Personliga mappar/filer finns kvar trots "clean install" (Windows 10)

Permalänk
Medlem

Personliga mappar/filer finns kvar trots "clean install" (Windows 10)

Kommer med en fråga till detta eminenta forum och kunniga forummedlemmar

Har en trött HP bärbar som jag sällan använder, stationära och Surfacen går före, fick för mig att göra en clean installation av W 10 på den bärbara, sparade det jag ville ha på USB, skrev upp de program jag ville installera igen

Allt funkade fast det tog liteeee tid men det underliga, i mina ögon, var att efter installationen så var alla mappar som jag själv skapat med innehåll kvar på hd, det som hade funnits i "fabriksmapparna" typ bilder var borta, i mina ögon helt normalt MEN hur kunde mina egna skapade mappar men innehåll vara kvar?

Iofs bara en fördel men man undrar ju, fick ju svara några ggr under installationen att ingenting skulle sparas

Rubrik förtydligad /moderator
Permalänk
Medlem

Du valde antagligen inte att formattera disken.

Permalänk
Medlem

Du uppdaterade nog bara windows

Permalänk
Medlem

@årb:

I denna video ser du hur man kan göra en ny och helt ren windows installation genom att ta bort dom gamla partitionerna https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Du uppdaterade nog bara windows

Möjligt, "gammal man gör så gott han kan" får prova att göra om proceduren igen, tyckte att jag svarade att inget skulle sparas när det var på tapeten, men har säkert gjort något tokigt
Något annat alternativ än att starta på usb-stickan med att klicka på "setup.exe" såg jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av årb:

Möjligt, "gammal man gör så gott han kan" får prova att göra om proceduren igen, tyckte att jag svarade att inget skulle sparas när det var på tapeten, men har säkert gjort något tokigt
Något annat alternativ än att starta på usb-stickan med att klicka på "setup.exe" såg jag inte

Du ska boota datorn med USB stickan, dvs inte klicka på setup.exe

När den bootat välj språk osv, välj installera nu, väl disk, ta bort samtliga partioner (om du inte har nått på disken du vill spara förstås) klicka uppdatera, klicka nästa, klart, du behöver inte skapa några partitioner eller formatera dessa.

Det blir garanterat inga gamla filer kvar med detta sätt.

Tänk på att du måste ha uppdaterat det gamla OS först till Windows 10, innan du gör detta ovan.
Har du Windows 10 just nu + att ett är aktiverat så är det bara att köra..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju alltid göra en frabriksåtersällning i Windows, så slipper du installera om manuellt.

Permalänk
Medlem

@årb: Om man vill göra en helt ren installation så måste man boota DVD skivan eller USB minnet och det kan man göra genom att stoppa in DVD skivan eller USB minnet och trycka på någon funktionstangent när datorn startar om, eller så får man gå in i BIOS och välja DVD eller USB minnet som första boot enhet (Boot Priority).

Bästa alternativet för att boota USB minnet är att tycka på någon funktionstangent när datorn startar upp, om man väljer ändra bootordning i BIOS så kommer USB minnet boota i en evig bootloop om man inte drar bort USB minnet när datorn startar om under windows installationen.

Här är en liten lista på vilken funktionstangent man skall trycka för att få upp en bootmeny när datorn startar för olika moderkort
Asus - F8
MSI - F11
Gigabyte - F12
EVGA - ESC

Edit: Jag tror att det är funktionstangenten F9 som gäller för HP datorer.

Visa signatur

janee

Permalänk
Hedersmedlem

@årb *Rubrik förtydligad i enlighet med §3.1*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@årb: Om man vill göra en helt ren installation så måste man boota DVD skivan eller USB minnet och det kan man göra genom att stoppa in DVD skivan eller USB minnet och trycka på någon funktionstangent när datorn startar om, eller så får man gå in i BIOS och välja DVD eller USB minnet som första boot enhet (Boot Priority).

Bästa alternativet för att boota USB minnet är att tycka på någon funktionstangent när datorn startar upp, om man väljer ändra bootordning i BIOS så kommer USB minnet att boota i en evig bootloop om man inte drar bort USB minnet när datorn startar om under windows installationen.

Här är en liten lista på vilken funktionstangent man skall trycka för att få upp en bootmeny när datorn startar för olika moderkort
Asus - F8
MSI - F11
Gigabyte - F12
EVGA - ESC

Edit: Jag tror att det är funktionstangenten F9 som gäller för HP datorer.

Tack för alla tips, har aldrig behövt rota i BIOS tidigare men nu verkar allt vara på "G" (tror jag), fick välja på en massa partioner var Windows skulle läggas
Var/är lite brydd över om jag skulle ta bort partionen D: som innehåller HP recovery, kanske dumt att jag lät den vara kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av årb:

Tack för alla tips, har aldrig behövt rota i BIOS tidigare men nu verkar allt vara på "G" (tror jag), fick välja på en massa partioner var Windows skulle läggas
Var/är lite brydd över om jag skulle ta bort partionen D: som innehåller HP recovery, kanske dumt att jag lät den vara kvar?

Det är helt upp till dig om du vill ha kvar HP Recovery partitionen, om du har mycket ledigt utrymme på hårddisken så kan man lämna kvar denna partition som kan vara bra att ha om du senare vill fabriksåterställa datorn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Öhhh, när hela proceduren till slut är klar så är jag på ruta ett igen, allt på hd är kvar förutom de program jag lagt dit, hmmm det är aldrig fel att ge upp och nu är det nära

Permalänk
Medlem

@årb

Kan du ge några exempel på vad som finns kvar på HDD och som du tycker borde vara borttagna.

Och har du gjort som denna video visar? https://www.youtube.com/watch?v=E49IjCMKU4g

Edit: Du kan även kolla hur HDD ser ut i Diskhantering (Disk Management), 7 Ways to Open Disk Management in Windows 10 http://www.isunshare.com/windows-10/7-ways-to-open-disk-manag...

Visa signatur

janee

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av årb:

Var/är lite brydd över om jag skulle ta bort partionen D: som innehåller HP recovery, kanske dumt att jag lät den vara kvar?

Du kan troligen skapa återställningsmedia från den och det kan vara väldigt bra att göra det innan du raderar den, det brukar komma upp en fråga om det när man startar datorn första gången men det brukar även finnas hjälpprogram installerade från tillverkaren som fixar det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@årb

Kan du ge några exempel på vad som finns kvar på HDD och som du tycker borde vara borttagna.

Och har du gjort som denna video visar? https://www.youtube.com/watch?v=E49IjCMKU4g

Edit: Du kan även kolla hur HDD ser ut i Diskhantering (Disk Management), 7 Ways to Open Disk Management in Windows 10 http://www.isunshare.com/windows-10/7-ways-to-open-disk-manag...

Gjorde om och gjorde rätt, tror jag, så tomt i utforskaren har det aldrig varit l den datorn
Tack för all hjälp