Heta PCIe M.2 SSD?

Permalänk
Medlem

Heta PCIe M.2 SSD?

Går och funderar på att installera en M.2 SSD i en ny desktop men blev tveksam när jag såg hur snabbt de blir rejält varma, tex vid filkopiering. Se tex PudgetSystems. De sitter ju vanligen väldigt nära moderkortet och ganska inklämda. Jag kopierar ju då och då hyfsade mängder med större filer. Hur ser ni på detta? Erfarenheter?

Permalänk

Detta undrar även jag över.

Jag har tänkt använda en Samsung 850 EVO 500Gb m.2 i mitt mITX-bygge. Eftersom kortet kommer att monteras på undersidan av moderkortet i en Node 304 är jag orolig för att värmen blir svår att leda bort.

Permalänk
Medlem

Har beställt två burkar, den ena justfärdigbyggd. I den blev det en vanlig SSD, i den andra blir det en Intel 750.

Permalänk
Medlem

Detta problem fanns redan med mSata korten och är ett tydligt problem. i 2,5" versioner så kan de använda chassit som kylare, men som löst kort kan man behöva titta på en extra kyllösning som värmetejp eller dyna mot chassi eller något.

Intel 525 var väl en av de första som hade detta problem, och 730 hade det också. Hur det är med 750 vet jag inte, men den skulle sluka upp till 20W vill jag minnas, och det kyler du inte enkelt utan iaf en fläns.