"Reboot and select proper Boot device"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

"Reboot and select proper Boot device"

Kom hem idag efter att inte varit hemma i 3 dagar (Senast datorn var igång var i Torsdags)

När jag bootar datorn är detta det första jag ser "Reboot and select proper Boot device". Rebootar och går in i BIOS där jag ser att min hårddisk fortfarande syns som boot prio 1. Endå funkar det inte :/

Aldrig förut haft något problem med min hårddisk förut, en Seagate Barracuda på 1 TB
Min polare gav mig 2 möjliga scenarion

1. Windows fela och behöver installeras om
2. Vissa delar av hårddisken är paj

Nu är min fråga vad som hänt och hur löser jag det om det inte handlar om hårddiskhaveri?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Börja med att boota disken från boot-menyn, den nås oftast med någon tangent från F8-F12. Prova även att ändra ordningen i BIOS så att tex ett USB eller spelare startar först om det inte fungerar och sedan att ändra tillbaka, då tvingar du BIOS att skriva om alla inställningar. Kolla även om du har en felaktig klocka i BIOS, det kan antyda till att batteriet är på väg att ge upp.

Annars ska du nog försöka se om disken är på väg att kansta in handduken eller om Windows har gjort det.

Windows is not doing our work seriously
——————————————————————
AMD FX 8150 | ASUS Sabertooth 990FX | 32 GB RAM | ASUS radeon 7970 @ 1 GHz
9 000 GiB i media | NEC PA301W @ 2560x1600 | Kör linux os

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av OldComputer:

Börja med att boota disken från boot-menyn, den nås oftast med någon tangent från F8-F12. Prova även att ändra ordningen i BIOS så att tex ett USB eller spelare startar först om det inte fungerar och sedan att ändra tillbaka, då tvingar du BIOS att skriva om alla inställningar. Kolla även om du har en felaktig klocka i BIOS, det kan antyda till att batteriet är på väg att ge upp.

Annars ska du nog försöka se om disken är på väg att kansta in handduken eller om Windows har gjort det.

Klockan går rätt, bytte ordningen och "disablea" till och med boot för att sedan ändra tillbaka, fortfarande samma sak :/