Min rendering vägrar starta!

Permalänk

Min rendering vägrar starta!

Hejsan. När jag försöker rendera en 20 mins video 1920x1080 60 fps i movie maker så händer det ingenting överhuvudtaget jag lät det stå på i kanske 4 timmar den rörde sig inte ett skit. Så jag stängde av och reccade en ny video som bara var 10 secs för att kolla om det vart nån skillnad men det händer inget och har haft den stå på i 20 mins nu. Hjälp!

Använder OBS för att recca.
Movie maker för att rendera.
Renderar i 1920x1080 60 fps
Reccar i 1920x1080 60 fps.

Specs.
i3 dual core, 16 gig ram, os 7, 365 ledigt utrymme i hårddisken och 2 gig nvidia geforce gtx 750 ti

Permalänk
Medlem

Testa i en lägre upplösning se om det fortfarande är samma, eller prova i ett annat renderings program.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@bärplockaren: Jag testade att dra ner det till 10 secs och 1280x720 med 30 fps händer inget. Vad för renderings program rekommenderar du?

Permalänk
Medlem

@MaskenLilja
Nu var ett tag sen jag höll på med redigering men jag använde Sony vegas video

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Renderar du för att lägga ihop flera klipp, eller för att förminska storleken på filen?

Om du vill lägga in flera videoklipp och redigera in diverse text, effekter osv, så är det Sony Vegas som gäller, om du nu är ganska ny med redigering.

Om du vill förminska storleken på en videofil använd HandBrake.

Permalänk

@bärplockaren: Ingen större lust att pröjsa 2000 xD

Permalänk

@Viradise: Ingen aning. Vänta här nu jag är dum vad gör äns rendering xD Förlåt jag tänker inte igenom saker.

Permalänk
Medlem

Ja alltså rendering är det du gör nu, du har precis lagt in ditt(dina) videoklipp i WMM och väntar på att skapa en video av (flera antagligen?). Vad är det du försöker göra video utav och varför?

Permalänk

@Viradise: Jag ska ladda upp skiten till yt. Innan har jag inte renderat nåt för mitt os hade lite problem. Sen nu har jag fått för mig att det blir bättre bild eller är enda anledningen till att rendera att du ska lägga in ett intro musik sen vänta 3 timmar? (När du ska ladda upp det)

Permalänk

@Viradise: Nu testade jag att lägga in massa bilder och rendera det. Då hoppa det igång på några sekunder vrf händer det inte när jag lägger in en video?

Permalänk
Medlem

Jag antar alltså att du tänker rendera ut ett litet redigerat klipp (eller flera klipp). Ok, alltså renderar du inte för att få ner storleken på filen- då har jag fått det klart för mig.

Nu vet inte jag hur stora filer OBS gör efter att ha spelat in med det, men ju längre desto större (ganska självklart). Så jo, tyvärr kommer du få vänta 3 timmar på att /bara/ lägga in lite intro musik. Om det är värt det- det avgör du själv. Hur stor är ditt (dina) 20 minuters klipp i GB?

Något du kan ändra för att kunna rendera ut snabbare är att byta ut 1920x1080 till 1280x720 och 60fps till 30fps, lär gå ganska mycket fortare och du behåller fortfarande alternativet "HD".

Nu var trots allt inte svaret på din fråga varför WMM slutar rendera. Har du fortsatta problem efter att ha ändrat inställningarna- prova ett annat program? Sony Vegas skulle nog passa dig bra.

_____________________________________________________________________________________________________

Och där kom en ny kommentar upp när jag skickade in min xD

Det är just för att det är 1 bild och inte flera 1000 bilder. En video består av bilder, och på 20 minuter som är inspelad på 60 bilder i sekunden (fps) motsvarar: 20x60=1200 Sekunder | 1200x60= 72000 bilder. Du renderar alltså ut 72000 bilder med din OBS video.

Permalänk

@Viradise: Ett 30 min klipp ligger på 919 mb. Sony vegas ligger på en 1000 kr som jag inte har lust att spendera.

Permalänk

@Viradise: Försökte nyss öppna en 418 mb mp4 video och min ram och cpu spika var uppe i 8 gig ram sen crasha det. Och sa att jag inte hade nog med trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaskenLilja:

Sony vegas ligger på en 1000 kr som jag inte har lust att spendera.

Finns utvägar

Permalänk
Medlem

Om du endast ska sätta ihop klipp utan coola effekter och övergångar osv, borde ju Virtualdub räcka.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@Viradise: Medveten om det men är inte den bästa på att hitta dom.

Permalänk
Medlem

@MaskenLilja: Adobe Premiere Pro har en 30 dagars trial version om du vill prova på det.
Själva programmet är dock dyrare än sony vegas, men väldigt användbart.

Låter som att det är något program som bråkar.
Du skrev tidigare att det var något fel på ditt OS, har du åtgärdat det?

Vad har du för inställningar i movie maker?
Och vad har du för inställningar i OBS?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

@MaskenLilja: Adobe Premiere Pro har en 30 dagars trial version om du vill prova på det.
Själva programmet är dock dyrare än sony vegas, men väldigt användbart.

Att hoppa från WMM till APP är som att lära sig köra bil innan man lärt sig gå. Skulle absolut inte rekommenderar det till någon som är nybörjare.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Att hoppa från WMM till APP är som att lära sig köra bil innan man lärt sig gå. Skulle absolut inte rekommenderar det till någon som är nybörjare.

Ähh, vill man lära sig så är det inte svårare än något annat. När jag pluggade så fick alla hoppa på Avid direkt och det var bra mycket svårare än Premiere. Men alla klarade det gallant.
Mitt råd till alla som vill lära sig redigera, skit i att slösa tid på moviemaker, ta något ordentligt direkt.

Permalänk
Medlem

@Nisse-Tuta
Skulle väll gissa att det varier från person till person. Hade ett otroligt stort intresse inom video redigering i flera år. Gjorde allt för att kunna göra något i AAE eller AP. Det kvittade, var alltid tvungen att ha en tutorial uppe på hur man gjorde simpla grejer. Fick gå tillbaka till Sony Vegas och där stannade jag. Är man kreativ räcker det gott och väl

Kan tillägga att jag gick igenom dessa program (i ordning):
Windows Movie Maker (Någonstans runt 2007-2008)
Pinnacle Studio
Magix Movie Edit Pro
WAX
Pinnacle Studio (Igen)
Sony Vegas
Adobe After Effects
Adobe Premiere
HitFilm
Sony Vegas (Igen) (2015)

Permalänk
Medlem

Visst kan det vara så. Själv kom jag ganska snabbt till punkten då jag inte behöver några Tutorials varken i Premiere eller After Effects.
Körde en rejäl online tutorial för Resolve men även där kan man räkna ut saker själv ganska snabbt.
Om man kollar på listan du gjort så är ju Sony Vegas ett bättre tips än moviemaker. Tänk vad bra du hade varit på det om du lagt all tid på det istället