Permalänk
Medlem

Quadcopter; en liten "renovering"

I skuggan av mitt högtalarbygge så tänkte jag påbörja ett litet kul projekt.

Köpte för ett tag sen en CX-20/quanum nova quadcopter med APM 2.6 i. Väldigt nöjd med den
och har eftermonterat och modifierat flertalet detaljer som telemetri till radio, videosändare, gimbal etc.
Kan verkligen rekommendera den för någon som inte bara vill ha en leksak men lite mer, dock utan priserna som
är satta på t ex DJI Phantom etc.

Den flyger bra, funktionen är över förväntan etc, men storleken gör den lite mer ostabil i lite vind än andra
större modeller. Därför har jag nu planerat att flytta över allt till en ny ram och även uppgradera smått och gott.
Dock är största problemet mekande i dess nuvarande form, har som sagt petat in massa saker i den som blir väldigt svåråtkomliga som det är nu.

Så kortfattat från;

Till;

Ram är beställd så första "spadtaget" sker när den anländer

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Ska bli intressant att följa har jsjälv kollat på en likadan

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

På före eller efter-bilden?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Hur stor är nya ramen?

Permalänk
Medlem

Storlek:

Några delar jag kommer montera nytt direkt:

4-in-1 ESC, lite bättre kvalitet, lite starkare och lite bättre firmware än nuvarande. ESC:arna är ju ändå arbetshästarna i koptern tillsammans med motorerna. Men större chans att en ESC ger upp än motorn

Ny gimbal, tänkte låta det vara en senare uppgradering, men priset och vad man får lockade! 3 axlig balansering samt alexmos simpleBGC. Oslagbart för ca 500kr

Sen blire antagligen batteri alá 4S istället för 3S av större kapacitet och till detta nya propellrar.
(dock köpte jag en omgång propellrar nyss, får testa mig fram lite )

Vill bara slå ett slag för CX-20, det är inte så att den är dålig som den är, tvärtom, en riktigt bra rackare för pengarna, men så mycket som jag modifierat är en öppnare lösning att föredra, sen så ser den mycket coolare ut också!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Tänk på att on du köper en alexmos simpleBGC för 500 är det garanterat fake.
Jag kör själv med en sån men tänk på att du inte kan använda original FW. Försöker du ladda original FW låser sig kortet och du måste ladda rätt FW med en sockel adapter eller löda på kablar direkt på chippet.

Permalänk
Medlem

http://diydrones.com/profiles/blogs/great-deal-on-a-3-axis-gi...

Bättre än random enhet oavsett fullt konfigurerbar

Dock kan man uppdatera kloner vad jag vet, beror på mjukvaran som ligger i från början bara.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Blir nästan nybygge, som det ser ut nu är det bara motorerna, diverse tillagda modifikationer samt batterierna som blir kvar.

Blev en ny APM alá kina-kopia med M8N GPS som ska fixa 1-2m exakthet samt även kunna köra både GPS och GLONASS.
Alltid trevligare bygga "nytt" med fina saker, sen så råkade lådan till nuvarande APM vara vit (bygget går i svart) och inte ha alla trevliga kontakter som kan vara kul att ha (planerar t ex ultraljudsmodul)

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Blir nästan nybygge, som det ser ut nu är det bara motorerna, diverse tillagda modifikationer samt batterierna som blir kvar.

Blev en ny APM alá kina-kopia med M8N GPS som ska fixa 1-2m exakthet samt även kunna köra både GPS och GLONASS.
Alltid trevligare bygga "nytt" med fina saker, sen så råkade lådan till nuvarande APM vara vit (bygget går i svart) och inte ha alla trevliga kontakter som kan vara kul att ha (planerar t ex ultraljudsmodul)

Skoj!

Såg att du använder 4 in 1 ESCs, skulle kanske avråda för det, då ifall en pajjar så får du byta alla 4.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

@OskarW90:

Ähh bra kvalle så är det lugnt. Händer det så köper jag ny bara.
Kör detta för smidighetens skull batteri>ESC med 1 par kabel istället för 4 par är värt att köpa ny om något händer.
Visserligen är det smidigt med 4 esc på S500 ramen, då det är PCB-versionen med uttag till alla, men dessa tänkte jag köra till 12V becar till gimbal etc.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Tänkte passa på att fråga en prisfråga, tänkte sälja loss kvarvarande delar, som i princip är en komplett CX-20 utan motorer och batteri. Inkl extra kropp, propellerskydd, ny gps med integrerad kompass så man kan placera både gps och kompass i pucken ( krävs lite slipning av kanterna på kortet dock, men är helt ofarligt.)

För att göra det lite mer lockande skulle jag t ex kunna klippa motorkablarna lite bra och montera de sedvanliga banankontakterna av obestämt kön än för att underlätta montage av nya motorer?

Vad kan man tänkas ta i pris?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Alternativt, sälja CX-20 komplett, sånär som på ett par kablar för att koppla samman radio med APM. Några korta sådana använde jag till annat, så några kronor får ev. köpare punga ut för dessa om man nu inte har dessa liggandes.

Vad får man mest för tro?

Som ovan eller här?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

2015-09-10

Blev till ett nybygge istället och nu har delar börjat trilla in
Så här långt, väldigt nöjd med resuitatet!

Började även fnula lite på extern kontroll av gimbalens pan/tilt och hur man löser det om en andra person vill kontrollera.
Skissade upp en snabb modell hur jag tänker mig det kan funka. Denna enhet kommer dock gå via min flygradio och bara styra de 2 kanalerna som krävs. Och LCD för kamera kommer skruvas fast i denna lilla "vagga":

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Blir inte quaden lite obalanserad med kamera utstickande så där.
Efter att ha fått lite övning med att flyga en hubsan x4 så är jag inne med att bygga egen quad med ca 150$ i budget.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Man kan tro det, men batteriet sitter där bak sen = balans

Tja, detta bygget blir faktiskt inte dyrt i slutändan, och då har jag ändå rejäla saker så att säga.
Ska räkna lite på det för skojs skull!

Så 150 låter faktiskt väldigt rimligt för en hygglig maskin!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Vad kör du med för sändare och mottagare för videon? Tänkte skaffa något billigt som detta till min quad och kanske använda mobilen som skärm med easycap viewer

Permalänk
Medlem

Den lilla enheten där ser ut att vara exakt samma som jag kör (sändaren) Till detta en diversitymottagande LCD-skärm. Enkelt men effektivt. Skärmar med mottagare finns hyffsat billigt på e-bukten Min lilla styrenhet till gimbalen baseras på att bara ha en färdig sådan monitor (som jag dock har sen innan)

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

En liten rendering hur jag tänkt mig styrenheten för kameran blir:

Enklaste lösningen är en FRSKY hack module som det så fint kallas och ett kort som tar värderna från en joystick med pottar (PS-liknande som jag tänkt mig). Och sedan helt enkelt en extra, väldigt minimal mottagare på quadcoptern.

På detta viset får jag full frihet från mig själv om någon ska styra och slipper sladdar etc. Bara att stoppa i ett litet laddbart 1-2S batteri.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

2015-09-18

Äntligen fått alla delar till en 3S-setup. Delar till 4S på väg (stepdown till lite tillbehör bara)
Valde att ändå fixa lösa ESCar som synes. väl tilltagna och flashade med simonk:

EDIT:

Lite mer in i bygget, riktigt stilig om jag får säga det själv!:

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

2015-09-20

Efter att ha kopplat in det nödvändigaste just nu (telemetri videosändare etc kommer senare) så blev det en testflygning.
Och kan bara säga wooow, den flyger som en gud. Mycket bättre än min CX-20 och de phantoms jag testat.
Har man kunskapen och mindre pengar än vad en phantom kostar så kör på detta!

Ska bara fixa batteri alá 4S sen och fixa till 12V till det.

Bild:

Video (med en överexalterad pilot):

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Häftigt projekt!