Programmerare, vilken utbildning har ni?

Permalänk
Medlem

Programmerare, vilken utbildning har ni?

Hej!

När det gäller att skola sig till programmerare finns det många olika vägar att gå. Till exempel så kan målet med studierna vara att bli civilingenjör, att ta en kandidatexamen eller att ta en kandidatexamen + en master. Att veta vilka studier dagens programmerare har tragglat sig igenom är intressant, just av den anledning att man kan få bättre koll på vilka krav arbetsgivare ställer vid anställning av programmerare.

Ni som arbetar som programmerare idag, skulle ni vänligen kunna ge svar på dessa frågor:

1. Vad för slags programmerare är ni?
2. Vilken utbildning valde ni?
3. Hur många högskolepoäng har ni studerat?

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av getty:

Hej!

När det gäller att skola sig till programmerare finns det många olika vägar att gå. Till exempel så kan målet med studierna vara att bli civilingenjör, att ta en kandidatexamen eller att ta en kandidatexamen + en master. Att veta vilka studier dagens programmerare har tragglat sig igenom är intressant, just av den anledning att man kan få bättre koll på vilka krav arbetsgivare ställer vid anställning av programmerare.

Ni som arbetar som programmerare idag, skulle ni vänligen kunna ge svar på dessa frågor:

1. Vad för slags programmerare är ni?
2. Vilken utbildning valde ni?
3. Hur många högskolepoäng har ni studerat?

Tack på förhand!

Själv är jag inte programmerare (åtminstone inte än). Men många är mina vänner är det och de har pluggat till civilingenjör i datateknik eller teknisk fysik. Om man vill bli programmerare efter att ha gått teknisk fysik lämpar det sig bäst att läsa ett masterprogram i datalogi, beräkningsteknik eller liknande.