Felmeddelande vid uppdatering vilket förhindrar möjlighet för mig att update till win10 från

Permalänk
Medlem

Felmeddelande vid uppdatering vilket förhindrar möjlighet för mig att update till win10 från

Hej!

Som rubriken förklarar kort så har jag windows 8, jag har lite problem när windows vill uppdatera sig själv då den laddar hem uppdateringar som sedan vill att jag startar om datorn för att slutföra och då ska den konfigurera dessa nya inställningar för att det ska funka. kruxet är då att den inte kan konfigurera dessa uppdateringar och det resulterar i att efter ca 30 minuters försök av konfigurering så ska den återställa de tidigare uppdateringarna som även det tar ca 30-45 minuter. För att uppdatera till windows 10, som jag gärna vill, så måste jag uppdatera de senaste uppdateringarna för att få upp den lilla rutan eller vad det nu är för ikon som möjliggör detta.

Jag har även testat att trycka på knappen "Läff till funktioner i Windows 8" där jag skriver in min produktnyckel som jag lyckades få fram efter mycket om och men, dock så står det att "Den här nyckeln fungerar inte. Kontrollera den och försök igen eller prova med en annan."
När jag köpte min dator Asus g75v 2012 så följde windows med.

Är det någon som vet vad det är som felar eller har tips på saker jag kan testa? har nyligen blåst rent datorn och det gjorde inte någon skillnad...

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

Har du Windows 8 eller 8.1?
Det är bara från 8.1 det går att uppgradera till 10:an.

Om det finns många uppgraderingar på kö, välj att bara installera en av de äldsta till att börja med.

Om du har installerat något antivirusprogram, avinstallera det inkl. att köra tillverkarens särskilda "removal/uninstall tool".

Har du 8.1 går det även att uppgradera så här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Medlem

@CeciliaB:

jag har windows 8. så då går det inte eller vad? måste jag köpa nytt då isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrmolin:

@CeciliaB:

jag har windows 8. så då går det inte eller vad? måste jag köpa nytt då isf?

8 -> 8.1 är ju också en gratis uppgradering, så jag antar att du inte ska behöva köpa något nytt. Låter ju dock drygt att uppgradera två ggr.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@Mrmolin: Du kan testa om det går att uppgradera från W8 till W8.1.

Här är en länk till Microsoft guide som beskriver hur man uppgraderar till W8.1 http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/update-from-wind...

Visa signatur

janee