Permalänk
Medlem

Hur skall jag uppgradera?

Har ett ganska angenämnt problem, köpte för inte så länge sedan en ny Samsung-skärm som stödjer 3440x1440 men nu märker jag att GPU'n inte orkar med allt på full i den upplösningen.

Så, till frågan, vad ska jag uppgradera för att få datorn att orka köra allt på ultra i den upplösningen? Spelar idag Far Cry 4, ARK, Diablo 3, Project Cars och framåt hösten blir det säkerligen Fallout 4 och nya Star Wars.

Här är specsen på datorn som den ser ut idag:

GPU: MSI GeForce GTX 970
CPU: Intel Core i5 4670K @3.40ghz
RAM: 8GB
Moderkort: MSI Z97i AC mITX (endast en PCI-express port? annars kanske SLI hade varit ett alternativ..)

Jag funderade på om man kunde kört SLI, det hade ju varit den enklaste lösningen men som sagt, moderkortet verkar inte ha stöd för det.. så ett 980TI istället? Eller köpa nytt moderkort och ett till 970? Eller har ni bättre förslag?

Är extremt nöjd med mitt 970-kort i övrigt.

Permalänk

@MaxB: Hej! 970 i SLI är generellt otroligt starkt. Dock är inte förbättringen linjär, och vissa program stöder inte SLI. Vill du spela säkert och sälja ditt 970 och köpa 980ti är du good to go, och det borde bli ungefär samma kostnad som att byta moderkort och köpa ett till 970. En annan fördel med att gå till 980ti är att du kan komma att behöva installera om Windows osv om du byter moderkort. Så min rekomendation är att gå för ett 980ti och sälja ditt 970.

Permalänk
Medlem
Permalänk

@MaxB: Inga problem, lycka till!

Permalänk
Medlem

Håller med Vedhugarn om att en singelkortslösning är att föredra i din situation, bortsett från nytt moderkort och ev kompatibilitetsproblem (icke SLI stöd) så slipper du 970's "3.5" GB vram, du har ju trots allt en hel del mer pixlar att flytta runt än de flesta, och den begränsade mängden vram kommer ju förr eller senare bli ett problem där.