Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Timrå
Registrerad
Okt 2004

Lite problem med Arduino

Köpte ett Arduino starter kit och håller på att göra ett projekt i boken med en temp mätare och 3 diodrar. Så som jag fatta det så ska fler diodrar lysa ju varmare temp mätaren blir. Körde igång den och en diod lyser, så tänker att jag sätter väl fingrarna på temp mätare och ser om en till börjar lysa, dum som man är.. Det gjorde ont iaf, ni förstår varför om ni läser mina värden här under.

Enligt boken ska värdena bli följande.

Sensor: 200
Volts: 70
Degrees C: 17

Här är mina värden som jag får: Sensor Value: 604, Volts: 2.95, degrees C: 244.92

Här är koden

const int sensorPin = A0; const float baselineTemp = 20.0; void setup() { // put your setup code here, to run once: Serial.begin(9600); // open a serial port for(int pinNumber = 2; pinNumber<5; pinNumber++){ pinMode(pinNumber,OUTPUT); digitalWrite(pinNumber, LOW); } } void loop() { // put your main code here, to run repeatedly: int sensorVal = analogRead(sensorPin); Serial.print("Sensor Value: "); Serial.print(sensorVal); //convert the ADC reading to voltage float voltage = (sensorVal/1024.0) * 5.0; Serial.print(", Volts: "); Serial.print(voltage); Serial.print(", degrees C: "); //convert the voltage to temp in degrees float temperature = (voltage - .5) * 100; Serial.println(temperature); if(temperature < baselineTemp){ digitalWrite(2, LOW); digitalWrite(3, LOW); digitalWrite(4, LOW); } else if(temperature >= baselineTemp+2 && temperature < baselineTemp+4){ digitalWrite(2, HIGH); digitalWrite(3, LOW); digitalWrite(4, LOW); } else if(temperature >= baselineTemp+4 && temperature < baselineTemp+6){ digitalWrite(2, HIGH); digitalWrite(3, HIGH); digitalWrite(4, LOW); } else if(temperature >= baselineTemp+6){ digitalWrite(2, HIGH); digitalWrite(3, HIGH); digitalWrite(4, HIGH); } delay(1); }

Z270 Gaming Pro Carbon | Intel Core i5-7600k | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI 1070 FTW Gaming | 2x8GB Corsair Vengeance

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Hur har du kopplat in allting?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där datorn står
Registrerad
Jan 2013

Skulle våga säga att du har kopplat fel någonstans. Kolla alla kopplingar och försök igen.

Ett 770 och en 4670k som sitter i ett Corsair Carbide 540 Air.

Arduino geek på hög nivå :)

Citera för svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Timrå
Registrerad
Okt 2004

Hoppas det syns på den här, annars får jag försöka ta en ny bild Notera att röd sitter på GND och svart på 5V. Boarden sitter upp och ner kontra vad dom tycker man ska ha den på figgarna i boken

Z270 Gaming Pro Carbon | Intel Core i5-7600k | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI 1070 FTW Gaming | 2x8GB Corsair Vengeance

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2004

Jag ser ingen sensor? Ser bara tre lysdioder med tillhörande motstånd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Timrå
Registrerad
Okt 2004

Nu ser det lite bättre ut, hade råkat sätta GND & 5v kabeln på fel ställe.

Sensor Value: 158, Volts: 0.77, degrees C: 27.15

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Timrå
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av thulin82:

Jag ser ingen sensor? Ser bara tre lysdioder med tillhörande motstånd?

Den lilla svarta ploppen där är en TMP Sensor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av Tott3:

Den lilla svarta ploppen där är en TMP Sensor

Den i kopplingsdäcket? Den är ju ej inkopplad...

edit: Eller har UNO:n en inbyggd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Timrå
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av thulin82:

Den i kopplingsdäcket? Den är ju ej inkopplad...

edit: Eller har UNO:n en inbyggd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2004

Exakt, ej inkopplad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Sensorn ska till + (5V) och - (GND), mittenpinnen till A0.

Se till att svart är till GND och rött till 5V och att det stämmer med kopplingsdäcket såklart.

Borde funka sen.

Intel Core i5 4670K, Asus Z87I-PRO, 16GB Corsair Vengeance LP 1600MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Timrå
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av saturday_sun:

Sensorn ska till + (5V) och - (GND), mittenpinnen till A0.

Se till att svart är till GND och rött till 5V och att det stämmer med kopplingsdäcket såklart.

Borde funka sen.

Har löst det redan=D Står länge upp. Tack ändå. ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Tott3:

På exempelbilden du visar ser du hur sensorn ska kopplas, men på det du gjort så är inte sensorn inkopplad (den sitter helt ensam)...

|| 2700K @ 4.7GHz || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Crucial C300 64GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.