Permalänk
Medlem

Lite problem med Arduino

Köpte ett Arduino starter kit och håller på att göra ett projekt i boken med en temp mätare och 3 diodrar. Så som jag fatta det så ska fler diodrar lysa ju varmare temp mätaren blir. Körde igång den och en diod lyser, så tänker att jag sätter väl fingrarna på temp mätare och ser om en till börjar lysa, dum som man är.. Det gjorde ont iaf, ni förstår varför om ni läser mina värden här under.

Enligt boken ska värdena bli följande.

Sensor: 200
Volts: 70
Degrees C: 17

Här är mina värden som jag får: Sensor Value: 604, Volts: 2.95, degrees C: 244.92

Här är koden

const int sensorPin = A0; const float baselineTemp = 20.0; void setup() { // put your setup code here, to run once: Serial.begin(9600); // open a serial port for(int pinNumber = 2; pinNumber<5; pinNumber++){ pinMode(pinNumber,OUTPUT); digitalWrite(pinNumber, LOW); } } void loop() { // put your main code here, to run repeatedly: int sensorVal = analogRead(sensorPin); Serial.print("Sensor Value: "); Serial.print(sensorVal); //convert the ADC reading to voltage float voltage = (sensorVal/1024.0) * 5.0; Serial.print(", Volts: "); Serial.print(voltage); Serial.print(", degrees C: "); //convert the voltage to temp in degrees float temperature = (voltage - .5) * 100; Serial.println(temperature); if(temperature < baselineTemp){ digitalWrite(2, LOW); digitalWrite(3, LOW); digitalWrite(4, LOW); } else if(temperature >= baselineTemp+2 && temperature < baselineTemp+4){ digitalWrite(2, HIGH); digitalWrite(3, LOW); digitalWrite(4, LOW); } else if(temperature >= baselineTemp+4 && temperature < baselineTemp+6){ digitalWrite(2, HIGH); digitalWrite(3, HIGH); digitalWrite(4, LOW); } else if(temperature >= baselineTemp+6){ digitalWrite(2, HIGH); digitalWrite(3, HIGH); digitalWrite(4, HIGH); } delay(1); }

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Inaktiv

Hur har du kopplat in allting?

Permalänk
Medlem

Skulle våga säga att du har kopplat fel någonstans. Kolla alla kopplingar och försök igen.

Permalänk
Medlem

Hoppas det syns på den här, annars får jag försöka ta en ny bild Notera att röd sitter på GND och svart på 5V. Boarden sitter upp och ner kontra vad dom tycker man ska ha den på figgarna i boken

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen sensor? Ser bara tre lysdioder med tillhörande motstånd?

Permalänk
Medlem

Nu ser det lite bättre ut, hade råkat sätta GND & 5v kabeln på fel ställe.

Sensor Value: 158, Volts: 0.77, degrees C: 27.15

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thulin82:

Jag ser ingen sensor? Ser bara tre lysdioder med tillhörande motstånd?

Den lilla svarta ploppen där är en TMP Sensor

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

Den lilla svarta ploppen där är en TMP Sensor

Den i kopplingsdäcket? Den är ju ej inkopplad...

edit: Eller har UNO:n en inbyggd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thulin82:

Den i kopplingsdäcket? Den är ju ej inkopplad...

edit: Eller har UNO:n en inbyggd?

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem

Exakt, ej inkopplad

Permalänk
Medlem

Sensorn ska till + (5V) och - (GND), mittenpinnen till A0.

Se till att svart är till GND och rött till 5V och att det stämmer med kopplingsdäcket såklart.

Borde funka sen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Sensorn ska till + (5V) och - (GND), mittenpinnen till A0.

Se till att svart är till GND och rött till 5V och att det stämmer med kopplingsdäcket såklart.

Borde funka sen.

Har löst det redan=D Står länge upp. Tack ändå. ^^

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Tott3:

På exempelbilden du visar ser du hur sensorn ska kopplas, men på det du gjort så är inte sensorn inkopplad (den sitter helt ensam)...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.