Spec till Macbook pro (grafisk design)

Permalänk
Medlem

Spec till Macbook pro (grafisk design)

Tjena! har börjat plugga grafisk design och webbutveckling och kommer under de närmsta åren jobba mycket i Photoshop InDesign och Illustrator.

Jag har tänkt följa trenden i klassen då så gott som alla har apple datorer, de som känns viktigt tror jag är skärm och RAM.

Har tittat på Macbook Pro Retina 13"

frågan är om det är värt priset att uppgradera processor? står inte mycket mer på apples sida än klockfrekvens och vet inte hur mycket den praktiska skillnaden är.

nämnvärt att tyngre uppgifter och spel ska fixas av min stationära dator (se sign)

mvh Adam

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

Med tanke på priset på en MBP 13" med 256gb lagring och 16gb ram så är +2900kr för i7 vs i5 helt klart värt det. Du kommer juh aldrig kunna uppgradera så det är lika på att slå på max direkt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Med tanke på priset på en MBP 13" med 256gb lagring och 16gb ram så är +2900kr för i7 vs i5 helt klart värt det. Du kommer juh aldrig kunna uppgradera så det är lika på att slå på max direkt.

känner snarare att är det verkligen värt att lägga ner nästan 5000kr på något man kanske inte märker?
Som "fattig student" och finns andra saker och lägga de pengarna på

(om ni får andra priser så kollar jag studentpriser)

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

känner snarare att är det verkligen värt att lägga ner nästan 5000kr på något man kanske inte märker?
Som "fattig student" och finns andra saker och lägga de pengarna på

(om ni får andra priser så kollar jag studentpriser)

hur blev 2900kr vips 5000kr?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

@twonkey: du behöver inte en Mac bara för alla andra har det, eftersom du är student hade jag kollat på ett billigare alternativ. Men om Mac är ett måste hade jag kört på macbook pro 2015 13.3" i5, 128gb versionen med 8gb och köpt en billigare 1tb hårddisk.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

hur blev 2900kr vips 5000kr?

lite slarvräknat men blir ju 4500 iaf (8GB ram extra är nästan 2000kr till)

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

i7 5557U är ca 15% kraftfullare än i5 5257U. Huruvida du kommer märka av den prestandaskillnaden och om du faktiskt kommer att behöva den extra prestandan vet jag faktiskt inte.

NetOnNet har just nu, med "Mac-priser" som referensram, vettigt pris på 256 gb modellen med i5 och 8gb ram: https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/13-14tum/apple-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

lite slarvräknat men blir ju 4500 iaf (8GB ram extra är nästan 2000kr till)

+i7 kostar 2900kr

+ 8gb ram så det blir 16gb kostar 2200kr

det blir 5100kr.

Är det så du menar?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Såg precis att ska man ha 16gb ram och i7 till MBP 13" så kostar det samma som instegs 15 modellen. Den har också 16gb ram och 256gb SSD, men Riktigt Quad-Core och Iris Pro.

Kör på en sådan

http://www.macoteket.se/produkt/apple-macbook-pro-15-retina-2...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga att det nio gånger av tio inte är värt att uppgradera till i7-processorn, speciellt inte som student med begränsad budget. Skillnaden i prestanda är försumbar.

Antar att Adobe-programmen fortfarande är riktiga RAM-ätare? Då lär nog 16GB vara starkt rekommenderat, speciellt om man behöver ha uppe båda programmen samtidigt tänker jag mig. 128GB vs 256GB SSD är en ren smaksak om man redan har en stationär dator, är man lite "lagringsmedveten" klarar man sig långt på 128GB om datorn endast ska användas till studier.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Givetvis köper du en 15" som har vansinnigt mycket snabbare och bättre CPU, 16gb ram och mycket bättre grafikkort. Den är försumbart större och tyngre än 13".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!