Nyinstallerat Windows 7 - USB-minnen fungerar ej

Permalänk

Nyinstallerat Windows 7 - USB-minnen fungerar ej

Hej

Håller på att bli galen.

Har nyss installerat W7 Home x64 på en helt ny dator här hemma. Moderkortet är ett ASUS Z170-A och ingen diskläsare finns. Med andra ord vill jag väl på skrivbordet sätta in ett USB med drivrutiner för LAN-enheten på moderkortet för att låta den tugga igenom drivsrutinerna online.

Men, datorn reagerar inte på USB-minnen. Razermus och tangenbord anslutna via USB fungerar alldeles utmärkt, men USB-minnen - inte en endaste reaktion från datorn. Värt att notera är att jag installerade OS:et via USB-minnet i fråga, så det fungerar. De fungerar även i datorn jag för tillfället skriver ifrån.

Är det någon som har en idé om vad som är fel?

Permalänk
Medlem

Använd usb2 portarna som fungerar standard, eftersom det behövs drivrutiner för att usb 3 portarna ska fungera.
Eller testa med ett annat usb minne.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Använd usb2 portarna som fungerar standard, eftersom det behövs drivrutiner för att usb 3 portarna ska fungera.

Redan testat flera gånger. Gör ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocobaboon:

Redan testat flera gånger. Gör ingen skillnad.

Har precis samma problem...sökte runt lite i gamla trådar, kom du fram till någon lösning?

Permalänk
Skrivet av Venak:

Har precis samma problem...sökte runt lite i gamla trådar, kom du fram till någon lösning?

Hej

Ja, det löste sig till slut. Men det var ett j*vla helvete skall jag säga dig...

Tydligen hade min nyinköpta dator för nya USB-portar som inte W7 stödjer - fint av dom. Lösningen fick helt enkelt bli att en kompis kom över med sin diskläsare som vi temporärt kopplade till min dator. I denna stoppade jag en CD för att uppdatera moderkortet så att USB-minnet så småningom kunde läsas av.

Jag tror att vi försökte med att lägga över moderkortsuppdateringarna på USB-stickan som skulle boota tillsammans med W7 men jag kan tyvärr inte minnas huruvida vi fick det att fungera eller ej och vad som isåfall var problemet. Dvs om USB-stickan då kunde läsas eller om det var något annat problem som då uppstod.

Permalänk

@Cocobaboon: Tjena!

Jag har ett liknade problem med mitt Z170, kom fram till att windows 7 stödjer bara (ehci) och inte (xhci) som är den nya grejen i Windows 10 som har tagit över (ehci) i dem nya moderkorten, det är som att microsoft jävlas med alla pirater

Visa signatur

i7 7700K | ASUS Z270 MAXIMUS IX HERO | Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz CL16 | GTX 1080Ti ROG Strix | Samsung 960 EVO 250GB | Corsair Carbide 400C | Steinberg UR22 MK2 | Acer Predator XG270HU | CM MasterKeys Pro S | G502 Proteus Spectrum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DemaxHardstyle:

@Cocobaboon: Tjena!

Jag har ett liknade problem med mitt Z170, kom fram till att windows 7 stödjer bara (ehci) och inte (xhci) som är den nya grejen i Windows 10 som har tagit över (ehci) i dem nya moderkorten, det är som att microsoft jävlas med alla pirater

Varför skylla på MS när det är moderkortet som är "boven"? Sedan varför köra ett snart sju år gammalt OS när det nya funkar alldeles utmärkt och dessutom är gratis uppgradering på?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
99:e percentilen

Jag småfnissar lite vid tanken på alla såna här trådar som kommer ploppa upp överallt i och med att Z170 blir vanligare. Jag blev själv #rekt när jag skulle installera Windows 7 på mitt MSI Z170N. Windows 7 har nämligen inte stöd för xHCI (≈ USB 3.0), bara EHCI (≈ USB 2.0), och Z170 har bara xHCI, vilket innebär att man inte kan installera W7 från USB-minne och att USB inte fungerar inne i Windows förrän man installerat drivrutiner manuellt.

Den enklaste lösningen enligt min erfarenhet är att installera Windows från en bootbar SATA-disk, vilken man även använder för att lägga in drivrutinerna när installationen är klar. Detta kräver PS/2-tangentbord eller -mus och man måste dessutom tänka på att lämna minst 100 MiB utrymme för bootpartitionen (System Reserved) på systemdisken, annars hamnar den på den disk man installerar från.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers