Fläktkontroller, några funderingar

Permalänk
Medlem

Fläktkontroller, några funderingar

Hej,

Håller på att planera ut ett projekt (modell större) och sitter och funderar på att lägga till en 5.25" fläktkontroller för att kunna styra chassifläktarna men har aldrig använt en förut så jag hade några frågor som kanske någon vänlig själ kan hjälpa med?

1. Chassit som jag börjar med (Thermaltake Core X9) har ingen fläktkontroller vilket skulle betyda att fläktarna alltid går max, stämmer det?

2. Om jag installerar en fläktkontroller ska då alla fläktar anslutas dit (jag vet att det finns en begränsning i watt-uttaget för kontrollern/fläktarna)?

3. Ska även fläktarna från vattenkylningen anslutas dit (funderar på en Corsair h110gtx) och alltså inte till fan_hdr på moderkortet?

4. Finns det förlängningssladdar för fläktarna om de inte alla räcker till en frontplacerad kontroller?

Permalänk
Medlem

Alla moderkort i dag kan styra fläktarna via BIOS/UEFI, finns vissa begränsningar så som minimum RPM ofta i procent och antal Watt per kontakt och i vissa fall, främst 4 pins PWM från CPU'n kan inte alltid styra 3 pins fläktar.

Men bortsett från detta så kan ditt moderkort styra allt om du ansluter fläktarna dit.

Det kan dock krävas att fläktar i lådan byts ut då dom i bland bara är anslutna direkt till molex, rimligtvis bör e mer påksotad låda minst ha 3 pins fläktar med 3 pins till molex addapter monterad. Tanken är då att du ansluter fläktarna direkt till moderkortet.

Så mitt råd är att göra detta eller att skaffa fläktar som helst är 4 pin PWM då dom flesta moderkort tar detta på i princip alla kontakter sedan ställer du fläktarna i BIOS/UEFI alternativt styr du dom via mjukvara i OS.

Bra moderkort klarar åtskillga Watt per kontakt men det varierar ofta mellan 8-25W per kontakt beroende på moderkort. Står oftast i manualen.
Alla fläktar bör ange i alla fall antal Amper dom drar och du vet att nätdel och moderkort ger 12V så det är bara att ta strömstyrkan i Amper, står det mAh så är det tusendelars Amper.

Så tex 0.25A om det står så på baksidan tas gånger 12 så får du förbrukningen i Watt. 0.25*12 ger 3Watt tex så klarar kontakten 8W så kan du köra 2st sådana för 6W totalt. Klarar kontakten 25W så kan du köra 8st. Så enklast i ett sådan läge är en Y spliter, dessa finns för 3 pins och 4 pins. Har du moderkort som klarar höga effekter så som 25W kan man bygga sig en Splitter med fler kontakter rätt lätt.

Ett tips om du eftersträvar lågt RPM vid idle är att köra så många av fläktarna från CPU kontakten, vissa moderkort har tom 2st. Flesta moderkort tillåter ner till 20% duty cycle med PWM fläktar på CPU kontakterna som det heter vilket ger ca 300rpm med dom flesta vanliga 120-140mm fläktarna vid lite till igen. ASUS och MSI i alla fall vad jag sett begränsar till runt 60% på dom kontakter på moderkortet som är avsedda för chassi och dom påstår det är av säkerhetskärl, dom litar inte på att användaren kan garantera god nog chassikylning. Så min lösning är att köra allt av CPU kontakterna i mitt fall i största möjliga mån om effekten finns där då det ger tystare dator på låg last (singeltrådat tex) eller idle men ger samma varvtal under full load.

Noctua skickar med förläningskablar MEN dom har väldigt kort kabel på fläkten till att börja med så jag finner att utan så räcker dom i princip ingenstans vilket är lite störigt då det ofta häger på ett par cm till närmsta kontakt på moderkortet.

Men att förlänga en fläkts kabel är det minsta problemet då det kräver rätt lite kunskap.

Oavset fläktkontroller måste erbjuda väldigt mycket funktionalitet för att slå ett moderkort, fördelen med moderkortet är att fläktarna svarar på processorns temperatur, en mer avancerad fläkt kontroller med tex placerbara sensorer skulle kunna agera på grafikkortets temperatur som lämnar kylare tex.

Men som sagt för dom flesta duger moderkortet fläkt styrning mer än väl och man kan utan problem köpa fläktar med motstånd (Noctua tex) och kalibrera fläktarna lite manuellt också om man finner att man inte får en bra brallans via moderkortets fläktprofiler och inställningar då fläktar ofta har en felmarginal på 10± vilket på en 1500rpm fläkt betyder att den har ett Max rpm på mellan 1350 och 1650rpm beroende på exemplar så i bland lägger jag till en resistor på individuell fläkt för att skystera in den i harmoni med en annan som använder samma kontakt på moderkortet eller en kontakt som delar fläktprofil i UEFI.

Så i min bok är det billigare att bara köpa PWM fläktar helst då dom som kommer med lådan ofta är skit ändå så vill man specielt ha tyst kylning så bör dom bytas ändå. Med bra fläktar så följer Y spliters och förlängningskablar med och resistorer för att begränsa varvtalet sedan kopplar man fläktarna till moderkortet och ställer in dom i UEFI.
Sedan om det behövs, tex i mitt fall kör jag en 1500rpm Noctua 140mm fläkt som chassifläkt och en 140mm Termaltake 1300rpm 140mm TY-140 för CPU kylningen, en på var CPU 4 pin kontakt. Båda styrs av samma profil i mitt UEFI så för att den något snabbare Noctuan att matcha min TY-140 så använder jag en resistor som Noctua skickar med på Noctua fläkten. Noctua fläkten varvar lite mer Idle men det gör inget, däremot stoppar det den från att skena iväg vid load och föra oväsendet då CPU fläkten ändå inte skyfflar mer luft genom kylaren så är det ren överkurs att ventilera lådan snabbare än vad det dumpas varmluft i den.

ASUS har Q-fan eller numera FanExpert och MSI har nåt annat i sinna UEFI/BIOS men MSI dom har trevligt grafiskt GUI i UEFI (ASUS kanske har skaffat det numera med) där man kan ställa in fläktkurvorna via en graf vilket ger en mer överskådlig bild över hur fläkten kommer bete sig beroende på temperatur och man kan ställa flera punkter så man man tex låta fläkte gå på IDLE rpm ända tills processorn tex nåt 80C sedan kicka in i högvarv om man nu absolut vill ha tyst in i det sista tex och enbart flåsa på när det inte lägre går att hålla låg temperatur med lågt rpm. Kör så på servern, varvar aldrig upp under drift, enbart när jag kompilerar kod på den då jag kör source baserad linux dist så detta ger en tyst server som man faktiskt kan befinna sig i samma rum som utan att tänka på att den finns där.

Permalänk
Medlem

Tack! Fantastiskt bra information :), många saker som klarnade.

Budgeten är inget problem i det att projektet har växt ganska mycket sen jag först började fundera på att uppgradera från X79 (modermodemet blir ett Asus X99 Deluxe) och med chassit (helvita snowedition) så kommer jag bygga ett mindre bord att ställa härligheten på vid sidan av skrivbordet.

Jag kommer byta samtliga fläktar som följer med chassit samt vattenkylningen mot (troligtvis) Corsairs 120-140 AF och SP vita LED-fläktar (Newegg listar dessa som 12W). Det jag inte vill ha är ett "ormbo" med seriekopplade fläktar runt moderkortet, det var därför jag tänkte att man kunde samla alla sådana kopplingar vid en separat fläktkontroller men vet inte om jag tänker rätt. I så fall skulle man då ansluta samtliga fläktar (och alltså helt lämna fläktkontakterna på moderkortet tomma) till den fläktkontrollern?

edit: tänker mig denna kontroller: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1624469

Permalänk
Medlem

Nu minns jag inte riktigt hur jag gjorde exakt på mitt halvdana bygge..Men...

Jag körde Y-kopplingar. NZXT Sentry MIX 2-fläktkontroller. 12 fläktor totalt.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Nu minns jag inte riktigt hur jag gjorde exakt på mitt halvdana bygge..Men...

Jag körde Y-kopplingar. NZXT Sentry MIX 2-fläktkontroller. 12 fläktor totalt.

http://cc.cnetcontent.com/inlinecontent/mediaserver/stech/ad9/7a2/ad97a229bf0146ad8164a35a6435c707/original.jpg

Tack, bra bild! Men... om man skulle köpa ett par såna vad skulle de kunna heta (när jag söker på y-splitter blir det mest RCA-splitters :/ )?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Tack, bra bild! Men... om man skulle köpa ett par såna vad skulle de kunna heta (när jag söker på y-splitter blir det mest RCA-splitters :/ )?

Adapterkabel/ Y-kabel

Netonnet säljer. Köpte mina där

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Adapterkabel/ Y-kabel

Netonnet säljer. Köpte mina där

Tackar och bockar

Permalänk
Medlem

Hade köpt Phobya UltraGuide 10 controller - single bay 5,25".
Tio kanaler och klarar 12W/kanal.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Noctua skickar med y-spliter för 4 pin PWM. Bör stå om det följer med andra fabrikat med. Man kan utan problem ta ett par och löda i hop så man får 3-4st på en. Lite kympslang så blir det snyggt. Vill man ha individuel RPM signal så tar du en nål och lossar det stifftet från varje fläkt. Tar en 3-4 pins kontakt från en doantor fläkt tex och stoppar dit RPM kablen sedan stoppar du en i valfri fläkt kontakt på moderkortet. På så vis kan tex CPU fläkten styra alla fläktar och du kan mäta alla samtidigt.

En sak jag inte prövat men kör man PWM räcker det igentligen att PWM kablarna går till CPU kontatkten för maximal kontroll av RPM då det ofta tillåter 20-100% medans chassi kontakterna från dom flesta moderkortstillverkarna tillåter 60-100%. På så vis kan du styra alla via CPU men mata dom från varsin kontakt från moderkortet.

Jag har dragit separat RPM kabel till andra kontakter från både grafikkort och CPU kylare med flera fläktar för att styra dom från samma kontakt men mäta alla fläktar individuellt.

Inte speciellt komplicerat och går att dra rätt snyggt med.

Permalänk
Medlem

Blev att beställa en Corsair Commander mini som jag kommer att koppla vattenkylningen och chassifläktarna till och sedan styra den via mjukvaran, kändes som en mer "elegant" lösning.

Tack för hjälpen och kommer att konsultera tråden igen när det är dags att installera allt detta.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är Commander Mini det sämsta skräp som döpts till en fläktkontroller. Har du inte beställt den än ta en annan!

Jag kör en NZXT Sentry 3. Jag är helnöjd.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Tyvärr är Commander Mini det sämsta skräp som döpts till en fläktkontroller. Har du inte beställt den än ta en annan!

Jag kör en NZXT Sentry 3. Jag är helnöjd.

Egen erfarenhet? Kollat runt på Corsair forums och det är ju en inte helt glasklar bild, många som har problem (men verkar mest kopplat till gamla commander v1 och h100i kylaren). Fast jag ruttnade ganska mycket på en extern fläktkontroller, vill försöka undvika det i möjligaste mån så kommer att testa Commander Mini med Corsair chassi-fläktar (AF, SP 120-140) + H110i GTX och (kanske) en diskret corsair light strip. Håller tummarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Egen erfarenhet? Kollat runt på Corsair forums och det är ju en inte helt glasklar bild, många som har problem (men verkar mest kopplat till gamla commander v1 och h100i kylaren). Fast jag ruttnade ganska mycket på en extern fläktkontroller, vill försöka undvika det i möjligaste mån så kommer att testa Commander Mini med Corsair chassi-fläktar (AF, SP 120-140) + H110i GTX och (kanske) en diskret corsair light strip. Håller tummarna.

Ja! Temp.givarna fungerade inte överhuvudtaget, och den h100i jag hade då fungerade inte med PWM.

Men mest tror jag det är Corsair Link som är så urkass att man gråter. Varje gång jag startade datorn körde den alla fläktar på 100% och jag fick gå in och ställa om dem varje gång. Men det kanske de fixar till i några senare uppdateringar.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Ja! Temp.givarna fungerade inte överhuvudtaget, och den h100i jag hade då fungerade inte med PWM.

Men mest tror jag det är Corsair Link som är så urkass att man gråter. Varje gång jag startade datorn körde den alla fläktar på 100% och jag fick gå in och ställa om dem varje gång. Men det kanske de fixar till i några senare uppdateringar.

Damn, låter inte så positivt menmen kommer testa och återkopplar resultat (kanske jag går på en nitlott nu men om man kunde gömma undan kontrollern i lådan och köra på Link om om om den funkar som den ska så...)

Permalänk
Medlem

Som sagt fördelen med UEFI/BIOS. Så länge moderkortet fungerar så fungerar kylningen och tempraturstyrnigen oavset OS/Mjukvara. Oslagbart i driftsäkerhet.