Permalänk
Medlem

Byggkvalité efterlyses.

Hej!

Jag har en budget på runt 15.000 och ska köpa en ny laptop, då jag är trött på min sex år gamla stationära och dess tillhörande skrivbord i vardagsrummet.

Mitt största önskemål är att byggkvalitén ska vara hög, helst så lite plastdetaljer som möjligt, kommer nog ha kvar datorn i minst 5-6 år. Tittade först på en Macbook Pro, men kände att jag nog kunde få lite mer prestanda per krona om jag valde en PC.

Kravlista:
Unibody
~15" skärm
Full HD-skärm, helst, men absolut ingen 1366 x 768px upplösning
Bakgrundsbelysta tangenter
SSD
Hellre två diskar än en optisk enhet
Uppgraderingsbart RAM

Datorn kommer anändas primärt till surfning, youtube videos, lite små spel på Steam och så, inga tyngre spel överhuvudtaget.

Tips?

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Skrivet av evilsin:

Hej!

Jag har en budget på runt 15.000 och ska köpa en ny laptop, då jag är trött på min sex år gamla stationära och dess tillhörande skrivbord i vardagsrummet.

Mitt största önskemål är att byggkvalitén ska vara hög, helst så lite plastdetaljer som möjligt, kommer nog ha kvar datorn i minst 5-6 år. Tittade först på en Macbook Pro, men kände att jag nog kunde få lite mer prestanda per krona om jag valde en PC.

Kravlista:
Unibody
~15" skärm
Full HD-skärm, helst, men absolut ingen 1366 x 768px upplösning
Bakgrundsbelysta tangenter
SSD
Hellre två diskar än en optisk enhet
Uppgraderingsbart RAM

Datorn kommer anändas primärt till surfning, youtube videos, lite små spel på Steam och så, inga tyngre spel överhuvudtaget.

Tips?

överlag får du kanske inte lika bra prestanda/kr i Mac men den håller i 5-6år.. det är inte lika troligt med en PC

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilsin:

Hej!

Jag har en budget på runt 15.000 och ska köpa en ny laptop, då jag är trött på min sex år gamla stationära och dess tillhörande skrivbord i vardagsrummet.

Mitt största önskemål är att byggkvalitén ska vara hög, helst så lite plastdetaljer som möjligt, kommer nog ha kvar datorn i minst 5-6 år. Tittade först på en Macbook Pro, men kände att jag nog kunde få lite mer prestanda per krona om jag valde en PC.

Kravlista:
Unibody
~15" skärm
Full HD-skärm, helst, men absolut ingen 1366 x 768px upplösning
Bakgrundsbelysta tangenter
SSD
Hellre två diskar än en optisk enhet
Uppgraderingsbart RAM

Datorn kommer anändas primärt till surfning, youtube videos, lite små spel på Steam och så, inga tyngre spel överhuvudtaget.

Tips?

Som du redan har fått svar på så vill du ha en Mac kommer du inte bli besviken däremot kan du inte spela på en sådan. Vill du ha en bra bärbar med samma byggkvalité som Macbook så skulle jag rekommendera Dell XPS som är riktigt bra, klarar lite enklare spel men funkar perfekt som multimedia-dator. http://www.dell.com/se/p/laptops/xps-laptops

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Man måste skilja mellan faktisk kvalitet och kvalitetskänsla. Unibody ger hög kvalitetskänsla men somliga datorer i plast eller andra material kan ha minst lika hög kvalitet.

Med det sagt tycker jag det låter som att du ändå är sugen på en Mac och skulle du besluta dig för en sån tror jag att du kommer att bli nöjd. Hur de är för småspelande vet jag dock inte.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305