Witcher 3 Microstuttering och konstig bild, vad kan det vara?

Permalänk
Medlem

Witcher 3 Microstuttering och konstig bild, vad kan det vara?

Hej, vet inte om jag bara inte märkt det tidigare men jag får iaf en väldig massa microstuttering i Witcher. FPS verkar inte spela någon roll, problemet kvarstod vid Low och det är sjukt irreterande. Det uppstår när man är ute o springer eller går i stan, bilden liksom hoppar över några bildrutor och det känns som den fryser till. Dessutom är det något konstigt fenomen med att det blir som streck i bilden när man springer eller rör kameran fort, vet inte hur jag ska beskriva det. Spelet kör version 1.8 på 290X samt 4690K@4Ghz.

All hjälp som går att få uppskattas! Kan även ge mer detaljer om så krävs.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Hej, vet inte om jag bara inte märkt det tidigare men jag får iaf en väldig massa microstuttering i Witcher. FPS verkar inte spela någon roll, problemet kvarstod vid Low och det är sjukt irreterande. Det uppstår när man är ute o springer eller går i stan, bilden liksom hoppar över några bildrutor och det känns som den fryser till. Dessutom är det något konstigt fenomen med att det blir som streck i bilden när man springer eller rör kameran fort, vet inte hur jag ska beskriva det. Spelet kör version 1.8 på 290X samt 4690K@4Ghz.

All hjälp som går att få uppskattas! Kan även ge mer detaljer om så krävs.

"kappa" din FPS på 60 eller liknande. Fungerade på min andra rigg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Hej, vet inte om jag bara inte märkt det tidigare men jag får iaf en väldig massa microstuttering i Witcher. FPS verkar inte spela någon roll, problemet kvarstod vid Low och det är sjukt irreterande. Det uppstår när man är ute o springer eller går i stan, bilden liksom hoppar över några bildrutor och det känns som den fryser till. Dessutom är det något konstigt fenomen med att det blir som streck i bilden när man springer eller rör kameran fort, vet inte hur jag ska beskriva det. Spelet kör version 1.8 på 290X samt 4690K@4Ghz.

All hjälp som går att få uppskattas! Kan även ge mer detaljer om så krävs.

Har exakt samma problem som dig fast får så när jag lirar H1Z1, den lixom hoppar en bildruta skit irriterande...Men det hjälpte när jag halvera min fps... men det går inte lira så när man spelar på 144hz skärm sen springa runt med 70 fps det funkar inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sakkan:

Har exakt samma problem som dig fast får så när jag lirar H1Z1, den lixom hoppar en bildruta skit irriterande...Men det hjälpte när jag halvera min fps... men det går inte lira så när man spelar på 144hz skärm sen springa runt med 70 fps det funkar inte...

Så jävla irriterande indeed. Testade installera RTTs eller vad det heter som limitar fps men de hjälpte inte heller... Ska testa Capa på 50 när jag kommer hem men det är inte kul

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Så jävla irriterande indeed. Testade installera RTTs eller vad det heter som limitar fps men de hjälpte inte heller... Ska testa Capa på 50 när jag kommer hem men det är inte kul

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan inte köra cappat, går bara inte. Men säg till om du hittar någon lösning. Som sagt har liknade problem som dig fast i h1z1 efter någon stor patch för ett par månader sen... blir galen...

Permalänk

Finns massvis med tweaks man kan använda för att antingen få mer prestanda eller bättre grafik.
Vad har du för skärm? G-sync? V-sync?

Visa signatur

PSU: EVGA Supernova G2 850W Mobo: ASUS MAXIMUS VIII HERO CPU: i7 6700K + Noctua NH-D15 GPU: ASUS Strix GTX 980 Ti RAM: Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666Mhz Monitors: BENQ XL2420G 1080p@144Hz Storage: 500 GB Samsung 850 Evo, 1 TB WD Blue OS: Win10 Peripherals: V-MODA Crossfade M-100, Razer DeathAdder 3.5G, Func KB-460 MX Red
Laptop: Dell XPS 13 9350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phantomcave:

Finns massvis med tweaks man kan använda för att antingen få mer prestanda eller bättre grafik.
Vad har du för skärm? G-sync? V-sync?

Helt vanlig 60Hz IPS panel. Framraten är det oftast inget fel på, utan det är själva microstutteringen som förstör.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phantomcave:

Finns massvis med tweaks man kan använda för att antingen få mer prestanda eller bättre grafik.
Vad har du för skärm? G-sync? V-sync?

Tack för länken. Har satt custom värde på garbage collection memory asset nu så ska se om det gör någon skillnad. Du är min gud om det funkar.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk

Vet inte vilken FPS du får men prova slå på v-sync?

The in-game framerate limiter has been found to cause frame pacing issues (i.e. stuttering) and a lot of players now agree that the best way to combat these is to disable both the game's internal framerate limiter and VSync, then set it to run in fullscreen and use NVIDIA's Adaptive VSync solution instead!
First of all, go to the in-game graphics options menu and configure the following settings as shown below:
VSync: Off
Maximum Frames Per Second: Unlimited
Display Mode: Full Screen
Then open NVIDIA Control Panel, click on the "Manage 3D settings" tab on the left-hand side of the window, select "Program Settings", find "The Witcher 3 (witcher3.exe)" in the drop-down menu and edit the following variables as shown below:
Triple buffering: On
Vertical sync: Adaptive or Adaptive (half refresh rate)
NOTE: The "Adaptive" setting will synchronise and cap your framerate to your monitor's set refresh rate (e.g. 60 FPS cap on 60 Hz monitors), while "Adaptive (half refresh rate)" will do the same at half of your monitor's refresh rate (i.e. 30 FPS cap on 60 Hz monitors, 60 FPS cap on 120 Hz monitors and 72 FPS cap on 144 Hz monitors)!
By applying this all-inclusive tweak you will no longer suffer from screen tearing, nor the input lag associated with traditional VSync, and your game will be capped at a fixed framerate of your choosing, which will keep both jarring framerate fluctuations and your GPU temperatures in check!

Visa signatur

PSU: EVGA Supernova G2 850W Mobo: ASUS MAXIMUS VIII HERO CPU: i7 6700K + Noctua NH-D15 GPU: ASUS Strix GTX 980 Ti RAM: Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666Mhz Monitors: BENQ XL2420G 1080p@144Hz Storage: 500 GB Samsung 850 Evo, 1 TB WD Blue OS: Win10 Peripherals: V-MODA Crossfade M-100, Razer DeathAdder 3.5G, Func KB-460 MX Red
Laptop: Dell XPS 13 9350