Fru Foliehatt vill ut på nya äventyr! (Val av Linux-distro för nybörjare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Lite sent för tips nu, men när min tant var less på windows testade vi lite olika. Hon som är en "hatar allt tekniskt pill och bara vill att saker ska fungera och vara intuitivt"-person fastnade direkt för OS X. Det är verkligen sjukt enkelt att använda, har stöd från alla större tillverkare (typ Adobe suit, Office, webbläsare, många spel och alla standardprogram man kan behöva), samtidigt som det finns en terminal där man kan unix-pilla till förbannelse om man gillar sånt.

Satte upp en win/os x-dualboot som fungerat prima. Beror mycket på hårdvaran såklart, men det behöver inte alls vara så knöligt att få igång OS X. Lite sent tips som sagt, men tycker helt klart att det är ett alternativ då det (imo) är mer lättanvänt än ubuntu/mint. Men ni blir nog nöjda med valet

Har kollat på det med, men ingen av våra moderkort vill fungera med OS X dessvärre :/ sen är Fru Folie inte så kär i äpplen

Skrivet av Gibbe:

Glömde fråga om filsystem också. Kör du med NTFS för Windows och ext4 för Linux?
Hur fungerar det när du startar? Hur väljer du OS?

Det där med BIOS/UEFI får jag kolla upp senare, har inte haft ett custom bygge sedan 2007, och då fanns inte UEFI

Yes! De filsystemen. har NTFS kvar på mina lagringsdiskar eftersom jag fortfarande inte är 100% på att gå över helt till Linux och jag tror inte Windows kan läsa ext4.

När jag bootar så dyker GRUB bootloader upp och ger mig dessa förslag:
1. Linux mint x64
2. Linux mint safemode
3. Win 10 x64
4. Memtest

Om jag inte gör något val på 15-20 sek så kör den automatiskt Linux. (detta går nog att ändra på något sätt om man vill).

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk

@Snövit:

Vad skall hon göra med datorn??
Ska hon bara surfa.. Skaffa en surfplatta åt henne.

Förklara att OM ngt skiter sig så kan du inte bistå med hjälp,
och det kan komma att röra sig om framtida ominstallationer m.m.

Min sambo ville inte heller ha Win10 pga allt hon "läst" så hon får helt sonika sitta med sin Win 7.

Att installera ett operativ ingen av er kan kommer bara leda till frustration.
När hon frågar dig "var är.. Hur gör jag..." och du svarar JAG vet inte.

Det kan sluta så illa att det iaf blir en ny Fru foliehatt

Visa signatur

Jag är inte bäst, Men det är inte du heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Om du frågar mig är det bäst att:
1: Ha 2 fysiskt olika hårddiskar som operativsystemen ligger på. 2 SSD är ju trevligt.
2: Installera Windows först på den ena disken med NTFS som filsystem. Partionera mera om du vill men ej nödvändigt.
3: Installera Linux med EXT4 som filsystem. Krävs ev mer partitioner här(Root/Home/Swap/..../)
4: Förmodligen kommer det installeras GRUB som är en liten gubbe som låter dig välja vilket OS som skall boota. Om GRUB installeras eller inte beror väldigt mycket på dist. Finns andra alternativ till GRUB också.

I linux kan du läsa NTFS, är inte säker på om du kan läsa Ext4 i Windows. Kan vara bra att tänka på om du ska ha en lagringsdisk.

Fast det blir ju rätt dyrt med 3 SSD. Jag tänkte ha 3 OS, nämligen Windowsn Linux mint och Steam OS. Var är det för problem med att ha dem på samma fysiska enhet och köra med olika partitioner? Och "kräver" Linux mer än en partition för att fungera bra vid normalt bruk?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Fast det blir ju rätt dyrt med 3 SSD. Jag tänkte ha 3 OS, nämligen Windowsn Linux mint och Steam OS. Var är det för problem med att ha dem på samma fysiska enhet och köra med olika partitioner? Och "kräver" Linux mer än en partition för att fungera bra vid normalt bruk?

"2 SSD är ju trevligt"
SSD är ju såklart inget krav, vi har ju klarat oss bra förut i alla tider.
Man behöver självklart inte dela upp operativsystemen på separata fysiska diskar utan det går ju ha allt på samma och lösa det med partitioner. Dock personligen tycker jag det är ganska skönt att veta att om det blir något knas med hårddisken av någon orsak så har man inte sumpat 3 os-installationer. Sprider man ut det på olika fysiska diskar så havererar ju bara ett OS.
Kanske köper du en ny dator och rentav vill flytta över din linuxinstallation till den och behålla win/steamOS på nuvarande?

Det går att installera linux på en enda partition men det brukar ju rekommenderas att göra det på minst 2. En för Root(/) och en för Home(/home). Orsaken är väl främst för att skilja på Operativsystemet och "dina dokument". Tanken är att om operativsystemet gör något tok och du måste ominstallera så har du kvar alla dina filer.
Se det som att du kan installera om windows men behåller allt som ligger under "Mina Dokument" typ.

Man brukar även säga att man ska ha en swap-partition. Swap fungerar lite som ett ram-minne och används om ram-minnet blir fullt. Har man inte en swap kan hända att linux stänger av processer för att frigöra ram-minne. Detta var väl mer aktuellt förr när vi inte satt med lika mycket ramminne som i dagens läge. En tumregel är väl att Swap-partitionen ska vara lika stor som ditt ram(kanske ram+1gb). Har du plats på hårddisken så finns det väl inte mycket som talar emot.
Swap krävs även om du vill gå in i "viloläge".

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd

Läste lite i tråden och ja, det är problem att Windows inte kan läsa Linux filsystem utan 3:e parts program. Tycker du ska välja. Antingen Linux eller Windows. Eller dualboot med Windows endast till spel och Linux till det andra.
Scenario: Du sparar ner en bild på Linux. Bootar i Windows och ska arbeta med den i Photoshop. Går inte. Däremot kan du spara en bild i Windows och arbeta med den i Linux med Gimp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

"2 SSD är ju trevligt"
SSD är ju såklart inget krav, vi har ju klarat oss bra förut i alla tider.
Man behöver självklart inte dela upp operativsystemen på separata fysiska diskar utan det går ju ha allt på samma och lösa det med partitioner. Dock personligen tycker jag det är ganska skönt att veta att om det blir något knas med hårddisken av någon orsak så har man inte sumpat 3 os-installationer. Sprider man ut det på olika fysiska diskar så havererar ju bara ett OS.
Kanske köper du en ny dator och rentav vill flytta över din linuxinstallation till den och behålla win/steamOS på nuvarande?

Det går att installera linux på en enda partition men det brukar ju rekommenderas att göra det på minst 2. En för Root(/) och en för Home(/home). Orsaken är väl främst för att skilja på Operativsystemet och "dina dokument". Tanken är att om operativsystemet gör något tok och du måste ominstallera så har du kvar alla dina filer.
Se det som att du kan installera om windows men behåller allt som ligger under "Mina Dokument" typ.

Man brukar även säga att man ska ha en swap-partition. Swap fungerar lite som ett ram-minne och används om ram-minnet blir fullt. Har man inte en swap kan hända att linux stänger av processer för att frigöra ram-minne. Detta var väl mer aktuellt förr när vi inte satt med lika mycket ramminne som i dagens läge. En tumregel är väl att Swap-partitionen ska vara lika stor som ditt ram(kanske ram+1gb). Har du plats på hårddisken så finns det väl inte mycket som talar emot.
Swap krävs även om du vill gå in i "viloläge".

Jag ska införskaffa en helt ny burk. Jag förstår tankegången, men jag tror jag står över det

Skrivet av kskolle:

Läste lite i tråden och ja, det är problem att Windows inte kan läsa Linux filsystem utan 3:e parts program. Tycker du ska välja. Antingen Linux eller Windows. Eller dualboot med Windows endast till spel och Linux till det andra.
Scenario: Du sparar ner en bild på Linux. Bootar i Windows och ska arbeta med den i Photoshop. Går inte. Däremot kan du spara en bild i Windows och arbeta med den i Linux med Gimp.

För min del ska jag bara ha burken till underhållning och folding. Steam OS är utgångspunkten vid användande, sedan blir det Windows för de spel som bara går till Windows, och Linux för Folding@home. Plus att det blir kul att pilla lite. Hade inte tänkt arbeta på den, så inget viktigt riskerar gå förlorat

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

@Gibbe: Jomen då väljer du ju självklart Linux.
Säkrare att surfa med!

Permalänk
Medlem

Jag tvingade min sambo att byta från windows 7 till debian jessie på sin trötta gamla acer laptop.
I början var det ett jäkla gnäll, men efter att hon använt den ett tag och installerat skype å diverse program så blev hon på bättre humör.
Tyckte allt flöt mkt bättre än innan

Själv kör jag enbart Debian/Gnome på de flesta av mina datorer/servrar, förstår inte riktigt varför man vill välja Ubuntu över Debian ?!
Förstår iofs inte varför Ubuntu existerar öht.

Permalänk
Avstängd

@theailer: Installationsmanualen var något att bita i. Själva hur man börjar installera startade nog i sektion 5. https://www.debian.org/releases/stable/amd64/ Har länge funderat på en ren Debian men har aldrig orkat läsa igenom de långa manualerna vilket är synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Läste lite i tråden och ja, det är problem att Windows inte kan läsa Linux filsystem utan 3:e parts program. Tycker du ska välja. Antingen Linux eller Windows. Eller dualboot med Windows endast till spel och Linux till det andra.
Scenario: Du sparar ner en bild på Linux. Bootar i Windows och ska arbeta med den i Photoshop. Går inte. Däremot kan du spara en bild i Windows och arbeta med den i Linux med Gimp.

Det är bara att spara ner bilden på en Windowsdisk från Linux. Om du alltid sparar dina filer du "jobbar" med på Windowsdisken så är de fullt åtkomliga från både Linux och Windows.

Permalänk
Medlem

Nu har det visst hänt något... Mina två ntfs diskar vägrar att mounta i Linux :S Jag har kollat runt på nätet och kollat vad som kan vara felet och försökt åtgärda allt detta. Jag har kollat fstab, testat att manuellt montera dem. Stängt av Windows "det rätta sättet" (Det står att Windows fortfarande har dem öppna?) De vägrar. Har jag missat något?

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Nu har det visst hänt något... Mina två ntfs diskar vägrar att mounta i Linux :S Jag har kollat runt på nätet och kollat vad som kan vara felet och försökt åtgärda allt detta. Jag har kollat fstab, testat att manuellt montera dem. Stängt av Windows "det rätta sättet" (Det står att Windows fortfarande har dem öppna?) De vägrar. Har jag missat något?

Kör du Windows 8(gäller säkert 10 med)? Kopierar en potentiell lösning:

Solution (only for Windows 8):

There is a new feature in Windows 8 called Fast Startup. If this feature is enabled (which it is by default), Windows 8 does not actually completely shutdown when you choose shutdown. Instead, it does a "hybrid shutdown". This is something like hibernating; it makes booting Windows 8 back up faster. So, you need to disable this feature to be able to shut it down properly, and be able to mount the Windows partitions. To do this, boot into your Windows 8 and:

Note: disabling Fast Startup will most likely make your Windows 8 take a longer time to boot. There are no "exact" numbers, but let's say that if it took you 10 seconds to boot into Windows 8, it will now take you 50 seconds after disabling this feature.
1. Open Control Panel in the small icons view and click on Power Options.
2. Click on Choose what the power buttons do.
3. Click on Change settings that are currently unavailable.
4. Uncheck Turn on fast startup (recommended).

Click on Save changes. Now, shutdown Windows 8 and boot back into Ubuntu.

If you still aren't able to mount without getting errors, you may need to turn off hibernation completely. Open an elevated Command Prompt (right click on the shortcut, click on “Run as Administrator”), and input:

powercfg /h off

Dold text

Detta fenomen kan även uppstå om du stänger av datorn när den är i viloläge(windows).

Annars kan du mounta som read-only om du måste komma åt något akut.
sudo mount -t -r ntfs /dev/sd* /mnt/readonly

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Kör du Windows 8(gäller säkert 10 med)? Kopierar en potentiell lösning:

Solution (only for Windows 8):

There is a new feature in Windows 8 called Fast Startup. If this feature is enabled (which it is by default), Windows 8 does not actually completely shutdown when you choose shutdown. Instead, it does a "hybrid shutdown". This is something like hibernating; it makes booting Windows 8 back up faster. So, you need to disable this feature to be able to shut it down properly, and be able to mount the Windows partitions. To do this, boot into your Windows 8 and:

Note: disabling Fast Startup will most likely make your Windows 8 take a longer time to boot. There are no "exact" numbers, but let's say that if it took you 10 seconds to boot into Windows 8, it will now take you 50 seconds after disabling this feature.
1. Open Control Panel in the small icons view and click on Power Options.
2. Click on Choose what the power buttons do.
3. Click on Change settings that are currently unavailable.
4. Uncheck Turn on fast startup (recommended).

Click on Save changes. Now, shutdown Windows 8 and boot back into Ubuntu.

If you still aren't able to mount without getting errors, you may need to turn off hibernation completely. Open an elevated Command Prompt (right click on the shortcut, click on “Run as Administrator”), and input:

powercfg /h off

Dold text

Detta fenomen kan även uppstå om du stänger av datorn när den är i viloläge(windows).

Annars kan du mounta som read-only om du måste komma åt något akut.
sudo mount -t -r ntfs /dev/sd* /mnt/readonly

Tack så mycket! HAde missat steg 4 (Fast startup). Nu fungerar det som det ska igen!

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

@theailer: Installationsmanualen var något att bita i. Själva hur man börjar installera startade nog i sektion 5. https://www.debian.org/releases/stable/amd64/ Har länge funderat på en ren Debian men har aldrig orkat läsa igenom de långa manualerna vilket är synd.

Ett tips.
Dra ner Debian och "bränn" det på ett usbminne och prova installera det utan manual.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av theailer:

Ett tips.
Dra ner Debian och "bränn" det på ett usbminne och prova installera det utan manual.

Drog ner en netinstall iso och installerade i Hyper V. Du har rätt i att det inte var svårare än att installera Ubuntu dvs utan manual.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Drog ner en netinstall iso och installerade i Hyper V. Du har rätt i att det inte var svårare än att installera Ubuntu dvs utan manual.

Sa ju det
Ibland ska man inte läsa för mycket. Men handboken är bra att ha när något felar.

Damn autocorrect
Permalänk

Mounta som root???

Jag har KDE.. provat olika desktop?.. kanske löser sig med ett annat?

USB kan funka med att ta bort saker från fstab.... så här ser det ut i min debian.. och jag slipper mounta som root.

root@jessie:/home/mikael# more /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
# / was on /dev/sda5 during installation
UUID=2cb4f67blublublub / ext4 errors=remount-ro 0 1
# swap was on /dev/sda6 during installation
UUID=fb2a22blublublublub none swap sw 0 0
/dev/sr0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0

Permalänk
Inaktiv

Arch Linux for the win! XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon198025:

Arch Linux for the win! XD

Fast Arch e ju knappast för nybörjare