Vad är grejen med appar på desktop/laptop?

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med appar på desktop/laptop?

Har precis uppgraderat från w7 till w10 och således blivit inkastad i djungeln av appar. Jag försöker att undvika appar till varje pris för att jag anser att de är onödiga, jobbiga och tvingar mig till att skriva på en massa användaravtal som jag inte orkar läsa. Dessutom tycker jag att det är fult att utnyttja användarens okunnighet/likgiltighet för att frånta dem rättigheter och komma åt privat information. Jag frågar mig således: finns det något som talar för användning av appar på en desktop/laptop?

Har försökt googla mig till svaret men hittar bara artiklar om vilken app som är bäst och som man "absolut inte klarar sig utan" osv. Det mesta som görs med appar (typ netflix, mail, tv.nu, facebook, dropbox, vädret) kan man ju också göra via valfri internetbrowser fast utan att installera en massa jox på datorn. Antar också att det är rätt förvirrande upplevelse för de "mindre erfarna datoranvändare" när de blir påbjudna en massa appar som man ska signa upp och in på.

Är det bara kommersiell strategi från microsoft och apputvecklarna eller användarens okunnighet som får människor att använda appar? Finns det någon tidsvinst eller är det mindre krävande för systemet? Ska det vara smidigare? Finns det någon app som verkligen är en bra app som man inte klarar sig utan? Med andra ord: vad är grejen med appar på desktop/laptop?

Permalänk
Medlem

De ökar tillgängligheten för nötter o på så sätt kundbasen.

Samma som man klipper actionfilmer för så låg ålderrating som möjligt för att få fler potentiella kunder.

Detta är vad jag tror.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Att pusha appar är ju ett väldigt enkelt sätt att se till att just du får den reklam som är designad efter ditt användarmönster.
Och att du inte envist kan hålla kvar vid den "gamla" appen som du ju gillar, utan tvingas använda den nya som ju presenterar reklamen på ett tydligare sätt.
Och appar kan ju på ett väldigt tydligt sätt visa på deras webshop som såklart har en massa extra funktioner till din app för ett rimligt pris.
Eller ännu hellre en prenumeration !(utvecklare dregglar bara dom tänker på det !).
etc etc.

Jag förstår exakt varför leverantörerna gillar "appar" framför vanligt websurfande (irriterande användare som filtrerar bort våran fina flash-reklam) eller (huvaligen) vanliga program !

Permalänk
Medlem

Själv anser jag att det är smidigt att se direkt i windows om det har kommit nya mail... på samma sätt som man hade ett mail program förut.
Liknande med väder, använder inte det själv... skulle behöva 5-10 väder appar... lika många som olika vädertjänster jag kollar...

okunnighet, kan man ju också göra via valfri internetbrowser fast utan att installera en massa jox på datorn. Har rensat hur mycket datorer som helst, när den okunnige, har installerat en massa jox... ask toolbar, google toolbar plus en massa virusprogram, som dem har fått med när dem inte har "orkat" kolla igenom (förstått) vad som händer...

Så för den okunnige skulle jag vilja påstå att appar är det bästa som har hänt. Förutsatt att microsoft håller stränga tyglar på sin store..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

Mycket bra fråga. Jag har inget direkt svar. Använder mig inte utav appar. Är utav den gamla skolan och använder mig hellre utav program och webbläsare. Gissar att som flera redan skrivit ovanstående att att appar når enklare ut till folk och gör det enkelt. Man slipper tänka själv. Nackdelen med det är som du beskriver att man skriver på en massa avtal igenom att göra det. De flesta orkar inte läsa igenom avtalen. Så, det handlar till syvende och sist om marknadsföring. Att nå ut till fler. Och att göra oss till ännu mer konsumenter än vad vi i nuläget är. Ett smart drag utav tillverkarna. Men en ganska sorglig utveckling.

off topic
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

finns appar jag tycker är nice, live tiles är asgrymt när man är lat.
och sen göra ett system så broad som möjligt är bra enligt mig, med samma appar på datorn, tablet och xbox one

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Att pusha appar är ju ett väldigt enkelt sätt att se till att just du får den reklam som är designad efter ditt användarmönster.
Och att du inte envist kan hålla kvar vid den "gamla" appen som du ju gillar, utan tvingas använda den nya som ju presenterar reklamen på ett tydligare sätt.
Och appar kan ju på ett väldigt tydligt sätt visa på deras webshop som såklart har en massa extra funktioner till din app för ett rimligt pris.
Eller ännu hellre en prenumeration !(utvecklare dregglar bara dom tänker på det !).
etc etc.

Jag förstår exakt varför leverantörerna gillar "appar" framför vanligt websurfande (irriterande användare som filtrerar bort våran fina flash-reklam) eller (huvaligen) vanliga program !

Skrivet av septembro:

Mycket bra fråga. Jag har inget direkt svar. Använder mig inte utav appar. Är utav den gamla skolan och använder mig hellre utav program och webbläsare. Gissar att som flera redan skrivit ovanstående att att appar når enklare ut till folk och gör det enkelt. Man slipper tänka själv. Nackdelen med det är som du beskriver att man skriver på en massa avtal igenom att göra det. De flesta orkar inte läsa igenom avtalen. Så, det handlar till syvende och sist om marknadsföring. Att nå ut till fler. Och att göra oss till ännu mer konsumenter än vad vi i nuläget är. Ett smart drag utav tillverkarna. Men en ganska sorglig utveckling.

Jag gillar det inte men consensus är alltså att Microsoft + apputvecklarna använder sig av folks dumhet/lathet för att tjäna pengar. Det värsta är att jag nu måste fördumma mig själv till den nivån för att kunna använda w10 så en fråga återstår fortfarande: finns det någon app som verkligen förenklar livet?

Varför diskuteras detta inte mer inom politiken på samma sätt som piratkopieringsinkvisitionen?

Förutom ovanstående är jag efter ett par timmars användande nöjd med w10. Upplever ärligt talat inte någon större skillnad mer än att det ser lite annorlunda ut.

Permalänk
Skrivet av 120bin:

Jag gillar det inte men consensus är alltså att Microsoft + apputvecklarna använder sig av folks dumhet/lathet för att tjäna pengar. Det värsta är att jag nu måste fördumma mig själv till den nivån för att kunna använda w10 så en fråga återstår fortfarande: finns det någon app som verkligen förenklar livet?

Varför diskuteras detta inte mer inom politiken på samma sätt som piratkopieringsinkvisitionen?

Förutom ovanstående är jag efter ett par timmars användande nöjd med w10. Upplever ärligt talat inte någon större skillnad mer än att det ser lite annorlunda ut.

Antagligen för att det inte finns något som helt intresse utav detta. Folk ska förbli dumma och lydiga.

Angående W10:

http://bgr.com/2015/08/28/windows-10-features-spying-windows-...

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Notifikationsappar som man använder på mobilen vill man ju självklart har på datorn också.
Ingen vill öppna massa flikar i webbläsaren eller program för att vara uppmärksammad på nya notifikationer varje gång man startar datorn.
Tyvärr så finns inte alla appar än men med tanke på hur stor efterfrågan kommer att bli när Windows 10 når 1 miljard och när apparna uppdateras till universala appar på Windows mobile så hoppas jag Whatsapp, Facebook Messenger, SMS appen, Kik kommer snart. Finns ju en hel del andra kommunikationsappar som inte jag använder men som andra gör t.ex. Line Viber mm
Varför man inte skulle vilja ha dessa på datorn och istället lyfta upp sin telefon när man sitter vid datorn låter ju väldigt konstigt.Dom mest användbara just nu för mig är Kalender och E-post appen så man inte missar några notifikationer när man sitter vid datorn. Man ska inte behöva ha mobilen med sig bara för att man förflyttar sig till en annan enhet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Du behöver inte använda några store-program i Windows.

Dropbox är ett Windowsprogram som förut – Dropboxappen som finns i affären går inte att använda för att synka filer, Netflix går att köra via HTML5/MSE/EME, Outlook i office-paketet är fortfarande ett Windowsprogram, väder och TV behöver du inga live-tiles för om du inte vill. Skype har inte längre någon Store-variant utan du måste köra desktop-versionen. Eftersom det varit en hel del skillnader mellan Microsoft mobila operativsystem och skrivbord så skiljer också store-programmen ofta från dessa, och det är ju egentligen inte mer än två olika miljöer för program. Men för det mesta är inte Store-program lika kraftfulla, en del saker är väldigt svåra att utveckla för körverket som krävs för Store-programmen. Eftersom Windows Mobile kommer ha ett Android-körverk/kompatibilitetslager så kommer en del saker bara att komma till telefoner, samma gäller program som specifikt skrivits för miljön som användes på äldre telefoner som WP7.X och 8.0 (Silverlight och WPRT). Butiken/verktyg kommer senare uppgraderas så att de kan släppa vanliga Windowsprogram i en sandlådad container (en slags inkapsling) via butiken, det kommer vara användbart för vissa typer av program.

Samma (Universal apps) mail-program kommer kunna köras på Windows-telefoner som på skrivbordet när Windows 10 och Windows 10 Mobile båda är ute, det kommer vara anpassat för båda skärmarna. Strategin tidigare har inte riktigt möjliggjort detta. Många gav upp. Det är ändå inget du behöver använda, samtidigt så vill man ha en mail-klient på telefonen för att få push, osv. På en dator kan du köra vanligt Win32-program istället. Det är bara att köra och vara glad, det är Microsofts problem för vad Store-miljön ska användas till. Se det som en del av Microsofts mobila satsning, men se inte nödvändigtvis Windows Runtime/Store som andra applikationer än vanliga program, med tian är det fullt möjligt att rikta in sig på tangentbords och mus-användare fullt ut och så i fönster på skrivbordet, sen kommer ju som sagt möjligheten att förpacka vanliga Windowsprogram för att köras via affären, kanske inte i den mån man förväntar sig, men åtminstone något mer åt rätt håll.

Permalänk

Enda appen jag använder är Netflix och det är just endast för att det finns högre kvalite.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

@120bin:

Jag har kört Windows 10 preview på jobb-PCn och nu skarp version sedan början på sommaren.

Jag använder inga "modern apps" alls utom möjligtvis miniräknaren i Windows, men till och med den har jag bytt ut mot den gamla vanliga på hemma-PCn.

Så jag ser inte riktigt problemet med att det finns både gamla och nya applikationer att välja på, så länge man inte tvingas köra de nya?

"Grejen" med dem är ju, förutom reklam-delen, att få liknande gränssnitt på alla enheter, så folk inte behöver ställa om sig till olika utseenden. vissa gillar det, andra gillar det inte. SJälv tycker jag det ser platt och fult ut, även om jag förstår vitsen med rent och enkelt UI på en mobil. På en snabb spel-PC vill jag att det ska se fint ut med lite färger och skuggor.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

appar ä kass i windows

Permalänk
Medlem

Apparna är program, som de alltid varit, de är bara samlade i en butik.
Att samla dem i en butik gör det enklare (och tryggare) för folk som inte riktigt förstår hur man köper/installerar program på egen hand och inte kan använda en webbläsare för Facebook/Twitter/etc. Det sköna är att du är helt fri att skita fullständigt i butiken och installera dina program den gamla hederliga vägen. Så det är väl egentligen inget riktigt problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 120bin:

Jag gillar det inte men consensus är alltså att Microsoft + apputvecklarna använder sig av folks dumhet/lathet för att tjäna pengar.

Näe. Det är nog inte direkt konsensus. Det där låter mer som en svartvit värld beskriven med svart bläck på svart papper :).

Skrivet av 120bin:

Det värsta är att jag nu måste fördumma mig själv till den nivån för att kunna använda w10 så en fråga återstår fortfarande: finns det någon app som verkligen förenklar livet?

Jag ser en del likheter mellan gratisapparna och "gadgets" som kom till Vista.
Lite trevliga lättöverskådliga views av kalender, väder, börsen och nyhetsflöden.

Det finns fler fördelar. Möjlighet till kontroll av appar och därmed en lite mer säker hämtning av exekverbara filer för mindre insatta vilket är en jättebra hjälp för många. Dessutom kan användare bli presenterade av ett bredare utbud av program genom shoppen än vad de skulle hitta själva.
Sedan var väl tanken att folk skulle ha windowstelefoner/plattor i större utströckning och att det skulle finnas appar som var enhetliga mellan plattformarna men där har det väl än så länge inte blivit någon större succé.
Men visst finns det även intresse för att öka på försäljningen och sätta upp en appmarknad som kan generera intäkter också. Givetvis!

Finns det någon app som förenklar livet då?
Ptjaa... Inte direkt för min del.
Själv använder jag nästan bara netflix för appen har stöd för hårdvaruacceleration till skillnad mot webläsarens uppspelare. Ja, lite aktiekurser/väder också men det hade jag lika gärna kunnat vara utan så för egen del är det inte så relevant med apparna. Upplägget passar väl en del, men inte alla. Får se om det blir ett bredare intresse med åren så att fler kan få ut mer av appmarknaden.

Får tillägga att jag inte gått över till w10 ännu, utan är kvar på w8.1 men appupplägget är väl inte milsvida mellan OSen direkt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

**Tråd rensad*

Vänligen håll er till topic, dvs. vad är syftet med appar på desktop/laptop?
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Det sköna är att du är helt fri att skita fullständigt i butiken och installera dina program den gamla hederliga vägen. Så det är väl egentligen inget riktigt problem.

Nejdå, jag påstår inte heller att det är ett problem och jag installerar mina program den gamla hederliga vägen. Försöker bara se varför vi som konsumenter skulle föredra appar före installerade program alternativt browserversioner. Det nämns ju lite positiva åsikter ovan.

Skrivet av Söderbäck:

Näe. Det är nog inte direkt konsensus. Det där låter mer som en svartvit värld beskriven med svart bläck på svart papper :).

Jag ser en del likheter mellan gratisapparna och "gadgets" som kom till Vista.
Lite trevliga lättöverskådliga views av kalender, väder, börsen och nyhetsflöden.

Jo, jag ser tyvärr också den likheten och då tänker jag på den "mindre erfarna" datoranvändares (svärmor m.a.o.) skrivbord som är fullkletad börskursappar, analoga klockor och vädret i New York och Kuala Lumpur. Samma kommer det ju bli med onödiga appar som installeras hej vilt och segar ner datorn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 120bin:

Nejdå, jag påstår inte heller att det är ett problem och jag installerar mina program den gamla hederliga vägen. Försöker bara se varför vi som konsumenter skulle föredra appar före installerade program alternativt browserversioner. Det nämns ju lite positiva åsikter ovan.

Jo, jag ser tyvärr också den likheten och då tänker jag på den "mindre erfarna" datoranvändares (svärmor m.a.o.) skrivbord som är fullkletad börskursappar, analoga klockor och vädret i New York och Kuala Lumpur. Samma kommer det ju bli med onödiga appar som installeras hej vilt och segar ner datorn.

Ja, det kan nog komma med en del oönskat också. Installkatalogen för appar på winblows 8.1 är ca 1 gig (ett helt gäng appar som ska avinstalleras manuellt en efter en) som jag inte bett om i min dator så jag håller med att det kommer med för mycket krafs. Men där vill jag skilja på vad microsoft väljer att bundla vid nyinstallation och vad marknaden och appar faktiskt kan erbjuda för olika kundgrupper.
Det är väl lite som appmarknaden till telefoner kontra vad som kommer förinstallerat på lurarna.

Sedan har jag viss förståelse för varför de lägger in ett gäng appar ändå. Det handlar om att visa möjligheter och få snurr på verksamheten.

Men visst har du en poäng i att det kommer med en hel del som alla inte är intresserad av.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120bin:

Nejdå, jag påstår inte heller att det är ett problem och jag installerar mina program den gamla hederliga vägen. Försöker bara se varför vi som konsumenter skulle föredra appar före installerade program alternativt browserversioner. Det nämns ju lite positiva åsikter ovan.

Som ovan nämnt så är ju "appar" inget annat än "installerade program", så det känns som det frågeställningen borde vara någon annan. Jag är med på att det är tydlig skillnad på "appar" och gamla vanliga program i vissa avseenden, men vad är det du tänker dig är skillnaden?

Personligen förstår jag tvärtom inte varför någon skulle vilja använda ett webläsarbaserat dito om en skrivbordsvariant finns tillgänglig. Datorer är ju lite till för installera saker på. Ringer nästan aldrig eller skickar meddelanden på min telefon, men att ha kalender och mail-notifikationer så tillgängligt tycker jag är suveränt. Det vore förmodligen största anledningen till att jag eventuellt skulle uppgradera till Windows 10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Som ovan nämnt så är ju "appar" inget annat än "installerade program", så det känns som det frågeställningen borde vara någon annan. Jag är med på att det är tydlig skillnad på "appar" och gamla vanliga program i vissa avseenden, men vad är det du tänker dig är skillnaden?

Personligen förstår jag tvärtom inte varför någon skulle vilja använda ett webläsarbaserat dito om en skrivbordsvariant finns tillgänglig. Datorer är ju lite till för installera saker på. Ringer nästan aldrig eller skickar meddelanden på min telefon, men att ha kalender och mail-notifikationer så tillgängligt tycker jag är suveränt. Det vore förmodligen största anledningen till att jag eventuellt skulle uppgradera till Windows 10.

Precis, det är ju ingen egentlig skillnad mellan appar och program. Så en omformulering av frågan kan ju vara: Varför är det ena bättre än det andra? Som jag skrev i första inlägget så är appar det klart sämre alternativet i min åsikt men jag vill gärna veta varför det någon skulle tycka annorlunda (precis som du skrev i andra stycket).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120bin:

Precis, det är ju ingen egentlig skillnad mellan appar och program. Så en omformulering av frågan kan ju vara: Varför är det ena bättre än det andra? Som jag skrev i första inlägget så är appar det klart sämre alternativet i min åsikt men jag vill gärna veta varför det någon skulle tycka annorlunda (precis som du skrev i andra stycket).

Tja-a, det finns väl inget som säger att det ena är bättre än det andra. Menar du det faktum att "appar" ens existerar? Jag antar att de är designade för att vara lite enklare att använda, både till utseende och funktion, vilket nog många kan uppskatta, om än inte på dessa forum.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Tja-a, det finns väl inget som säger att det ena är bättre än det andra. Menar du det faktum att "appar" ens existerar? Jag antar att de är designade för att vara lite enklare att använda, både till utseende och funktion, vilket nog många kan uppskatta, om än inte på dessa forum.

Det är samma ramverk och körverk (plattform) som på Microsofts telefoner (i 10, WP8.X hade relaterade plattformar i olika grad). Med 8:an fokuserade de på pekskärmar och tablets. Nu har de insett att dessa inte tar över och de fokuserar om det så miljön kan användas mer normalt. Nu blir det en plattform för program som kan användas på datorer, telefoner och Xbox One. Nu delas den i sin fulla med Windows 10 Mobile (telefoner) i princip, och så länge de vill utveckla sina telefoner kommer de utveckla Windows Runtime/Store-programmen som dök upp med 8:an+. De kommer som sagt bredda butiken utanför "Store-program" senare också. Hade de inte använt skrivbordet/PC för att utveckla telefonmiljön så hade knappast Store och Metro som det kallades från början kommit till.

Många av pekskärmsförbättringarna i W8.X kom bara till Store-programmen och startskärmen. Många av förbättringarna i 10:an gäller hela systemet. Så det handlar inte längre lika mycket om två olika miljöer även om det fortfarande är så. Nu blir det inte längre en miljö för pekskärm och en miljö för tangentbord och mus, en miljö för helskärm och en för fönster. För slutanvändare är den "plattform" (Win32 eller Store/WinRT) där du har bäst applikation den bästa. Det är egentligen den traditionella skrivbordsmiljön och Windowsprogrammen, för det mesta. För programvaru-utvecklare är Store-plattformen intressant om du vill skriva program för telefoner eller X1 som delar på samma kod eller t.o.m. är samma program anpassat för bägge skärmarna. Det de kallar Universal Windows Apps numera. Hur som häng inte upp er på språkbruket, Microsoft kallar alla program för apps eller appar i svenska översättningen. På engelska är software application samma sak som det vi kallar program.