ESD-skydd för minne som ska skickas på posten

Permalänk
Medlem

ESD-skydd för minne som ska skickas på posten

Jag fick häromdagen ett minne skickat till mig på posten. Det va fjuttpengar så jag räknade nästan med att det skulle vara trasigt när det kom fram (Tradera).

När jag rullade upp bubbelplasten så pass långt att jag möttes av ett lager aluminiumfolie började jag ana oråd. Sista varvet plast rullades bort och kvar var bara 2 varv alu-folie.

Stoppade in minnet i maskinen bara för att se om det mot förmodan skulle fungera. Möts av Dells 1-3-2 pip. Japp minnesfel.

(Fick 2 nya minnen idag levererade i retailförp. Funka klockrent).

Så, åter till ESD-träsket.

Är Aluminiumfolie ett lämpligt förpackningsmaterial när man skickar iväg ett beggat RAM-minne i ett kuvert? Jag för min del skulle aldrig göra på detta viset. Men det kanske är jag som är feg... eller?

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte heller göra det. Men så tycker jag det brukar samlas ESD-påsar i överflöd i gömmorna.

Om jag inte hade en ESD-påse skulle jag nog hellre satsa på papper eller något annat icke-ledande.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

nej, då lite av poängen med esd påsar är att vara ledande till en viss gräns och se till att ev urladdningar sker långsamt är en aluminiumfolie den direkta motsatsen.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

minnen trasiga eller gick sönder pga. dålig hantering ink. Dålig ESD-hantering.

Det var troligen inte aluminiumet som var orsaken antingen var minnen trasiga eller gick sönder pga. dålig hantering ink. Dålig ESD-hantering.

För i teori borde det fungera, inte för jag skulle välja det.
Ike statiskt papper en” faradays bur” av aluminium icke statist papper + normal transportsäkring borde fungera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HåkaN Teknik:

Det var troligen inte aluminiumet som var orsaken antingen var minnen trasiga eller gick sönder pga. dålig hantering ink. Dålig ESD-hantering.

För i teori borde det fungera, inte för jag skulle välja det.
Ike statiskt papper en” faradays bur” av aluminium icke statist papper + normal transportsäkring borde fungera!

Ett sätt att göra ESD påsar är som jag förstått det att klä dessa med ett ledande lager på insidan, t.ex. aluminium.

Men att involvera bubbelplast in i alluminiumfolien är väll rätt osunt enligt den modell du ställer upp? Den lär under resans gång varit upphov till en hel del "uppladdning" tänker jag. Som sen helt sonika har fortsatt rakt in till minnet när potensskillnaden blivit tillräckligt stor. Den bubbelplasten har knappast en ESD-hämmande behandling i sin tillverkning.

Även om också jag är inne på spåret "skit in, skit ut".

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk

Ja bubbel plasten s placering är olämplig när den inte är antistat behandlad.

Ja bubbel plasten s placering är olämplig när den inte är antistat behandlad.

Metalliserade påsarna är metallen på utsidan isolerande ESD behandlad plast insida för att få en isolerad faradays bur, om insidan var ledande kan det bli problem med batterier på moderkorten, tidigare så var det lämpligt med även ha ESD-behandlad bubbel plast innan moderkortet stoppades i metalliserade ESD påsarna löd enarna gjorde annars hål i i de metalliserade påsarna.
Det är ytmontering som är det primära nu och de är inte likaspetsiga, så påsarna bukar hålla nu.

Permalänk

Troligen bara otur? Det kan hamna tunga saker även i brevsäckarna på Posten. Plast är aldrig bra, men plast med aluminiumfolie på båda sidor kan inte ställa till problem. Många lager aluminiumfolie som kan ta upp laddning och kortsluta elektriska fälten, många faradays burar runt det minnet, och en rejäl flaskkondensator. Nån som kan föreslå nått bättre, och förklara varför det skulle vara bättre. Skräcken för statisk elektricitet är något överdriven. Jag har fått elektronik lindad i enbart bubbelplast och mot förmodan så har det mesta fungerat, peppar peppar ta i trä