Programmerare, vilken utbildning har ni?

Permalänk
Medlem

Programmerare, vilken utbildning har ni?

Hej!

När det gäller att skola sig till programmerare finns det många olika vägar att gå. Till exempel så kan målet med studierna vara att bli civilingenjör, att ta en kandidatexamen eller att ta en kandidatexamen + en master. Att veta vilka studier dagens programmerare har tragglat sig igenom är intressant, just av den anledning att man kan få bättre koll på vilka krav arbetsgivare ställer vid anställning av programmerare.

Ni som arbetar som programmerare idag, skulle ni vänligen kunna ge svar på dessa frågor:

1. Vad för slags programmerare är ni?
2. Vilken utbildning valde ni?
3. Hur många högskolepoäng har ni studerat?

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av getty:

Hej!

När det gäller att skola sig till programmerare finns det många olika vägar att gå. Till exempel så kan målet med studierna vara att bli civilingenjör, att ta en kandidatexamen eller att ta en kandidatexamen + en master. Att veta vilka studier dagens programmerare har tragglat sig igenom är intressant, just av den anledning att man kan få bättre koll på vilka krav arbetsgivare ställer vid anställning av programmerare.

Ni som arbetar som programmerare idag, skulle ni vänligen kunna ge svar på dessa frågor:

1. Vad för slags programmerare är ni?
2. Vilken utbildning valde ni?
3. Hur många högskolepoäng har ni studerat?

Tack på förhand!

Själv är jag inte programmerare (åtminstone inte än). Men många är mina vänner är det och de har pluggat till civilingenjör i datateknik eller teknisk fysik. Om man vill bli programmerare efter att ha gått teknisk fysik lämpar det sig bäst att läsa ett masterprogram i datalogi, beräkningsteknik eller liknande.

Edit: Kan lägga till lite mer information. Efter en civilingenjörsutbildning kan man bli mer än en vanlig java-knackare. Flera av de jag känner har något jobb inom maskininlärning, data mining, dataanalys, beräkningsmatematik medan andra håller på med IT-strategi/management. Vill du sitta och koda i hemsidor i .NET är det onödigt att hoppa på en civilingenjörsutbildning. Vill du däremot göra något mer avancerat som systemutveckling, maskininlärning eller avancerad spelutveckling kan det vara en bra idé.

Permalänk
Medlem

> Vad för slags programmerare är ni?
Jag jobbar med systemutveckling av inbyggda system.

> Vilken utbildning valde ni?
Jag är civilingenjör i maskinteknik. Dock valde jag inte utbildningen för att bli programmerare utan för att jag då ville jobba med maskinkonstruktion. Sedan hamnade jag som utvecklare mer eller minde av en slump.

> Hur många högskolepoäng har ni studerat?
Tror det blev 180 poäng i det "gamla" systemet (4.5 års heltidsstudier)

Permalänk
Inaktiv

1. Vad för slags programmerare är ni?
Nu senast var min yrkesbeteckning mjukvaruingenjör, innan dess systemutvecklare.
Som mjukvaruingenjör utvecklade jag firmware till nätverksutrustning i C
Som systemutvecklare utvecklade jag berednings/kalkyleringssystem inom el/bygg.

2. Vilken utbildning valde ni?
Personbilsmekaniker, hoppade av andra året och fick jobb som nätverkstekniker.
Helt självlärd

3. Hur många högskolepoäng har ni studerat?
0

Permalänk
Hedersmedlem

1. Vad för slags programmerare är ni?
Programmerar i C mot inbyggda system

2. Vilken utbildning valde ni?
Civilingenjör i datateknik

3. Hur många högskolepoäng har ni studerat?
Tror räknaren ligger på 270 hp då jag inte slutfört exjobbet.

Permalänk
Medlem

Många yrken idag innebär i viss mån av programmering. Jag jobbar med experimentell värmeöverföring men en ganska stor del av mitt jobb är kodning

1. Vad för slags programmerare är ni?
Främst Matlab för att hantera data, ekvationslösare och post processning
2. Vilken utbildning valde ni?
Maskinteknik civ ing
3. Hur många högskolepoäng har ni studerat?
Är teknisk doktor i strömningslära och värmeöverföring

Permalänk
Medlem

Kom inte in på utbildningen jag önskade utan gick Sth stad tekniska aftonskola. Började med elektronik men ett företag jag hamnade hos skickade mig på en en-veckarskurs i programmering. Några kurser i programmering i Uppsala universitet(!). >10-15 språk och 34 år senare är jag pensionär. Då var programmering lite glamoröst, nu är det bara ett slitgöra med hygglig lön. Good luck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av getty:

Hej!

När det gäller att skola sig till programmerare finns det många olika vägar att gå. Till exempel så kan målet med studierna vara att bli civilingenjör, att ta en kandidatexamen eller att ta en kandidatexamen + en master. Att veta vilka studier dagens programmerare har tragglat sig igenom är intressant, just av den anledning att man kan få bättre koll på vilka krav arbetsgivare ställer vid anställning av programmerare.

Ni som arbetar som programmerare idag, skulle ni vänligen kunna ge svar på dessa frågor:

1. Vad för slags programmerare är ni?
2. Vilken utbildning valde ni?
3. Hur många högskolepoäng har ni studerat?

Tack på förhand!

Jag jobbar idag som Episerver utvecklare åt ett större byggföretag på en medelstor byrå i Stockholm. Jag ser mig främst som .NET utvecklare men har koll på Java också (har även lite koll HTML/CSS/JS). Är lite nyfiken på python nu på senare tid.

Jag studerade ett Webbutvecklings program på UU, campus Gotland. Rätt nöjd - hade mycket tid över till egna labbar!

Programmet jag gick var bara 2 år (120 poäng) men studerar nästan dagligen genom pluralsight och /r/programming. Har också fått nys på en sida som heter HackerRank (Påminner lite om skoluppgifter man fick, exempel: Diagonal Difference)

Jag tror att det är viktigt att man har sug för att lära sig nya saker hela tiden. Annars kommer man ha svårt som utvecklare. Man ska nog även ha ett driv för att köra lite egna projekt på fritiden - det är ett super bra sätt att stöta på oanade problem och hitta schyssta lösningar.
Om man bara kör skolböcker tror jag man missar mycket av real-world problemen!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

1. Allt möjligt, de senaste 15 åren inom mobil client sidan (dvs telefoner mest). Både från ren utveckling och system arkitektur, IoT och embedded. Nu senast inom säkerhet (lägre nivå än OS, micro kernel i virtualiserad miljö för standalone trusted execution).

2. Datavetenskap i Uppsala

3. Magister

En sak man inte skall glömma bort är att en längre utbildning öppnar andra dörrar, om du t.ex. vill jobba utomlands (USA t.ex.) så måste du i princip ha minst en magister för att få ett permanent uppehållstillstånd (annars blir det väldigt trixigt).

Sedan är också en längre utbildning nyttig då du får mer erfarenhet runt teoretiska aspekter inom programmering. Man kanske inte tycker detta hjälper men det är en väldigt kortsiktig inställing, iofs beror detta också på hur man är som person och hur aktiv man är på att leta den typen av information själv.

Det enda jag kan tycka från min utbildning var att kanske en del av den matematik vi läste inte riktigt gav någon nytta i arbetslivet men för potentiella forskare kanske den var värd det.

Permalänk
Datavetare
  1. Vad för slags programmerare är ni?
    Har gjort en hel del olika saker och jobbat i en lång rad olika programmeringsspråk, från VisualBasic, TCL, Python till Assembler, C, C++ och Java. För tillfället kernel-utvecklare, främst realtids-OS (C för kod och C++11 för unit-tester) samt systemutvecklare för nätverksmiddleware (kan vara C, C++, Go eller Java)

  2. Vilken utbildning valde ni?
    Civing i kemiteknik, inriktning mot teoretisk kemi

  3. Hur många högskolepoäng har ni studerat?
    Gick under "gamla" systemet (180hp för 4.5år), har 220-230hp då jag läste ca 30hp per termin sista åren, körde ~10hp från D-linjen per termin ovanpå de normala 20hp från K-linjen

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

1. Jag jobbar mestadels med Sitecore CMS utveckling ( backend i .NET ) och lite allmän webbutveckling.

2. Pluggade en YH Utbildning på ca 2år och ( Webbutvecklare inom .NET ).

3. 400 YH poäng.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

1. Vad för slags programmerare är ni?
php och sql

2. Vilken utbildning valde ni?
har bara pluggat på gymnasiet

3. Hur många högskolepoäng har ni studerat?
inga

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Wow, tack för alla svar än så länge!

Ni som ännu inte svara, lägg gärna till ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:
  1. Vad för slags programmerare är ni?
    Har gjort en hel del olika saker och jobbat i en lång rad olika programmeringsspråk, från VisualBasic, TCL, Python till Assembler, C, C++ och Java. För tillfället kernel-utvecklare, främst realtids-OS (C för kod och C++11 för unit-tester) samt systemutvecklare för nätverksmiddleware (kan vara C, C++, Go eller Java)

  2. Vilken utbildning valde ni?
    Civing i kemiteknik, inriktning mot teoretisk kemi

  3. Hur många högskolepoäng har ni studerat?
    Gick under "gamla" systemet (180hp för 4.5år), har 220-230hp då jag läste ca 30hp per termin sista åren, körde ~10hp från D-linjen per termin ovanpå de normala 20hp från K-linjen

Hur i helvete blir man systemutvecklare från kemiteknik? (Nyfiken...)

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem
Skrivet av getty:

Hej!

Ni som arbetar som programmerare idag, skulle ni vänligen kunna ge svar på dessa frågor:

1. Vad för slags programmerare är ni?
2. Vilken utbildning valde ni?
3. Hur många högskolepoäng har ni studerat?

Tack på förhand!

1. Vad för slags programmerare är ni?

I dag arbetar jag mest som hårdvarukonstruktör av elektronik, men det blir en del programmering för utvärdering av mätdata och simuleringar. Då mest i C / C++ eller Octave. Tidigare var det mycket assemblerprogrammering av tidskritiska system, men då cpu-prestanda nu är så mycket högre så är inte behovet av assembler så stort längre.

2. Vilken utbildning valde ni?

Elektro, KTH

3. Hur många högskolepoäng har ni studerat?

160P, gamla-gamla systemet

So andra redan har skrivit, det är mycket bra att ha intresse av programmering och vilja hålla på med det på fritiden.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kanto64:

Hur i helvete blir man systemutvecklare från kemiteknik? (Nyfiken...)

Har programmerat sedan ungefär 7-8års ålder och hade en plan om att kombinera denna kunskap med djup kunskap i någon domän. Tänkte mig "computational chemistry".

Dels är detta rätt smalt och dels hände IT-boomen precis när jag blev färdig med studierna, så blev inte riktigt enligt plan. Alla som gillar Jack Reacher i Lee Childs böcker vet att
"Plans go to hell as soon as the first shot is fired."

Så även om det inte riktigt blev som planerat har jag faktisk flera gånger haft stor nytta av min utbildning under min tid som IT-konsult. Hade flera uppdrag där kunden jobbade med saker där jag hade långt mer kunskap om än någon med enbart datorutbildning, kunden var absolut ingen expert på programutveckling vilket kan ge en del missförstånd.

Även inom inbyggda system och realtids OS har jag nytta av att förstå saker som reglerteknik, att applicera sådan teknik på mätning/återkoppling logik leder till att undvika artefakter som oscillerande värden (t.ex. vid synkronisering av tid) och liknande. Inom kemiteknik lär man sig också statistiks metoder för snabbt avgöra om och i så fall ungefär hur mycket en parameter (utav väldigt många) påverkar på det man försöker göra. Användbart i programmering när man ska hårdoptimera stora komplexa system.

Edit: lade detta i en spoiler-tag då det är off-topic och vill inte ta onödig plats

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

1. Vad för slags programmerare är ni?
Systemutvecklare. Jobbar på rätt varierade projekt med olika tekniker och språk.

2. Vilken utbildning valde ni?
För programmeringen; DVP på Uppsala Universitet. Men en hel del annat också. Som filosofi, historia och en del biologi. Det finns få ämnen som inte är värda en A-kurs eller motsvarande.

3. Hur många högskolepoäng har ni studerat?
Bra fråga.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem

Vad för slags programmerare är ni?

Jag driver eget företag (vid sidan av annan sysselsättning) & har utvecklat ett program. Detta i C++ & riktat mot Windows.

Har även gjort en del Applikationer för Android

Men det är framförallt mitt program för PC som genererar lite extra kosing.

Så ja, hobbyprogrammerare kan man kalla mig!

Vilken utbildning valde ni?
Jag läste i Gymnasiet Programmering A, B, C (Teknik)
Efter det några fristående kurser på högskolenivå

Sedan har jag programmerat mycket på fritiden. Många egna projekt o.s.v.

Hur många högskolepoäng har ni studerat?
Har ingen komplett utbildning. Men har kurser till ett värde av ca ett års studier.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk

1. Vad för slags programmerare är ni?
Mest Cobol. Blir en del C också.

2. Vilken utbildning valde ni?
Civilingenjör i Datateknik

3. Hur många högskolepoäng har ni studerat?
350 typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av getty:

1. Vad för slags programmerare är ni?
2. Vilken utbildning valde ni?
3. Hur många högskolepoäng har ni studerat?

1. SQL, SSIS, reports, .net (wcf, mvc), java, android.
2. Datoringenjör
3. Tillräckligt..

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

1. Vad för slags programmerare är ni?
Research and development, ingen aning vad motsvarande titel heter på svenska. Iaf utveckling av special effekter inom film.
Mesta dels C++ samt lite python.

2. Vilken utbildning valde ni?
Civilingenjör i Medieteknik

3. Hur många högskolepoäng har ni studerat?
300 hp.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

1. HTML, CSS, JavaScript (jQuery / AJAX), PHP och PDO/SQL
2. Ingen. Jag är självlärd
3. Okänt på grund av punkt 2

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

1: Min svenska titel är just "Programmerare" hos ett större IT-bolag och är arbetsmässigt full-stack utvecklare (Utvecklar alla delar av applikationer) med mest fokus på PHP (Just nu ramverket Laravel med allt vad det innebär) och Java
2: Jag studerade två år på college i Kanada där jag läste en utbildning som heter "Programmer", men jag har en hel del tidigare erfarenhet från egna projekt
3: Ingen aning (Annat system)

Som en del har touchat på tidigare så behöver man inte gå någon formell utbildning för att få jobb som programmerare, men då gäller det att man har ett genuint intresse för det och att man bygger sig en portfolio att visa för progressiva arbetsgivare

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

1. Utvecklar, förvaltar och anpassar en större applikation. Applikationen är i dagsläget ganska databastung men vi är på väg mot en modernare arkitektur.

2. Systemvetenskap med en del extra programmeringskurser.

3. Vet inte riktigt då jag har poäng från diverse utbildningar och enstaka kurser i båda poängsystemen. Systemvetenskap var en kandidatexamen och sen har jag väl läst sådär 30-45 nya poäng programmering utöver det och exempelvis en kurs på 7,5p i IT-säkerhet och så.

Som många redan sagt så är inte utbildning ett krav egentligen utan det är förmågan som spelar roll. Samtidigt är ju en utbildning liksom ett kvitto på viss förmåga. Första jobbet lär vara bra mycket svårare att få om man inte har någon formell utbildning då man själv måste kunna visa ens kompetens och så. Det kanske inte är något större problem på en intervju men det kan vara svårt att få fram det i ansökan och då lär man inte få komma på så många intervjuer liksom. Alltså gäller det att du får fram att du är bra i den.

Permalänk
Avstängd

1) Systemarkitekt, främst större affärssystem. Har även en del Open source APIer och konsumentmjukvara

2) Datateknik på KTH, Kandidat. Jag tycker kandidatexamen var ett bra komplement till mina redan befintliga kunskaper via eget företagande.

3) 120p med gamla systemet.

Visa signatur