Studiomonitorer och PC, går verkligen inte ihop.

Permalänk

Studiomonitorer och PC, går verkligen inte ihop.

Hej!

Sitter här med mina nya KRK RP6 G3 och klurar. Jag hade tänkt koppla upp dom till datorn via RCA - 3.5mm, då jag redan prövat ljudet via mobiltelefonen med samma anslutning. Väl ikopplade i datorn hör jag ett konstant ''humm'', vilket också ändrar ton beroende på om jag scrollar ned musen, eller rör den överhuvudtaget.

Inget av de här störningarna hände när jag spelade upp från telefonen. Alltså måste något vara snett i datorn. Störningar, dåligt med det inbyggda ljudkortet - jag har ingen aning. Är absolut ingen ljudfantast och uppskattar all hjälp/tips man kan få. Kan en DAC vara lösningen, trots att jag inte alls är sugen på att spendera mer pengar än nödvändigt.

Tack på förhand!

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"

Permalänk
Skrivet av Fredrikon2:

Hej!

Sitter här med mina nya KRK RP6 G3 och klurar. Jag hade tänkt koppla upp dom till datorn via RCA - 3.5mm, då jag redan prövat ljudet via mobiltelefonen med samma anslutning. Väl ikopplade i datorn hör jag ett konstant ''humm'', vilket också ändrar ton beroende på om jag scrollar ned musen, eller rör den överhuvudtaget.

Inget av de här störningarna hände när jag spelade upp från telefonen. Alltså måste något vara snett i datorn. Störningar, dåligt med det inbyggda ljudkortet - jag har ingen aning. Är absolut ingen ljudfantast och uppskattar all hjälp/tips man kan få. Kan en DAC vara lösningen, trots att jag inte alls är sugen på att spendera mer pengar än nödvändigt.

Tack på förhand!

Hmm, vilken anslutning på datorn stoppar du in 3,5mm? Fram eller bak? Om du har flera ingångar, testa att byta. Du kan prova att byta kabel oxå. Annars skulle jag rekommendera ett extern ljudkort, tyvärr =(.

Någon annan kanske kan det här bättre?

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk

@perautomatik: Prövat både fram och bak, och tyvärr blir det inte bättre..

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"

Permalänk

@Fredrikon2: Hur blir det om du lyssnar med hörlurar från datorn? Brusar det i lurarna då också? På mitt moderkort är det så, och det löste sig såklart med ett extern ljudkort (som jag ändå behövde). Men jag förstår att det blir en extra utgift som inte är så rolig. =/

Jag hoppas någon annan mer kunnig kan svara på det här, jag själv är inte så haj.

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk

@perautomatik: Jätte trevligt av dig att delta i tråden oavsett!

Mina hörlurar har aldrig gett ifrån sig något liknande, varken fram/bak. Mina tidigare Logitech Z906 var det heller inga problem med.

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"

Permalänk

@Fredrikon2: Och just det, har du testat andra kablar? Det finns tydligen skärmade/oskärmade kablar. Där skärmade kan skydda från diverse störningar från strömkablar, men om det redan är brus i moderkortets inbyggda ljudkort så finns det nog inte så mycket man kan göra tror jag.

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk

@perautomatik: Prova att googla på problemet och se om du kan hitta nånting som hjälper dig där, jag sökte på "brus i högtalare dator" och fick upp några träffar. Kolla om du kan hitta nånting som ger dig en riktning för felsökning!

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk

@perautomatik: Har försökt det mesta på både svenska och engelska, och inget verkar hjälpa mig. Håller koll här i tråden tills vidare!

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"

Permalänk
Avstängd

Massvis med störningar i datorer. Optisk ut från moderkortet till en förstärkare eller en DAC är nog vad du letar efter.

Externt ljudkort som någon annan rekommenderade skulle nog också fungera.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem som du har när jag hade mina KRK RP5'or förut. Hördes hela tiden ett svagt humm när jag använde dom med mitt interna ASUS Xonar ST ljudkort. Det blev värre när jag spelade minecraft eller annat spel där man ofta har skyhög FPS. Det ändrade även ton om jag tittade upp eller ner då FPS'en ändrades.

Jag gissar på att det beror på frekvens från spolar på t.ex grafikkort som fortplantar sig eller stör signaler i systemet och som sedan i och med att studiomonitorer har inbyggda förstärkare förstärks i styrka. Liknande har min bror problem att hans mikrofon får spoltjuts ljud när han spela spel med obegränsad FPS, så problemet finns med både högtalare och mikrofoner.

Slutade med att jag köpte ett externa Focusrite ljudkort istället och då blev jag av med allt humm eller andra störningar.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Jag har samma monitorer och hade samma problem.

Ett par åtgärder hjälpte mig, och lär hjälpa dig med tanke på felbeskrivningen. Eftersom du inte har några problem med att lyssna på batteridriven enhet (telefonen) så har du med största sannolikhet en ofördelaktig jordloop.

1. Prova att "lyfta jorden" på högtalarna. Dvs koppla bort (tejpa över med eltejp t ex) jordledaren i strömanslutningen. Vanligtvis lyfter man jorden i signalkabeln men du kör ju obalanserat. Det hjälpte mig 90%. Observera att du nu kör högtalarna utan skyddsjord så skyll inte på mig om det går fel.

2. Interna ljudkort plockar gärna upp störningar när c1, c3 och c6 är aktiverat. Dvs när du scrollar en webbsida eller rör musen går processorn konstant mellan olika strömsparfaser och det visar sig gärna om du har ett internt ljudkort. Prova alltså att stänga av dessa funktioner i BIOS och istället köra Intel EIST (om du har intel) då OS istället styr strömsparfunktionerna. Googla för mer info på ex "c1 vs EIST". Detta bör hjälpa resterande 10%. En extern DAC lär också kurera detta. Jag har t o m hört min förra PSU generera ljud pga denna egenskap hos processorn. Det tog lång tid innan jag insåg vad som låg bakom.

Lycka till! Det är klurigt med PC-audio ibland. Förhoppningsvis sparar du ett par timmars felsökning på att testa ovanstående.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk

@leadc4ge: Det där med jordade uttag o.s.v var ingen dum idé, men inget jag vågar pröva mig på!

Jag gick in i BIOS och gjorde precis som du sade, dessvärre inga framsteg.

Det ser ut att luta emot ett externt ljudkort/DAC. Personligen handlar jag helst av 4Sound och har tittat runt lite. Skulle en sådan här fungera att spela genom? http://www.4sound.se/dator/ljudkort/focusrite-scarlett-solo

För om jag kör på externt så kommer väl ''alla'' problem lösa sig i alla fall? Tack för inlägget förresten!

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrikon2:

@leadc4ge: Det där med jordade uttag o.s.v var ingen dum idé, men inget jag vågar pröva mig på!

Jag gick in i BIOS och gjorde precis som du sade, dessvärre inga framsteg.

Det ser ut att luta emot ett externt ljudkort/DAC. Personligen handlar jag helst av 4Sound och har tittat runt lite. Skulle en sådan här fungera att spela genom? http://www.4sound.se/dator/ljudkort/focusrite-scarlett-solo

För om jag kör på externt så kommer väl ''alla'' problem lösa sig i alla fall? Tack för inlägget förresten!

Jag förstår dig, men det är inte ovanligt att man måste lyfta jorden för att avhjälpa tyvärr.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk

@leadc4ge: Men angående externt, vad tror du om det?

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrikon2:

@leadc4ge: Men angående externt, vad tror du om det?

Jag sitter med en DAC och det fungerar utmärkt, det jobbiga är väl bara att det är mer grejer flytta på om du ska stöka runt lite.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

@Paontuus: Skulle en sådan jag länkade fungera, eller har du andra förslag?

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrikon2:

@Paontuus: Skulle en sådan jag länkade fungera, eller har du andra förslag?

Ska du endast köra 3.5mm? Isåfall hade jag kollat på https://www.komplett.se/product/830580/ljud-bild/hrlur/tillbe...
Finns även line out och coax på den.
Den du länkade funkar nog bra med men är mest för inspelning och har ingen förstärkare till 3.5mm porten.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

@Paontuus: Känner mig som en medelhavsturist på antarktis, men hur ska jag ansluta mina 2 monitorer till den?

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"

Permalänk
Medlem

Har du testat att koppla in datorn och högtalarna i samma vägguttag? Jag gissar att de sitter på olika uttag just nu, och de kan då ha olika jordpotential. Men det kan bara fixa jordbrummet, inte övriga störningar från komponenter inuti datorn. Om du lyckas få bort jordbrummet men övriga störningar är kvar, så är som sagt ett externt ljudkort (t.ex. en usb-dac) en idé.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrikon2:

@Paontuus: Känner mig som en medelhavsturist på antarktis, men hur ska jag ansluta mina 2 monitorer till den?

Det var väl RCA kontakt från början? För du måste först konvertera den till 3.5mm eller coax. Beroende på vad du väljer så kopplar du 3.5mm där fram och coaxial där bak. Själva DACen kopplar du till datorn genom en usb sladd.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Har samma problem vid hög fps, får väl köpa en DAC. Jordat/ojordat gjorde ingen skillnad och inte heller usb-ljudkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrikon2:

@leadc4ge: Men angående externt, vad tror du om det?

Ja, en extern dac löser nog med största sannolikhet majoriteten av problemet med störljudet som varierar efter processorns belastning. Så är det för mig iaf.

Jordloopen är lite av ett annat problem. Det låter ofta brummande och kan förstärka skräp i insignalen (som exvis nämnda störljud från processorn) så har du tur räcker det att köra med extern DAC, om det är en acceptabel lösning för dig. Annars kan du ju testa tillfälligt med eltejp bara på jordkontakterna. Om det funkar så vet du iaf varför och kan fundera på mer permanent lösning.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk

Man ska inte koppla in studiomonitorer direkt till ett ljudkort om ljudkortet inte har en riktig analog volymkontroller, som t.ex de flesta externa har. Att justera volymen direkt i Windows är inte samma sak och detta skapar problem.

Köper du en monitorkontroller eller ett mycket enkelt mixerbord så kommer du slippa problemen.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av perautomatik:

@perautomatik: Prova att googla på problemet och se om du kan hitta nånting som hjälper dig där, jag sökte på "brus i högtalare dator" och fick upp några träffar. Kolla om du kan hitta nånting som ger dig en riktning för felsökning!

Skrivet av chipw00t:

Massvis med störningar i datorer. Optisk ut från moderkortet till en förstärkare eller en DAC är nog vad du letar efter.

Externt ljudkort som någon annan rekommenderade skulle nog också fungera.

Skrivet av AlbertMwugabi:

Hade exakt samma problem som du har när jag hade mina KRK RP5'or förut. Hördes hela tiden ett svagt humm när jag använde dom med mitt interna ASUS Xonar ST ljudkort. Det blev värre när jag spelade minecraft eller annat spel där man ofta har skyhög FPS. Det ändrade även ton om jag tittade upp eller ner då FPS'en ändrades.

Jag gissar på att det beror på frekvens från spolar på t.ex grafikkort som fortplantar sig eller stör signaler i systemet och som sedan i och med att studiomonitorer har inbyggda förstärkare förstärks i styrka. Liknande har min bror problem att hans mikrofon får spoltjuts ljud när han spela spel med obegränsad FPS, så problemet finns med både högtalare och mikrofoner.

Slutade med att jag köpte ett externa Focusrite ljudkort istället och då blev jag av med allt humm eller andra störningar.

Skrivet av backfeed:

Har du testat att koppla in datorn och högtalarna i samma vägguttag? Jag gissar att de sitter på olika uttag just nu, och de kan då ha olika jordpotential. Men det kan bara fixa jordbrummet, inte övriga störningar från komponenter inuti datorn. Om du lyckas få bort jordbrummet men övriga störningar är kvar, så är som sagt ett externt ljudkort (t.ex. en usb-dac) en idé.

Skrivet av Paontuus:

Det var väl RCA kontakt från början? För du måste först konvertera den till 3.5mm eller coax. Beroende på vad du väljer så kopplar du 3.5mm där fram och coaxial där bak. Själva DACen kopplar du till datorn genom en usb sladd.

Skrivet av spel565:

Har samma problem vid hög fps, får väl köpa en DAC. Jordat/ojordat gjorde ingen skillnad och inte heller usb-ljudkort

Skrivet av leadc4ge:

Ja, en extern dac löser nog med största sannolikhet majoriteten av problemet med störljudet som varierar efter processorns belastning. Så är det för mig iaf.

Jordloopen är lite av ett annat problem. Det låter ofta brummande och kan förstärka skräp i insignalen (som exvis nämnda störljud från processorn) så har du tur räcker det att köra med extern DAC, om det är en acceptabel lösning för dig. Annars kan du ju testa tillfälligt med eltejp bara på jordkontakterna. Om det funkar så vet du iaf varför och kan fundera på mer permanent lösning.

Skrivet av klasvonklas:

Man ska inte koppla in studiomonitorer direkt till ett ljudkort om ljudkortet inte har en riktig analog volymkontroller, som t.ex de flesta externa har. Att justera volymen direkt i Windows är inte samma sak och detta skapar problem.

Köper du en monitorkontroller eller ett mycket enkelt mixerbord så kommer du slippa problemen.

Många citat, av anledningen att ni alla är värda ett stort tack. Har testat med mitt mixerbord (Traktor S2 MKII) och kan garantera att högtalarna är det inget fel på. Vad gällde jordningen så löste det inga störningar genom att tejpa för det, däremot så har jag nu införksaffat en DAC. Den från Fiio som tidigare nämdes här i tråden. Kan bara säga att det är bland det bästa köpet jag gjort, i synnerhet när mina Audio Technica ATH-M50 älskar DAC/AMP combon!

Monitorerna går galant i FL Studio och datorn överlag med DAC:en också. Återigen, tack till alla som deltagit!

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"

Permalänk
Medlem

@Fredrikon2:
Vad bra! Älskar när folk är nöjda med något man har rekommenderat

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrikon2:

Många citat, av anledningen att ni alla är värda ett stort tack. Har testat med mitt mixerbord (Traktor S2 MKII) och kan garantera att högtalarna är det inget fel på. Vad gällde jordningen så löste det inga störningar genom att tejpa för det, däremot så har jag nu införksaffat en DAC. Den från Fiio som tidigare nämdes här i tråden. Kan bara säga att det är bland det bästa köpet jag gjort, i synnerhet när mina Audio Technica ATH-M50 älskar DAC/AMP combon!

Monitorerna går galant i FL Studio och datorn överlag med DAC:en också. Återigen, tack till alla som deltagit!

Härligt att höra

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.