Permalänk
Medlem

Fråga om wi-fi-förstärkare

Hej!

Jag kommer att bo temporärt i ett lägenhetshus där det finns svårigheter med bandbredden. Utrustning med router/adsl osv står på den översta våningen i en lägenhet. Lägenheten som jag ska bo i ligger på våningen under. För att komma åt nätet måste jag koppla upp mig mot Wi-Fi-nätverk som finns på den översta våningen.

Den förra hyresgästen som bodde i "min" lägenhet hade någon sorts wi-fi-förstärkare för att kunna komma åt nätverket, men jag vet inte vilken modell det var. Har ni några bra tips? Jag har kollat lite olika trådar men inte hittat något som helt passar mig.

Tack på förhand

/Fredric

Permalänk
Medlem

WiFi-förstärkare (extender, repeater) är av ondo
De ska användas som en sista utväg, eftersom de sänker hastigheten och är allmänt instabila.
Men, de är rimligt billiga och enkla att installera., En TP-Link WA850RE http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1492388 kostar 2-300 kr.

Ett bättre alternativ är att installera en Powerline (Ethernet via eluttaget), där en dosa kopplas till routern (översta våningen för dig, om de accepterar det), och den andra i din lägenhet. Jag har kört (med gott resultat) en som ger WiFi i "hos-dig-uttaget" http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1904744

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vexxan:

Hej!

Jag kommer att bo temporärt i ett lägenhetshus där det finns svårigheter med bandbredden. Utrustning med router/adsl osv står på den översta våningen i en lägenhet. Lägenheten som jag ska bo i ligger på våningen under. För att komma åt nätet måste jag koppla upp mig mot Wi-Fi-nätverk som finns på den översta våningen.

Den förra hyresgästen som bodde i "min" lägenhet hade någon sorts wi-fi-förstärkare för att kunna komma åt nätverket, men jag vet inte vilken modell det var. Har ni några bra tips? Jag har kollat lite olika trådar men inte hittat något som helt passar mig.

Tack på förhand

/Fredric

Det bästa är nog ett nätverkskort som du kan ansluta en riktantenn till eller åtminstone en bra rundstrålande antenn som du kan flytta, den ska ha "bredsidan" mot acesspunkten för bästa prestanda.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
Har du inte bråttom finns det antenner billigt på Ebay

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för bra tips @mrqaffe och @andershu - jag köpte en D-link powerline av 500 wireless

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej igen

Som sagt köpte jag en D-link powerline AV 500 wireless. Nu har jag ett litet problem (inte så litet egentligen).

Jag får wifit att fungera i lägenheten med full styrka. Men det fungerar bara ibland. Exempelvis kan det fungera klockrent i fem minuter, sedan lägger det ned helt i en minut för att fungera av sig själv igen i fem minuter för att ja, sluta fungera. Under hela tiden har jag full koppling till wifit, det är internetuppkopplingen som försvinner.

Jag har testat och får inte samma fel om jag kopplar upp mig utan "powerline" och det hjälper inte att byta strömuttag.

Någon som har tips på lösning? Eller rent av rekommendation på annan produkt?

/vexxan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vexxan:

Hej igen

Som sagt köpte jag en D-link powerline AV 500 wireless. Nu har jag ett litet problem (inte så litet egentligen).

Jag får wifit att fungera i lägenheten med full styrka. Men det fungerar bara ibland. Exempelvis kan det fungera klockrent i fem minuter, sedan lägger det ned helt i en minut för att fungera av sig själv igen i fem minuter för att ja, sluta fungera. Under hela tiden har jag full koppling till wifit, det är internetuppkopplingen som försvinner.

Jag har testat och får inte samma fel om jag kopplar upp mig utan "powerline" och det hjälper inte att byta strömuttag.

Någon som har tips på lösning? Eller rent av rekommendation på annan produkt?

/vexxan

Du får kolla exakt var det strular, wifi, powerline eller uppkopplingen.
Det verkar som wifi går ? Men kan du då komma igenom powerline länken, tex nå din router ? Kan du nå routern men inte internet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får kolla exakt var det strular, wifi, powerline eller uppkopplingen.
Det verkar som wifi går ? Men kan du då komma igenom powerline länken, tex nå din router ? Kan du nå routern men inte internet ?

Ursäkta min "noobighet" men jag vet inte riktigt hur jag ska kolla detta.

1) Jag är hela tiden uppkopplad via "powerline"-nätverket (slutar aldrig att fungera)
2) Jag kommer åt "internet" och routern hela tiden förutom ibland när den lägger ner.

Behöver jag kolla om jag tappar kopplingen mellan powerline och routern under den minuten som nätet ligger nere? Hur i så fall?

/vexxan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vexxan:

Ursäkta min "noobighet" men jag vet inte riktigt hur jag ska kolla detta.

1) Jag är hela tiden uppkopplad via "powerline"-nätverket (slutar aldrig att fungera)
2) Jag kommer åt "internet" och routern hela tiden förutom ibland när den lägger ner.

Behöver jag kolla om jag tappar kopplingen mellan powerline och routern under den minuten som nätet ligger nere? Hur i så fall?

/vexxan

Ja det är bra att veta var förbindelsen strular om man ska kunna fixa det, du kan pinga eller försöka logga in i routern när det strular då ser du om du når den.
Du kan använda nått program som pingar och när du upplever att det strular så kollar du var det stoppar och när man vet var problemen uppstår så blir det lättare att lösa dem än om man ska gissa var felet ligger.

Du kan köra med http://www.nirsoft.net/utils/multiple_ping_tool.html och pinga routern och din operatörs "standard gateway" varje sekund eller nått liknande och kolla hur de uppför sig när det fungerar och när det blir fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.