Stand-up komiker både svensk- & engelskspråkiga FÖRSLAGSLÅDA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Mar 2009

Stand-up komiker både svensk- & engelskspråkiga FÖRSLAGSLÅDA

Hallu Sweclockers!

Jag sitter just nu på jobbet och avnjuter lite av Bill Hicks gamla 90-tals klassiker "Relentless" där han tar upp mycket om det amerikanska samhället då och kriget emot Irak, väldigt roande tycker jag.

Men som alla stand-ups så tröttnar man tillslut på att höra skämten. Så jag tänkte att det kanske finns likasinnade folk här på forumet som också gillar stand-up!

Så jag tänkte att vi kanske skulle kunna starta en liten förslagslåda/lista på dem vi tycker är roliga.

Jag föredrar engelskspråkiga stand-up komiker av någon anledning som jag inte riktigt vet någonting om, kanske är det för att min far alltid körde mycket Bill Hicks & Denis Leary och förklarade för mig när jag var yngre eller någonting helt annat, jag vet inte.

Jag tar och börjar:

Bill Hicks - driver otroligt mycket med amerikanare överlag och dess inflytande i världen, alltid med en cigg i handen och väldigt bra tajming i skämt så är han min topp favorit med titlar som 'Revelations' och 'Relentless'. Förespråkar mycket om kärlek och att alla människor är lika. Mycket fina budskap finns i hans material.

Denis Leary - mycket samhällskritisk med rätt gamla skämt nu, men om man ger honom lite tid och tänker sig in i den situationen så är han sanslöst rolig han med.

Mitch Hedberg - leker väldigt mycket med ord och fraser, men kan tyvärr kännas lite seg i början om man inte är van, men ge han en chans!

Bill Burr - riktigt rolig nutidskomiker till skillnad från skaran ovanför som alla håller till i 90-talet. Han är med i mycket kvällsprogram i USA där han bara spottar ur sig kul, speciellt hos Conan O'Brien.

Bill Hicks - 1991, 3 år innan han dog i bukspottkörtelcancer.

Så vad tycker ni, gott folk, om för stand-up komiker? Vore väldigt kul att få lite nya tips från äldre & yngre folk som sett något jag missat.

EDIT - Jag gör en lista här direkt där jag skriver upp de förslag som droppas i tråden! Härligt med lite nya namn! Tack allihopa!

The stand-up list by SweClockers community - Nu med slumpmässiga yt-länkar tagna "ur luften" av mig så att vi får ett mindre register med delar av dessa underbara människors komikförråd.

- Fortsätt posta!

Tack alla!

Lade till en lista - fortsätter uppdatera successivt med nya inlägg

USEFUL LINKS:
Display driver uninstaller - Inet fri frakt - Sweclockers prestandaindex för grafikkort
i7 4770k - NH-D15 || GTX Titan - Accelero Xtreme III

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011

gabriel iglesias är en av mina favoriter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma hos mig eller Boringville
Registrerad
Dec 2003

Eddie Izzard

Maria Bamford

Kathleen Madigan

Suzanne Westenhoefer

Stoppa våldet mot kvinnor!

http://stopviolence.care2.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Mar 2009

@Xcym
@Nandai

Tack! Ska ta och sätta igång direkt!

USEFUL LINKS:
Display driver uninstaller - Inet fri frakt - Sweclockers prestandaindex för grafikkort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001

George Carlin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Mar 2009

@keyser

Yes, Carlin är otroligt bra!

USEFUL LINKS:

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

@Santrik: Steve hughes, yt videon på raw comedy club är grym!

Johan glans, fast alla har nog hört hans skämt

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24", Func KB-460, Mionix Naos 7000, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Steelseries QCK XXL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Mar 2009

@Sten_sax_påse

Perfa, lägger till den i listan & ska kika så snabbt jag får tid! Tack!

USEFUL LINKS:

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Jag är väldigt förtjust i Billy Connolly, och framförallt hans "reseprogram" där det varvas möten med olika människor och klipp från hans stand-up föreställningar. World Tour of Scotland, World Tour of Australia osv. Absoluta favoriten är kanske Journey to the Edge of the World, men just den innehåller inte så mycket standup om jag minns rätt.

Trust me, I'm an engineer!

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

Jag får slänga in något av en favorit, Bill Burr (så länge man tar honom med en nypa salt )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2011

Kan tipsa om Comedy Central Roast, inte en specifik person som showar, utan flera som roastar olika kändisar
t.ex
Comedy Central Roast of Charlie Sheen
Comedy Central Roast - Justin Bieber

CPU: Intel® Core™ i5-2500K CPU Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASRock Z77 PRO3 GPU: R9 290X 4GB DCII + Arctic Accelero Xtreme IV RAM: Corsair 16GB Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Seasonic X-650 SSD: Samsung 256GB SSD 840 Pro HDD: 8TB ISP: Bahnhof 100/100Mbit Skärm: Samsung SyncMaster SA550 27" Tgb: Logitech G710+ Mus: Logitech G700 Högtalare: Logitech Z523 2.1 OS: MS Windows 10 Pro Tillbehör: Staropramen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

Rowan Atkinson får ni ju inte glömma!
https://www.youtube.com/watch?v=umRRCkspaQU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2009

Michael Mcintyre
Louis C.K.
Dara O'Briain

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Mar 2009

Super! Det börjar sätta fart ordentligt! Tack för alls input!

USEFUL LINKS:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åhus
Registrerad
Dec 2011

Ricky Gervais

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Dec 2012

jim Jeffries en av mina favoriter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Mar 2013

Dave Chappelle

Edit: Iliza Shlesinger, Richard Pryor

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2003
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åhus
Registrerad
Dec 2011

Jag glömde Lasse Lindroth! Finns dessvärre inte oerhört mycket då hans bortgång blev hastig, men den grabben hade en lysande framtid inom den svenska komiken.

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Mar 2009

Super! Fortsätter uppdatera listan i första inlägget.

USEFUL LINKS:

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2004

Några favoriter är:

Joe Rogan: https://www.youtube.com/watch?v=_nHYDQZt99k
Joey Diaz: https://www.youtube.com/watch?v=3620QjLotNA
Ari Shaffir: https://www.youtube.com/watch?v=CbDzk4yct2Q
Doug Stanhope: https://www.youtube.com/watch?v=QsPDT5qHtZ4

Samtliga har dessutom podcasts som är väl värda att lyssna på. Speciellt Rogan har många kändisar med.

Don't be a dick.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2002

Ralphie May - skämtar om allt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jul 2012

Kan lägga till Bill Engvall (amerikan)

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Aresz:

Ralphie May - skämtar om allt

This^^

Otroligt bra !
Ralphie May och Bill Burr är nog de bästa komikerna just nu.

Lägger till:
Patton Oswald
Sarah Silverman
Jim Gaffigan
Jim Norton
Dylan Moran
Bill Bailey
Cris Rock
Alan Carr

Kollade just och stå upp mappen är 164Gb lol

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Culture
Registrerad
Feb 2013

Lewis Black är suverän! Så jäkla mörk och samtidigt så jäkla rolig!

https://lewisblack.com/

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840 Evo 250GB & 750GB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Många komiker är kul ett tag men lyckas inte förnya sig liksom. Pablo Fransisco är ett typexempel, när han kom var han rolig men sen fick hans röster och ljudeffekter ta allt mer plats och då var det inte så kul längre.

Amy Schumer är ganska kul även om hon är lite väl fokuserad på sexskämt ibland. Paul F Tompkins gillar jag också. Anthony Jeselnik har sina stunder. Kurt Braunohler kan vara sjukt rolig emellanåt (hans frågesport Bunk exempelvis). Natasha Leggero är kul och likaså Greg Proops. Brian Posehn tappade ett tag men är på uppgång igen. Sarah Silverman förstås. Arj Barker. Steve Agee känns aningen pundig nuförtiden men ändå rolig. Tim Heidecker (från bland annat Tim and Eric) och Brett Gelman kan vara kul om man är på det humöret. Aziz Ansari kan vara tjatig emellanåt men rolig.

Sen finns förstås de stora klassikerna: Seinfeld, Gervais, Louie C.K., osv. men de känner väl alla till liksom.

Edit: Svenska har jag inte så bra koll på tyvärr, mest för att de stora är så kassa att jag inte känner för att fördjupa mig. Men Nour El-Refai har definitivt sina stunder. Özz däremot tycker jag inte är särskilt rolig, hans humor känns lite simpel på något sätt, men samtidigt är det ju han som lärt upp den nya vågen av svenska komiker som generellt håller högre klass än det gamla gardet i mina ögon. Babben,Thomas Petterson, Claes Malmberg osv. har väl aldrig varit särskilt kul liksom? Peter Whalbäck däremot kan vara riktigt bra, men också way out there ibland förstås.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Christopher Titus, speciellt Voices in my head

Skickades från m.sweclockers.com

He was truly the Bright Night

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

Bill Burr

Stationär: Acer XB270HU - Fractal Design Define S - i7 4790K - EVGA GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0+ - 2x 8GB HyperX Fury 1866MHz - 2x Crucial MX100 512GB - Gigabyte GA-Z97MX-GAMING 5 - 4x Noctua NF-A14 140mm
Bärbar: Retina Macbook Pro 15" Mid-2012 (i7 3615QM 2.3GHz, 8GB, GT650M 1GB)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

carl einar häckner

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo