Varför går mina ram långsammare och äts upp med tiden?

Permalänk
Medlem

Varför går mina ram långsammare och äts upp med tiden?

Efter jag uppgraderade till Win10 så märkte jag att min dator går långsammare efter tids spelande så kollade i Aktivitetshanteraren och där såg jag att mina ram kör på hastighet på 1333MHz och de är 1600MHz minnen samt så står icke växlingbar pool på 12,3GB och jag ha 16GB i datorn så något är lurt. Har googlat men blir inte klockare av det.

Så hjälp uppskattas.

datorns spec står i signaturen

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/what-task-manager-...

"Minne - Icke växlingsbar pool

Mängden icke-växlingsbart kernelminne som allokerats av kernel eller drivrutiner för en process. Icke-växlingsbart minne är ett minne som inte kan skrivas till ett annat lagringsmedium."

Det har inget att göra med din totala minnesmängd, jag har 121 MB icke växlingsbar pool och sitter med 8 GB RAM minne.

Gå till kontrollpanelen och sedan system så ser du där hur mycket minne Windows ser - Installerat minne (RAM).

Permalänk
Medlem

Har du installerat korrekt drivrutiner?
Har du prövat andra/äldre nätverks drivrutiner? (såg i någon tråd att dom hade löst det genom att köra äldre)
Har det varit så här från början sen du installerade w10 eller nyligen? Om nyligen, vad har du installerat på senaste tiden?

Vet ej om hastigheten som aktivitetshanteraren skriver ut är korrekt eller ej, men hur som helst brukar man behöva ändra till korrekt inställning i BIOS själv, dvs. för att få dina 1600MHz minnen att faktiskt gå i 1600MHz.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Hittade en sida som visar hur du ställer in i aktivitetshanteraren så att du kan se vilka processer/program som använder "icke växlingsbar pool" minnet.

http://www.overclock.net/t/1341023/non-paged-pool-issue-windo...

Funkar säkert i windows 10 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Efter jag uppgraderade till Win10 så märkte jag att min dator går långsammare efter tids spelande så kollade i Aktivitetshanteraren och där såg jag att mina ram kör på hastighet på 1333MHz och de är 1600MHz

Aktivera XMP i UEFI.

Citat:

minnen samt så står icke växlingbar pool på 12,3GB och jag ha 16GB i datorn så något är lurt. Har googlat men blir inte klockare av det.

Och här var veckans Killer NIC-tråd. Några minuter tidigt dock men det kan vi väl ha överseende med.

Skrivet av LemonIllusion:

Killer NIC-minnesläckan som vanligt. Du kan omöjligt ha sökt innan du gjorde tråden. Avinstallera Killer Network Manager och installera drivrutiner utan Killer-skiten.
http://www.killernetworking.com/support/driver-downloads/item...

Skrivet av LemonIllusion:

Packa upp zippen, öppna enhetshanteraren, leta upp nätverkskortet i listan, uppdatera drivrutin för det, välj drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn, peka till den uppackade mappen, klart.
https://i.gyazo.com/c8a5382d3157494fa899a0ae9ea84da7.png

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

tackar alla för hjälpen efter lite pillande så har jag fått ramen till 1600MHz och dator låser inte ramen längre

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

tackar alla för hjälpen efter lite pillande så har jag fått ramen till 1600MHz och dator låser inte ramen längre

Fick du ändra i bios?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Fick du ändra i bios?

japp det fick jag göra för att få upp dem till 1600MHz

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

japp det fick jag göra för att få upp dem till 1600MHz

Vet en skrev när jag letade varför minnen är 1333mhz när dom speccas 1600. Det hade något att göra med att bios inte kan använda högre hastighet än 1333 därför är man tvungen att "klocka" upp dem manuellt genom att använda en annan ram-profil.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.