Permalänk
Medlem

HDMI till Displayport 120 hz?

Min stationära är sönder och sitter nu på en Alienware m15x och tänkte spela lite, så har kopplat in min 144 hz skärm men finns inget DVI-D uttag på datorn och ingen displayport på skärmen, men undrar om det går att köra 120/144hz genom en hdmi > displayport adapter utan att riskera att något händer med skärmen eller så?

vill inte ta några risker så lika bra att fråga.

Permalänk
Medlem

@leo: Det enda som händer är att du inte får ut 120 Hz. Du kommer bara få ut 60 Hz.

/Erik

Permalänk
Medlem

@Erik: Okej tack så mycket för svaret. Får klara mig med 60hz tills vidare

Permalänk
Medlem

Om jag har tolkat det rätt att datorn har displayport och skärmen har DVI så borde du ju kunna köra 144Hz via en DP -> DVI-D dual link kabel (t.ex. denna från Kjell).

Kan inte säga med 100% säkerhet att det kommer fungera, men du kan ju köpa och lämna tillbaka i fall kabeln inte skulle stödja >60Hz.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte expert i området. Men jag vet att vissa Versioner av HDMI stöder 120 hz.

Jag tror att hårdvaran behöver vara av korrekt version. Jag har inte tid att googla på din dator just nu vilken version du har!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Siken:

Om jag har tolkat det rätt att datorn har displayport och skärmen har DVI så borde du ju kunna köra 144Hz via en DP -> DVI-D dual link kabel (t.ex. denna från Kjell).

Kan inte säga med 100% säkerhet att det kommer fungera, men du kan ju köpa och lämna tillbaka i fall kabeln inte skulle stödja >60Hz.

144Hz kräver Dual-Link DVI, vilket i sin tur kräver en aktiv adapter för att konverteras till DP. Så nej, den kabeln ger inte 144Hz.

Skrivet av Forsgren:

Nu är jag inte expert i området. Men jag vet att vissa Versioner av HDMI stöder 120 hz.

Jag tror att hårdvaran behöver vara av korrekt version. Jag har inte tid att googla på din dator just nu vilken version du har!

Ja, det finns vissa versioner av HDMI som stödjer 120Hz, men det har varit knapert med tillverkare som implementerat det stödet, så i praktiken kan man räkna bort den möjligheten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Men när jag kollar i ATI CCC så står det "maximum reported refresh rate 120 hz" och det alternativet finns under refresh rate i desktop management i CCC, så då bör det väl inte vara några problem med att köra det? är mest orolig för att förstöra skärmen på något sätt så därför jag frågar före jag testar

Men det kan det orsaka några problem genom att testa det?

Edit: dock finns det inte under monitor tabben på windows där man kan ändra refresh rate.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av leo:

Men när jag kollar i ATI CCC så står det "maximum reported refresh rate 120 hz" och det det alternativet finns under refresh rate i desktop management, så då bör det väl inte vara några problem med att köra det? är mest orolig för att förstöra skärmen på något sätt så därför jag frågar före jag testar

Men det kan det orsaka några problem genom att testa det?

Edit: dock finns det inte under monitor tabben på windows där man kan ändra refresh rate.

Det värsta som kan hända är att skärmen inte synkar och går tillbaka till den gamla inställningen efter 15s.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: okej, men då är det bara att testa då. Med tanke på att jag behöver laga min dator som gick sönder för en vecka sedan ungefär så ville jag inte riskera min skärm också.

Tack för hjälpen!