Permalänk
Medlem

Router hjälp.

Jag visste inte helt vart jag skulle lägga denna tråd så hoppas att den ligger rätt!

Hej, nu under den senaste tiden har jag märkt att när min lillebror har kommit hem så har mitt internet blivit oanvändbart. Vi har en router kopplat till ett modem som jag använder själv men nu har jag märkt att den routern jag använder kommer inte jag in längre in för att titta runt i och konfigurera i. Jag tror att problemet är att det värkar som att mitt modem/min dator ignorerar den Netgear routern som är kopplat till modemet(ifrån Telia). Jag har ingen aning annars om vad som kan vara problemet. Detta med att min internet har blivit trögt när min lillebror har kommit hem startade i början av sommaren men har haft denna routern osv i 2 år utan problem med att den har blivit trög som nu.

Förlåt om det är svårt att läsa och förstå vad jag menar men jag har ingen aning om hur jag ska förklara detta problem mer än vad jag har gjort.

Jag hade kunnat fattat om internet blev trögt när han kom hem om han laddade ned hela tiden men han gör i princip ingenting(Har tittat).
MvH Adam.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk

@adillboy:

Jag jobbar delvis med sådanahär problem, det vanligaste som avhjälper sådana problem är att resetta routern och sen installera nyaste mjukvaran.

Koppla en kabel mellan routern och din datorn och surfa in på den angivna adressen för att komma till login.

//RK

Visa signatur

🎮 → Core i9 10900K • Gigabyte RTX 3080 • 64GB DDR4 • MSI MPG Z490 Carbon EK X
🖥️ → Skärm: Acer XZ350CU Curved 35"• 🥽 → VR: Ocolus rift S
💻 → Laptop: Alienware Area 51M
🎧 → Corsair Void PRO wireless
🖱️ → Alienware AW558 | ⌨️ → Razer blakcwidow chroma v2

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gissar att ni använder samma router båda två?
Vad hände i början av sommaren som kan ha triggat problemet? Någon i familjen som köpte ny dator/ny telefon?
Uppträder problemet när han kommer hem eller när han sätter på sin dator?
Har din lillebror en telefon som kopplar upp sig till routern när han kommer hem? I så fall vad för någon?
Kopplar du dig trådlöst eller med sladd till routern?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rkfreestyler:

@adillboy:

Jag jobbar delvis med sådanahär problem, det vanligaste som avhjälper sådana problem är att resetta routern och sen installera nyaste mjukvaran.

Koppla en kabel mellan routern och din datorn och surfa in på den angivna adressen för att komma till login.

//RK

Det är ett av problemen som är att jag inte kan komma in på routern längre, det är som att den inte hittar routern alls. Har tittat i CMD och skrivit ipconfig /all och tittat på min defult gateway men kommer fortfarande fel. Jag vill komma in på min netgear router som är kopplad till våran Thomson router.

Skrivet av giplet:

Jag gissar att ni använder samma router båda två?
Vad hände i början av sommaren som kan ha triggat problemet? Någon i familjen som köpte ny dator/ny telefon?
Uppträder problemet när han kommer hem eller när han sätter på sin dator?
Har din lillebror en telefon som kopplar upp sig till routern när han kommer hem? I så fall vad för någon?
Kopplar du dig trådlöst eller med sladd till routern?

Vi har inte inskaffat någonting nytt alls innan sommaren, det är nog det som gör mig fundersam över vad som kan ha hänt. Mitt internet blir oanvändbart sekunden då hans skol laptop startar(han har haft den i 2 år nu men det började precis innan denna sommar). Och glömde att skriva men jag kör med sladd.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adillboy:

Det är ett av problemen som är att jag inte kan komma in på routern längre, det är som att den inte hittar routern alls. Har tittat i CMD och skrivit ipconfig /all och tittat på min defult gateway men kommer fortfarande fel. Jag vill komma in på min netgear router som är kopplad till våran Thomson router.
Vi har inte inskaffat någonting nytt alls innan sommaren, det är nog det som gör mig fundersam över vad som kan ha hänt. Mitt internet blir oanvändbart sekunden då hans skol laptop startar(han har haft den i 2 år nu men det började precis innan denna sommar). Och glömde att skriva men jag kör med sladd.

Är Telia routern bryggad? Om inte så föreslår jag att du tar bort Netgear routern och provar om det blir bättre. Att köra två routers efter varandra kan ibland ge upphov till problem.

Vad är Netgear routern för modell?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!