Appar och deras behörigheter (Android)

Permalänk
Medlem

Appar och deras behörigheter (Android)

Har ett simpelt spel som jag har släppt till Google play förut och nu när jag uppdaterade den senast, märkte jag att min app kräver en ny behörighet. Den begär åtkomst till följande:

Foton/media/filer
-ändra eller ta bort innehåll på USB-enheten
-läsa innehåll på USB-enheten

Fast den absolut inte borde behöva det? Vad kan det vara som kräver tillgång till detta i min kod?

Stör mig på alla behörigheter vissa appar behöver men inte använder(?), därav tänkte jag att mina egna skulle vara befriade från detta...

EDIT: SPELET ÄR PROGRAMMERAT I UNITY 5

Länk till appen/spelet om nån är intresserad:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.EmilJonsson...

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

bra fråga.

Har du topscores osv så läser ju programmet av det & kan skriva över.

Kan inte komma på något annat.

Dock så säger du att det uppkom efter en uppdatering...

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_cs:

bra fråga.

Har du topscores osv så läser ju programmet av det & kan skriva över.

Kan inte komma på något annat.

Dock så säger du att det uppkom efter en uppdatering...

Hade ett "rank" system innan uppdateringen som kunde skriva över och ändra, men har lagt till en online high score lista med uppdateringen. Har väl att göra med den då kanske. Men tycker att mitt första system borde behövt den behörigheten också.

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

Du har inte ändrat eller lagt till någon uses-permission-tagg i din manifestfil då? Om inte så bör det vara att du lagt till ett nytt tredjepartsbibliotek som du inte hade tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av drewi:

Du har inte ändrat eller lagt till någon uses-permission-tagg i din manifestfil då? Om inte så bör det vara att du lagt till ett nytt tredjepartsbibliotek som du inte hade tidigare

Nej hade inte gjort något sådant. Däremot försvann några av dom där kraven när jag uppdaterade appen senast, förstår ännu mindre nu... Dock så kommer jag implementera facebook plugin och andra saker snart, vilket troligen kommer medföra att det blir sjukt många nya krav:/

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk

I Android M (Marshmallow, 6.0) som kommer ut snart så kommer systemet för rättigheter att göras om. Istället för att en användare godkänner ett gäng rättigheter när appen installeras så kommer Android att fråga användaren första gången som appen vill använda en funktion som kräver en rättighet. Om användaren inte godkänner det så måste appen hantera detta och fortsätta utan att använda funktionen.

Här beskrivs detta, https://developer.android.com/preview/features/runtime-permis..., och här är en video där en Android-utvecklare beskriver det, https://www.youtube.com/watch?v=f17qe9vZ8RM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VirtualIntent:

I Android M (Marshmallow, 6.0) som kommer ut snart så kommer systemet för rättigheter att göras om. Istället för att en användare godkänner ett gäng rättigheter när appen installeras så kommer Android att fråga användaren första gången som appen vill använda en funktion som kräver en rättighet. Om användaren inte godkänner det så måste appen hantera detta och fortsätta utan att använda funktionen.

Här beskrivs detta, https://developer.android.com/preview/features/runtime-permis..., och här är en video där en Android-utvecklare beskriver det, https://www.youtube.com/watch?v=f17qe9vZ8RM.

OH THANK GOD! (or Google i guess)

ANDROID kommer in till 2000-talet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Em3l:

Har ett simpelt spel som jag har släppt till Google play förut och nu när jag uppdaterade den senast, märkte jag att min app kräver en ny behörighet. Den begär åtkomst till följande:

Foton/media/filer
-ändra eller ta bort innehåll på USB-enheten
-läsa innehåll på USB-enheten

Fast den absolut inte borde behöva det? Vad kan det vara som kräver tillgång till detta i min kod?

Stör mig på alla behörigheter vissa appar behöver men inte använder(?), därav tänkte jag att mina egna skulle vara befriade från detta...

Länk till appen/spelet om nån är intresserad:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.EmilJonsson...

Det är väl du som har mer koll på vad du har skrivit in i din källkod, än vad vi har? Är du helt säker på att du inte har lagt in den behörigheten i din källkod?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Em3l:

Nej hade inte gjort något sådant. Däremot försvann några av dom där kraven när jag uppdaterade appen senast, förstår ännu mindre nu... Dock så kommer jag implementera facebook plugin och andra saker snart, vilket troligen kommer medföra att det blir sjukt många nya krav:/

Det är dock enda förklaringen. Permissions tillkommer inte utan anledning och kan inte tillkomma av javakod, enbart från deklarationer i manifestet (eller ett biblioteks manifest)

Edit: tankade din app och ser att du skrivit den i unity vilket ändrar förutsättningarna. Du kan ju uppdatera din post och tillägga det så att man inte tror att den är native

Permalänk
Medlem
Skrivet av drewi:

Det är dock enda förklaringen. Permissions tillkommer inte utan anledning och kan inte tillkomma av javakod, enbart från deklarationer i manifestet (eller ett biblioteks manifest)

Edit: tankade din app och ser att du skrivit den i unity vilket ändrar förutsättningarna. Du kan ju uppdatera din post och tillägga det så att man inte tror att den är native

Ajdå, trodde jag hade skrivit det i trådstarten ska fixa det. Kan vara jag som pillat med inställningarna för min "release build apk" alternativt att det är uppdateringarna till Unity som trollar mig:)

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!