Din utrustning för 20 år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaxiz:

Vad är grejen med att alla datorer va gråa på den tiden? Fanns det ingen annan plast eller va de det coolaste som fanns? ;D

"Det här är seriösa saker, inga jävla hipsterfasoner här inte"

Nej men skämt åsido. Det var ju vad man skämtade om då att man kunde få vilken färg på datorn som helst bara den var beige.
Det såldes betydligt mindre upplagor och brandskydd i plasten var viktigare än design eller trams om miljögifter.
På den tiden var det ju även tekniker som byggde och använde datorer. Då var det innehåll och funktion före form

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Möjligt att det finns en bild på min gamla maskin hemma hos mina föräldrar i något fotoalbum eller filmrulle som aldrig blev framkallad. Men jag hittade iaf en bild på nätet på den modellen jag hade: http://www.100megspopup.com/redawa/Graphics/CompaqDP386s.jpg

Kommer inte riktigt ihåg alla specifikationer men har för mig att den hade typ 12MB hårddisk och kanske 8MB RAM. MS DOS och Windows 3.11.

Tror det var en sådan jag fick ärva som första dator strax före millennieskiftet, kanske 97-98 någonstans. På den tiden satt jag mest med paint och ett gammalt skid-spel i 2D.

Var rena lyxen att sen få komma till min farbror och spela det första Need for Speed när det kom sen.

Visa signatur

《¤》Nanoxia Deep Silence《¤》Asus Z97-P《¤》i5-4690k《¤》《¤》EVGA 970 4Gb SSC《¤》Corsair Vengeance 8Gb《¤》《¤》Fractal Design Integra R2 750W 80 plus bronze 《¤》

Permalänk
Medlem

Datorerna var skitfula förr både in som utvändigt,tänk en vit låda påverkad av cigarretrök
och ett kråkbo inuti för att inte tala om den hemska kulmusen som man hade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja det hette nog så, haha jag var ganska dålig på det, fick alltid ringa hem och be om mera pengar @Damadre:

Permalänk

Härlig tråd! Köpte min första egna pc kring 1998/99. Det var en Packard Bell Multimedia dator. Kommer ihåg att monitorn hade inbyggda högtalare som var rundade. Har tyvärr ingen bild på det.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chappy90:

Jag kommer inte ihåg exakt vad för PC vi hade, kunde ha varit en Dell..men en sak jag hittade när jag rensade ut lite saker hos morsan var denna skönhet, en Windows 95 startdiskett!

Dom spel jag älskade att köra var; The Sims, Rollercoaster Tycoon, sedan hade vi nå konstiga spel farsan köpt som handlade om att bryta sig in i ett hus med massa kassaskåp och ett om att resa världen runt, kan dock inte komma ihåg vad dom heter

http://i.imgur.com/et6O1Zz.jpg

Påminner mig om ett schysst sommarjobb jag hade, kanske va sommaren -96, fick äran att uppgradera alla skolans datorer från Win 3.11 till 95. Vandrade runt i en helt tom skola med en polare, bärandes på 13 disketter var. Kändes lite som Ensam hemma-filmerna kommer jag ihåg. Det tog säkert 2-3 veckor att uppdatera samtliga datorer. För pengarna köpte jag 16Mb ram och en Pentium 166Mhz MMX (med 200Mhz overdrive!). Sedan va man kung ett tag

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Oh herre gud, 2-3 veckor? Tur att du fick betalt @spinxen:

Permalänk
Entusiast

Oj, tänk om man hade haft några bilder... Commodore 64, Amiga 500 och en AST 486:a på 66Mhz (kände mig asgrym då polarens 486:a bara var på 50Mhz)

Så för 20 år sen var det en sån här jag hade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Welroos:

Köpte också min första dator -95 med liknande specs som din, har för mig att jag betalade runt 6000 kr med skärm till. hela sommarjobbspengen försvann men det var det värt.

Jag pröjsade drygt 9 för min, tror inte jag gjorde jättebra deal. Köpte den från en snubbe som byggde och reparerade datorer och annan elektronik. Hela sommarjobbslönen gick. Han frågade mig säkert hur mycket jag tjänat och sen så åt datorn kostar precis så mycket. Jäkla gubbe

Permalänk

Tror jag fick ärva en Victor 286:a för ca 20 år sedan.

Monokrom-skärm
Windows 3.0 utan skärmsläckare (dödade datorn)
60 eller 80 MB hdd

Chassit liknade detta. Kommer mest ihåg power och reset-knappen.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Har inga foton tyvärr, men 1995 satt jag fortfarande med min Amiga 1200 med en 68EC030 (utan MMU) på 40MHz, 4 MB FAST-minne och en 68882 FPU. Har kvar den än (och en A1084S monitor), men använder den sällan.

Minns inte vad jag spelade då, men jag var ingen gamer utan pysslade främst med demoscenen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av blackeagle238:

Vi hade en Macintosh Performa 630, inköpt antingen 1994 eller 1995. Har ingen egen bild kvar men jag nallar en från en annan sida:
http://ru.pc-history.com/wp-content/uploads/Macintosh_Performa-630.jpg

Motorola 68LC040 på 33MHz
4mb RAM (uppgraderat till 8 ett par år senare)
250mb hårddisk

Spelades galet mycket Civ på den maskinen. Sen 1999 konverterade jag till Windows med en andrahandsburk med en Pentium 90.

Vi hade också nästan exakt den maskinen! Fast den hette LC 630. Jag konverterade aldrig till Windows (kör OS X som huvud-OS), fast inte helt ologiskt att folk gjorde det då i slutet på 1990-talet/början på 2000-talet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Inte min första dator men den förs jag hittade bild på.
Hittade inget äldre än denna 2000 då bilden är tagen.
Men den datorn var då 5 år gamla.

Minns inte vad det var för burk.

Idag,

Visa signatur

RAAP!

Permalänk
Medlem

Satt nog på min första PC (det var C64 och Amiga 1200 innan det, kom till PC relativt sent).

Det var ingen märkesdator utan en dator en lokal snubbe byggt ihop och sålt till farsan.

En Intel DX4 100Mhz, 8mb ram, 500mb hdd (har jag för mig). Köpte till ett multimedia-kit med en cd-rom och ett sound blaster 32 pnp. Satt på en Shamrock 14" skärm som klarade av 800x600 (och 1024x768 i typ 30 hz eller något sånt löjligt)

Brukade lira Lucasarts-spelen, civilization (som jag brukade lira på Amigan tidigare), dune 2 och det var omkring den tiden (1996) som jag började lira cm2

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Oj, tänk om man hade haft några bilder... Commodore 64, Amiga 500 och en AST 486:a på 66Mhz (kände mig asgrym då polarens 486:a bara var på 50Mhz)

Så för 20 år sen var det en sån här jag hade

http://www.saturntechnology.com/wp-content/uploads/2013/01/AST.jpg

Hade en precis likadan!
Första riktiga datorn. Stackars mamma och pappa fick punga ut 26 tusen för det där jävla härket med..
Good times

Permalänk
Medlem

1995 satt jag med en Amiga 500, ombyggd till 1MB chipmem, 2MB "slow" fastmem, 2 MByte 32-bitars fastmem, 120 MByte Quantum-HD, en Amiga CD32 nätverkad som CD-läsare och spelburk, HST-modem på typ 16.8kbps, acceleratorkortet VXL-030 med 68030-processor på 40MHz, en matteprocessor 68882. Körde klockat till 50MHz med kylflänsar jag tagit från nån PC i grovsopen vill jag minnas. Hade en C=1084 skärm. Spelade bland annat Civilization en del, det gick bra att spela medan man tankade hem saker från BBSer, Simon the Sorcerer var ett annat favoritspel, som säkerligen inspirerade efterföljare som, tja, Harry Potter.

Pluggade på universitet, och använde Sun Sparcstation där, Unix kändes rätt likt Amiga, man hade ständigt ett shell-fönster öppet på desktopen. Mac och PC var inte aktuellt, dels pga priset, dels för att Mac OS och Windows 3 (eller då nya Win 95) kändes total stenålder jämfört med Amiga. Hem-PC köpte jag först 2001, en då tre år gammal (=pensionärsmässig) Fujitsu med P200MMX som fick slita ont med Win2k och WinXP, fram tills dess använde jag min Amiga för BBSande, Internetande, och hemdatande.

På många sätt var Amigan den snabbaste datorn jag ägt, eller åtminstone den som multitaskat smidigast. Starta systemet från hårddisk gick dessutom snabbt (den var ju byggd för disketter), men riktigt snabbt gick det när man lade hela operativsystemet i en RAD-disk med minne som överlevde en reboot.

Hade en hel C-kompilator som låg på RAM-disk istället för disketter. Swoosch.

Idag är det ju inte så märkligt, minne är rätt billigt nu, men datorn ovan är tveklöst den dyraste jag köpt och byggt ut. Datorn kostade ca 6000kr 1988 (2 månaders heltids sommarjobb gav sammanlagt ca 9000 i lön), skärm typ 2000, sedan kostade hårddisken några år senare kring 4000, 2MByte-minnet ca 2000, acceleratorkortet köpte jag begagnat efter att 68040 blivit vanligt så det betalade jag nog bara 2000 för, HST-modemet har jag glömt vad det kostade - nog lika bra. Knappt man vill räkna ihop allt. Sen vill jag minnas att jag bärgade 8MByte minne till acceleratorn från en PC i grovsopen. Grovsopen, den var bra på 90-talet :). Datorn jag har nu är mestadels nyinköpta komponenter men ingen del har kostat över 2000, det mesta långt mindre. Skönt att allt är så billigt numera, och håller så många år... Idag skulle jag aldrig, på ett bräde, lägga 1-2 månadslöner på en dator men då kändes det rätt rimligt ändå.

Kan ju tillägga att Mac och PC för det mesta var snormycket dyrare än Amiga ifall nån glömt.

Har inga bilder, men infogar på acceleratorkortet från Amiga Hardware Database.

Man lyfte alltså ut den "lilla" 68000-CPU som satt i Amigan, och satte i ett jättestort acceleratorkort med 2 CPU (68k och '030), ROM för operativsystemet, FPU, minne, som sedan stod på plastben mot moderkortet. Risky att vända datorn upp och ner, kortet kunde ramla ur sockeln. Den stora plåten som täckte moderkortet i Amigan fick man ta och kasta bort. Positivt att man kunde boota i 68k-läge för att kunna spela alla spel, en del spel vägrade med 68030 eller för nytt operativsystem.

Har numera även en Amiga 3000 och en A1200T, men de är egentligen inte direkt snabbare än min A500 ovan. Bättre grafik och lättare att koppla till "pc-monitor". Tyvärr för lite tid för att leka med burkarna, suck, nåja. Nästan lättare att köra emulerat idag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Jag pröjsade drygt 9 för min, tror inte jag gjorde jättebra deal. Köpte den från en snubbe som byggde och reparerade datorer och annan elektronik. Hela sommarjobbslönen gick. Han frågade mig säkert hur mycket jag tjänat och sen så åt datorn kostar precis så mycket. Jäkla gubbe

Haha ja på den tiden var det lättare att luras på hårdvaran man ville köpa. Mycket pengar att luras på /:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[[MSI 34" Optix MAG341CQ - Ryzen 7 5700X - ASUS Rog STRIX B550 Gaming - Kingston FURY Beast RGB 32 GB 3600 Mhz- XFX AMD Radeon™ RX 5700 XT 8GB GDDR6 THICC III Ultra - NVMe Samsung SSD 980 1000GB - Crucial P3 500GB M.2 - Corsair CX600M - Cooler Master HAF 912 COMBAT WINDOWED VERSION]]

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inga bilder men
Första datorn Intel Pentium III 747mhz 256mb ram och 16 mb grafikminne/60 gb hårdisk ett riktigt monster 2003
Andra datorn Amd athlon 5200+Nvidia Geforce 9500gt 1GB 4gb ram/320 gb HDD 2008
Datorn jag har nu i citat AMD Phenom II X6 1090t 4GHZ/GTX 660 Ti m.m 2011

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

1995 var långt före PC-tiden för mig. Jag var fortfarande kvar i Atari och Amiga åldern (vilket jag kom att vara ända fram till 2004). Atari Falcon030 hade ju en Motorola 68030 på 16 MHz. 14 MB RAM och en 80 MB systemdisk vilket var oerhört mycket samt en övrig disk på 1 GB. Jag har nog kunnat få plats med alla utgivna Atari spel på den disken. Nja, kanske inte. Men den var stor. Upplösningarna på skärmen sträckte sig från 320 x 200 i 16 färger upp till 640 x 400 monokromt och 640 x 480 65k färger.
Ahh, det var tider det. Ångrar som sjutton att jag sålde min klenod.

Visa signatur

• Asus 27".
Mac Mini 2014
PS3 PS4

Permalänk
Medlem

Gaming på "Gateway 2000" circa 1995-1996.

Jag tror det var en Pentium Pro cpu men minns inte några andra detaljer. Minns inte heller vilket spel vi spelade just vid detta tillfället men det var nog mycket Civilization 1, Colonization, Transport Tycoon, Sim City 2000 på den tiden.

Jag använder chassit från den maskinen än idag till min esxi-server!

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Nostalgi

1995 hade jag haft en datorbutik i Jönköping under ett år. Lämnat amigaförsäljning via BBS bakom mig. Livet vid IRC började slå igenom..

En del av butikslokalen:

Montering av datorer på golvet:

Reklambild:

En riktig storsäljare var AMD DX4-100 för 10.000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

1995 hade jag haft en datorbutik i Jönköping under ett år. Lämnat amigaförsäljning via BBS bakom mig. Livet vid IRC började slå igenom.

Skitkul med gamla bilder!

Tyvärr har jag inte bilder själv men hoppas fler postar.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Skrivet av eXpander_:

Jag fick en Amiga 500 nån gång på 90-talet. Sedan fick jag för mig att "tvätta" datorn för jag hade sett min farsa göra så på olika kretskort (han jobbade som elektroniker, typ service av TV&Radio - apparater). Så jag öppnade Amigan och "cleanade" kretskorten med VATTEN, yes, vatten. När jag sedan satte på Amigan så hördes bara ett "Poffffffffff". Skillnaden var att farsan använde T-sprit och inte vatten fick jag sedan höra...
http://www.oldcomputers.net/pics/amiga500.jpg
[/url]

HAHA, minns att jag gjorde något liknande, minns dock inte vad jag förstörde men det var inget så värdefullt.

Tvätta amigan inifrån med vatten, LOL, du måste ha älskat den jättemycket

Permalänk

Fy helvete då man måste börja om då Sc var nere för underhållning!!!!!!!

Compaq presario

-700Mb Hd
-Pentium75
-4Mb Ram
-Grafikort 1Mb ram
-Soundblaster
-15 tums skärm
-4x CDROM
-win 3.11 +win95 upgardering CD
-Compaq tangentbord,mus+högtalare
-Massa skitprogram

Köpt till verkligen överpris 1994 då Pentium var tämligen ny. 12000Mark eller 18000kr. Den var på första sidan i en stor tidning, och mina föräldrar gick på reklamen. Fan vad jag började hata compaq då jag skulle uppgradera till 8MB ram, bara deras eget passade och förstås 2x dyrare!!!

Tur att jag gjorde säkerhetskopian på allt. 10 disketter. När jag skulle senare göra en ny installation fick jag alltid först lägga in 10 disketter och sen Win95skivan. Tog evigheter, men det fanns inte google på den tiden så detta var ju den bästa lösningen på alla fel.

Vad jag minns från denna datorn? Stunts var ju favoritspelet. Jag minns inte andra faktiskt. Sen minns jag congig.sys och autoexec.bat. Fick upp minnet så högt som över 620kb!!! 614kb vid normalt bruk (och sånt minns jag , konstigt!) Sen minns jag hur fantastisk arj var på den tiden.

Typ 1997-98 skappade jak 28K modem. HAHA vilka räkningar man fick Dock var det värt varenda krona (mark).

4Mb blev till 8Mb ram, och sen började min karriär som överklockare genom att "pinna" den till 90Mhz. En fläkt fick jag dock köpa som hängde löst. Den hade jag fram till hösten 1999 som jag ersatte med 2x celeron 366 uppklockade till 550Mhz. Använde dock win 98 och jag köpte 2 bara för att vara cool Sen blev det Duron och blyertspennor

Den liknade den här:

Om jag tänker efter så mina nuvarande 2 datorer med alla skärmar (2000€ typ?) har samma värde som Compaq köpt för 18000kr då

Är det bara jag som hatardator lådor nu för tiden? Observera att Wd Green låter för mycket och är "ljudisolerad" i den där blåa lådan Ett fel som jag fick från compaq. Den där 700Mb Hd lät så stns högt!!

Så skillnaden är stor. Hur ser det månne ut 2035??

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Tror jag fick ärva en Victor 286:a för ca 20 år sedan.

Monokrom-skärm
Windows 3.0 utan skärmsläckare (dödade datorn)
60 eller 80 MB hdd

Chassit liknade detta. Kommer mest ihåg power och reset-knappen.

http://www.datasalen.se/Utstallning/Data/Victor/bild/vib111.JPG

Sån har jag här brevid mig. Den fungerar än idag. AMD 286 16mhz 2MB ram. Dock hittar den inte diskarna längre så får inte igåg DOS. Men vet jag spelade Wolf3d på den för nått år sen.

Permalänk
Medlem

Jag tänker återkomma till denna tråden om 20 år och posta min nuvarande dator med maaassa bilder!

Permalänk

Köpte en Pentium 133 när de kom och tror det var den som även hade ett Matrox Mystiqe grafikkort. Innan denna så var det en IBM-skräp som var väldigt trött redan då. 133 byttes mot en 200 MMX så fort denna kom ut. Mins inte så mycket mer maskinen men skärmen var en våldsamt stor 14".

Spel?: NHL, Caesar, C&C, SimCity 2000, sen några bilspel men kommer inte riktigt ihåg namn eller rätt år. Börjar bli lite gammal o senil nu.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej men jag kan illustrera hur det såg ut

http://i.imgur.com/YOH94p9.jpg

Heh, vilka portar gick man miste om då? Jag minns inte vad som sstt där.

1995 hade jag antingen en amiga 600 eller 1200, 1200an köpte jag ett turbokort till senare, blev rätt bra fart på den då, jag har kvar datorn men den är inte startad på säkert 15 år.

Ja just, hade en 3.5" hårddisk i 1200an också, det är lite smått tilltryckta och klippta värmeplåtar i den men det gick att få in en sån disk.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

386DX 25@26,5

Vilken modest överklockning!

Skrivet av pa1983:

K6-2 gick alltid onödigt varmt pga usel IHS precis som dagens intel lider av dock var dessa i aluminium med kass TIM så deliding var standard på K6-2, reducerade Vcore kraven flera tiondels volt då dom klockade mycket bättre svala.

Tänk vad man lär sig, nästan 20 år för sent. Minns att min K6-2 350 MHz var riktigt jäkla varm, t.o.m. utan överklockning.

Skrivet av Triton242:

WOW läskig likhet du o ja hade
Jag köpte min första egna PC från JUST TDconsall när ja var 14. Amiga 1200 fick säljas och spara som en galning.
Ja fick köpa en DX2 66. Tyckte det verkade skit bra tills ja fick hem den och såg att det vatr ISA grafikkort :/ Detta såg ja att du inte missade
Köpte också som första kortet ett Soundblaster 16 Value.
Efter det blev det NE2000 Ethernet nic på 10mbit!
Sedan 4mb ram till så det blev 8 totalt! snacka om att jag tyckte det var MAD!
Spelet Stunts spelade jag också som en ganlning. Sjukt roligt.
Railroad tycoon, Dune 2 är ju andra favoriter i den tidsåldern.
Tror detta var 1994 dock

Jag hade läst många Maxidata, så jag visste vad jag skulle ha.

Nej det var nog en lycklig slump att jag uppgraderade grafikkortet i samband med beställningen, om jag inte missminner mig så var det de 512 KB extra grafikminne som lockade. Namnet NE2000 känner jag igen, undrar just om det inte var samma kort jag köpte, med BNC-anslutning? Jag har ett minne av att det var riktigt uselt, och att det först var när jag köpte ett D-Link DFE-530TX som LAN blev något njutbart.

Apropå Sound Blaster så har jag faktiskt kartongen kvar, innehållet är dock borta sedan länge:

Jag köpte uppenbarligen ett Value också.

Skrivet av Broken-arrow:

Så mycket kosta min första ungefär när jag köpte med skärm Dock bra mycket senare (2005/2006 tror jag det var).

Då slapp du betala extra för att få en skärm som var Non-Interlaced.

Skrivet av strejf:

programmet Vista som var en landskapsgenerator. Man kunde göra riktigt fina landskapsbilder med det på den tiden. https://en.wikipedia.org/wiki/VistaPro

http://www.hd-rec.de/pics/VoxelDemo_5.jpg

Det bästa Vista jag någonsin använt!

Jag spelade Comanche: Maximum Overkill, som hade voxelgrafik liknande landskapen man kunde göra i Vista (minus träd etc.) vilket jag tyckte jag SJUKT tufft.

Permalänk
Medlem

Ooo, nostalgikick! En sådan hade jag, men det var rätt mycket tidigare än 1995!

En 386SX-16 med Cyrix 387 FPU.
Hade också en 40 MB s.k "Addpak" som extra hårddisk som petas in i luckan längst upp.

Skrivet av gothenburg:

Tror jag fick ärva en Victor 286:a för ca 20 år sedan.

Monokrom-skärm
Windows 3.0 utan skärmsläckare (dödade datorn)
60 eller 80 MB hdd

Chassit liknade detta. Kommer mest ihåg power och reset-knappen.

http://www.datasalen.se/Utstallning/Data/Victor/bild/vib111.JPG