hoppet helt.

Skrivet av Foxmaner:

gillar att dom jämför det mot ett 970...... Prisklassen skiljer ju sig lite lixom

Vad hade ni förväntat er? GPU:n är gigantisk.

Att jämföra med mITX-versionerna av 970 är ju helt naturligt eftersom att det tidigare var det snabbaste kortet i mITX-format.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Vad hade du trott då? Koret öppnar ju upp för kompakta system med bra spelprestanda. Vilka konkurrenter finns det?

GTX 970 är väl inte usel när det gäller prestanda? För halva priset får man något som är runt 20% långsammare om man inte kör 4k (fury vs. 970 i 1440p).

De snabbaste korten kostar alltid mer än proportionellt mycket mer, så om det är typ 30% snabbare är 2x priset helt OK, tycker jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cardeci:

Det har väl beskrivits rätt bra tidigare? Volt spänning och frekvens.

Effektanvändningen är ungefär proportionell mot kvadraten på volttalet spänningen * frekvensen.
Om man sänker frekvensen (vilket de gjort för nano, AMD själva säger att 900 är en realistisk gaming-frekvens i enklare spel) så kan man sänka volttalet spänningen, vilket i sin tur innebär att effektförbrukningen minskar med nära nog kuben på minskningen av frekvensen.

Folk som underklockar CPU:er och GPU:er känner till det hela rätt bra. Eller överklockar. Fast effektförbrukningen rusar åt det andra hållet då.

Hmm. Ja teorin är god, men det känns lite som lite väl bra siffror ändå. Ser fram emot recensionerna!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HugSeal:

Suck, du inser förhoppningsvis själv att det inte är gruppindelningen det talas om utan snarare folk inom den gruppens aktuella behov.

Har du plats för ett fullstorlekskort försvinner många anledningar att välja nano. Har man däremot extremt lite plats och med det dålig luftgenomströmmning så är ett väldigt litet kort med lägre strömförbrukning högintressant.

Skrivet av MakeCoke:

Vad hade ni förväntat er? GPU:n är gigantisk.

Att jämföra med mITX-versionerna av 970 är ju helt naturligt eftersom att det tidigare var det snabbaste kortet i mITX-format.

Min tanke med detta är att där ett Fury Nano får plats kommer ett Fury X få plats, bara för att AMD klantat sig med placeringen av 8-pins kontakten på Nano. (radiatorn placerad som utblås exempelvis)

Där Fury X inte kan användas på grund av ovanstående anledning och ett Fury Nano får plats, den situationen lär inte hända ofta.

Jag förväntade mig ett högt pris, men inte samma som ett Fury X.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

gillar att dom jämför det mot ett 970...... Prisklassen skiljer ju sig lite lixom

30% snabbare, men över 100% dyrare.
Visst, har man en stor plånbok och måste ha ett mITX-chassi så finns inte något val.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Alltså om inte kortet levererar rejäl prestanda så vore det ju bra dumt att ta spåass bra betalt. Samtidigt hoppas jag såklart att detta blir ett populärt kort då AMD behöver all deg de kan få.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Men inte en chans att du får in ett 980 Ti i ett miniITX-chassi.

Klart man får in ett 980 Ti i ett mITX chassi.. är inte direkt svårt.

Permalänk

Så de sänkte GPU frekvens med 50 mhz och fick 100 watt lägre TDP, what? hur är det ens möjligt något känns skumt. Och 7000kr AMD vad håller ni på med?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur pass väl det överklockar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AquaRelliux:

Så de sänkte GPU frekvens med 50 mhz och fick 100 watt lägre TDP, what? hur är det ens möjligt något känns skumt. Och 7000kr AMD vad håller ni på med?

Läste du texten?

Citat:

För att sänka energiförbrukningen och pricka in TDP-värdet på 175 W regleras klockfrekvenserna utefter effektuttag och värmeutveckling. AMD sätter grafikprocessorns tak vid 1 000 MHz, men uppger att klockfrekvensen vid normalt spelande trillar ned till cirka 900 MHz.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB