Permalänk
Inaktiv

Gpu fläktar startar inte?!

Hej. Har precis fått hem och byggt ihop datorn. Men nu när jag strömsatt den så funkar allt utom gpu? Fläktarna drar igång men stannar direkt och detta håller på och upprepas.. håller på och installerar win så allt verkar funka men fläktatna bara startar och slår sv. Startar och slår av. Blir det bättre när win är installerat? Lr är något fel? Sapphire R9 380 nitro 4gb är kortet

Permalänk
Medlem

Det ska vara så. Fläktarna startar bara när grafikkortet blir för varmt.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Inaktiv

Kan det vara glapp i strömsladden till gpu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snorlena:

Det ska vara så. Fläktarna startar bara när grafikkortet blir för varmt.

100 på det? Dem startar ju upp sig och stänger av sig var 5 sekund? Kanske ska prova dra igång någe grafikkrävande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon217901:

100 på det? Dem startar ju upp sig och stänger av sig var 5 sekund? Kanske ska prova dra igång någe grafikkrävande?

Ganska 100 på det. Prova något krävande och kolla om det blir någon skillnad.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Kan hända att du ligger precis på gränsen där fläkten vill snurra igång, men det är ganska osannolikt.

Permalänk
Medlem

Dela med dig vad du har skaffat för kort så underlättar det sig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon217901:

100 på det? Dem startar ju upp sig och stänger av sig var 5 sekund? Kanske ska prova dra igång någe grafikkrävande?

Är helt 100 på det, vid uppstart så startar alla fläktar på högsta varv för att sedan gå ner i varv (eller sluta), de körs igång igen sen när de behövs när det blir varmt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NewCamps:

Dela med dig vad du har skaffat för kort så underlättar det sig

Läs hela texten?

Permalänk
Medlem

Helt 101% säker på detta
Alla fläktar i hela datorn snurrar igång på maxfart när datorn bootar (startar). Sen går de ner till idle, alltså lågfart. De flesta moderna grafikkort har även funktionen att fläktarna slutar snurra när det är under en viss temp eller belastning (till exempel 60C för mitt kort)

Jag hoppas detta klargjorde allt

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cityguysims:

Helt 101% säker på detta
Alla fläktar i hela datorn snurrar igång på maxfart när datorn bootar (startar). Sen går de ner till idle, alltså lågfart. De flesta moderna grafikkort har även funktionen att fläktarna slutar snurra när det är under en viss temp eller belastning (till exempel 60C för mitt kort)

Jag hoppas detta klargjorde allt

Jo jag förstår. Men de går aldrig upp hellt. Men ska prova dra igång något så återkommer jag.

Permalänk
Inaktiv

Men borde inte fläktarna stå helt still ist för att gå igång och av var 5 sekund?

Permalänk
Medlem

Taget från Sapphire's EGNA webbplats:

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

@anon217901: Läs mitt inlägg en gång till och riktigt noga så förstår du

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

@anon217901: Ladda hem MSI Afterburner så kan du testa att sätta igång fläktarna manuellt och se om de funkar.

Permalänk
Medlem

The SAPPHIRE NITRO R9 380 features the latest version of our award winning Dual-X cooler now with dual ball bearings in both of the fans for higher reliability and enhanced Intelligent Fan Control (IFC-II) which turns off the fans for silent operation under light load.

Permalänk

Det ska vara så. Oroa dig inte.

Permalänk

Verkar som ditt problem har att göra med hur fläktkurvan för ditt grafikkort ser ut.
Vad har du för låda? Är det instängt eller har du bra luftflöde i resten av lådan?
Kan vara så att ditt kort pendlar mellan "för varmt" (för att köra utan fläktar) och tillräkligt kallt för att fläktarna ska gå i vila.
Testat om du kan ändra fläktkurvan i msi afterburner?

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Inaktiv

det gick igång fullt under 3dmark test och fick fina resultat. har väl bara hamnat i något lustigt mellanläge

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon217901:

det gick igång fullt under 3dmark test och fick fina resultat. har väl bara hamnat i något lustigt mellanläge

Det stod följande om ditt kort på Sapphires sida att fläkten stänger ner sig vid lätt belastning.
The SAPPHIRE NITRO R9 380 features the latest version of our award winning Dual-X cooler now with dual ball bearings in both of the fans for higher reliability and enhanced Intelligent Fan Control (IFC-II) which turns off the fans for silent operation under light load.

Permalänk
Skrivet av anon217901:

det gick igång fullt under 3dmark test och fick fina resultat. har väl bara hamnat i något lustigt mellanläge

Som sagt ifall fläktarna fortfarande varvar upp och ner på ett störande sett skulle jag kolla över luftflödet i övriga lådan snarare än att kolla efter fel på grafikkortet.

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |