Permalänk
Medlem

Byta moderkort.

Hej, har tänkt att uppgradera mitt moderkort och undrar över om det är något speciellt man ska tänka på.

Är ny på dator bygge men vill gärna lära mig.

Permalänk
Medlem

Varför vill du uppgradera ditt moderkort?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Varför vill du byta? Vad har du för budget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daiim27:

Hej, har tänkt att uppgradera mitt moderkort och undrar över om det är något speciellt man ska tänka på.

Är ny på dator bygge men vill gärna lära mig.

Bästa är väl om du specar dom grejerna du har i burken just nu och varför du vill uppgradera.

Permalänk
Medlem

att tänka på ? var speciellt försiktig vid processor byte så du inte böjer eller skadar pinnarna i socket. Använd ( ESD Armband när du jobbar ) och se till att inga distanser till moderkortet kortsluter ditt moderkort när du monterar i chassit. var lugn o inte stressa upp dig då blir allt fel. Ta Tid på dig dvs Läs på om hur man bygger det finns massor av fina video på Youtube hur man gör. här kommer par tips !

https://www.youtube.com/watch?v=6_ujAnpXP1k

På svenska

Ha det gott

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem

Som ovanstående säger, skriv vad du har redan. Är din hårdvara "gammal" kan du inte bara byta moderkort utan att byta processor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daiim27:

Hej, har tänkt att uppgradera mitt moderkort och undrar över om det är något speciellt man ska tänka på.

Är ny på dator bygge men vill gärna lära mig.

Allt står i manualen till moderkortet. Rekommenderar även att du memoriserar exakt var alla sladdar går.. Speciellt PCI-E och CPU sladden. Dessa två ska inte sitta på fel ställe. Sedan varför ska du byta moderkort?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds