Vanligt med klickljud/oväsen?

Permalänk
Medlem

Vanligt med klickljud/oväsen?

Använder en TX850 som rullat på i snart 4 år. På senare tid har jag märkt av ett klickande ljud, som jag trodde var en dålig fläkt. Nu när jag fått lite tid över har jag öppnat datorn och efter lite trial & error har jag kommit fram till att det är nätagget som låter!

Hur vanligt är detta? Är det något man bör oroa sig över? Fläktarna i chassit är utbytta till tystare varianter så detta klickandet är ganska jobbigt om man inte använder ett headset för att stänga ut ljudet.

Jag har även märkt av en del blue screens och random krascher på sistone (även efter ny Windows-installation), har inte bytt ut någon hårdvara förutom chassi-fläktar. Det brukar stå "overclocking failed" när man bootar upp efter en krasch vilket är märkligt då jag inte överklockat och det fungerat fint åren innan...

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Skrivet av zelxi:

Använder en TX850 som rullat på i snart 4 år. På senare tid har jag märkt av ett klickande ljud, som jag trodde var en dålig fläkt. Nu när jag fått lite tid över har jag öppnat datorn och efter lite trial & error har jag kommit fram till att det är nätagget som låter!

Hur vanligt är detta? Är det något man bör oroa sig över? Fläktarna i chassit är utbytta till tystare varianter så detta klickandet är ganska jobbigt om man inte använder ett headset för att stänga ut ljudet.

Jag har även märkt av en del blue screens och random krascher på sistone (även efter ny Windows-installation), har inte bytt ut någon hårdvara förutom chassi-fläktar. Det brukar stå "overclocking failed" när man bootar upp efter en krasch vilket är märkligt då jag inte överklockat och det fungerat fint åren innan...

tickandet är säkerligen en relä, 1-2ggr/sek ? inget direkt farligt men irriterande. Corsair har haft ganska mycket problem med spoltjut/coilwhine fast då brukar det vara mer högfrekvent buzz eller ton.

kan du ladda ner HWinfo och ha det igång när du spelar, du ska ha sensorerna igång sen när du spelat ett tag ta fram rutan, ta printscreen & lägg upp bilden här.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ok, ska testa det. Vilka värden bör jag titta på?

Mycket möjligt att det är ett relä, ljudet är definitivt inte spoltjut, påminner mer om ett ljud där något "skakar". Jag misstänkte att något slog i fläkten, men kunde inte se något sådant, ljudet varierar också... ibland försvinner den i någon sekund för att sedan återkomma igen.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Skrivet av zelxi:

Ok, ska testa det. Vilka värden bör jag titta på?

Mycket möjligt att det är ett relä, ljudet är definitivt inte spoltjut, påminner mer om ett ljud där något "skakar". Jag misstänkte att något slog i fläkten, men kunde inte se något sådant, ljudet varierar också... ibland försvinner den i någon sekund för att sedan återkomma igen.

kan lika gärna vara samma sak "skakar" det 440hz så har du tonen A & ett tjut.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Kanske det. Men ljudet är där konstant, oavsett om datorn är belastad eller ej.

Vilka värden vill du att jag ska kika på? Resterande är bara diverse sensorer för fläktar, temp. osv.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Skrivet av zelxi:

Kanske det. Men ljudet är där konstant, oavsett om datorn är belastad eller ej.

Vilka värden vill du att jag ska kika på? Resterande är bara diverse sensorer för fläktar, temp. osv.

http://i.imgur.com/YQ8Xn6b.png

om datorn inte belastas så är värdena oftast ok, det är först vid belastning som allt möjligt kan hända.
12v 3.3v 5v Vcore är väl nog dom du ska hålla koll på.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av zelxi:

Använder en TX850 som rullat på i snart 4 år. På senare tid har jag märkt av ett klickande ljud, som jag trodde var en dålig fläkt. Nu när jag fått lite tid över har jag öppnat datorn och efter lite trial & error har jag kommit fram till att det är nätagget som låter!

Hur vanligt är detta? Är det något man bör oroa sig över? Fläktarna i chassit är utbytta till tystare varianter så detta klickandet är ganska jobbigt om man inte använder ett headset för att stänga ut ljudet.

Jag har även märkt av en del blue screens och random krascher på sistone (även efter ny Windows-installation), har inte bytt ut någon hårdvara förutom chassi-fläktar. Det brukar stå "overclocking failed" när man bootar upp efter en krasch vilket är märkligt då jag inte överklockat och det fungerat fint åren innan...

Hej zelxi,

Det är alltså ett tickande ljud och inte tjutande ljud? Är nätaggregatet möjligtvis dammigt? Har de gått i fyra år så kan de ha kommit in en del damm även fast man kanske har ett chassi med dammfilter på.

Testa att rengöra nätaggregatet med luft på burk. Damm som lägger sig på komponenter ökar ju värmen och det kan medföra missljud. Om det inte hjälper att blåsa rent så kan jag hjälpa dig att byta ut nätaggregatet då du har 5 års garanti på TX-serien.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej zelxi,

Det är alltså ett tickande ljud och inte tjutande ljud? Är nätaggregatet möjligtvis dammigt? Har de gått i fyra år så kan de ha kommit in en del damm även fast man kanske har ett chassi med dammfilter på.

Testa att rengöra nätaggregatet med luft på burk. Damm som lägger sig på komponenter ökar ju värmen och det kan medföra missljud. Om det inte hjälper att blåsa rent så kan jag hjälpa dig att byta ut nätaggregatet då du har 5 års garanti på TX-serien.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Hej!

Japp, det är ett klickande ljud och inte ett tjutande. En annan dator här har spoltjut så det ljudet känner jag igen :). Jag ska testa med luft på burk, tack!

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av zelxi:

Hej!

Japp, det är ett klickande ljud och inte ett tjutande. En annan dator här har spoltjut så det ljudet känner jag igen :). Jag ska testa med luft på burk, tack!

Fick ditt PM om att det inte hjälpte, då tar jag och hjälper dig att byta ut ditt nätaggregat. Skapa en ticket på våran support-sida och beskriv ditt problem och återkom till mig med ditt ticket-nummer så fixar jag resten.

http://corsair.force.com/

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Fick ditt PM om att det inte hjälpte, då tar jag och hjälper dig att byta ut ditt nätaggregat. Skapa en ticket på våran support-sida och beskriv ditt problem och återkom till mig med ditt ticket-nummer så fixar jag resten.

http://corsair.force.com/

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Tack! #6669964.

Hittade inte mitt kvitto, vet att jag såg den för någon månad sen när jag storstädade. Tog screenshots från orderhistoriken istället, hoppas det funkar också.

EDIT: Hittade kvittot igen! La upp den, men det ser ut som någon annan av dina kollegor på RMA-avdelningen hann före.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av zelxi:

Tack! #6669964.

Hittade inte mitt kvitto, vet att jag såg den för någon månad sen när jag storstädade. Tog screenshots från orderhistoriken istället, hoppas det funkar också.

EDIT: Hittade kvittot igen! La upp den, men det ser ut som någon annan av dina kollegor på RMA-avdelningen hann före.

Har kollat in din ticket och fixat allting som behövs nu, du kommer få mera information i din ticket och mail.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva en liten kort uppdatering.

Corsair Johan fixade så jag att jag fick en förbetald fraktsedel, tusen tack!!!
Skickade in min defekta enhet förra veckan i torsdags. Nu en vecka senare har jag fått en utbytesenhet som är en RM850.

Kort gott, utmärkt support!

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av zelxi:

Tänkte skriva en liten kort uppdatering.

Corsair Johan fixade så jag att jag fick en förbetald fraktsedel, tusen tack!!!
Skickade in min defekta enhet förra veckan i torsdags. Nu en vecka senare har jag fått en utbytesenhet som är en RM850.

Kort gott, utmärkt support!

Härligt att allt löste sig och du är nöjd.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan