Söker information om chassi kylning samt övriga delar

Permalänk
Avstängd

Söker information om chassi kylning samt övriga delar

Hejsan. Jag undrar om det är någon som sitter på en bra förklaring eller guide på hur man kyler ett chassi och alla delar bäst. Då tänker jag behöver man 3 fläktar om Chassit har plats först det? Kyler ett grafikkort sig själv ? Finns det inställning man kan sätta upp för kylning? Är det något annat man ska tänka på?

Sen undrar jag om vatten eller luftkylning är bäst? Vatten kanske kan vara krångligt men bra. Luftkylning räcker väl om man bara har igång dator runt 5-6 timmar om dagen kanske 10 ibland eller 1 dygn?

Permalänk
Skrivet av Farbror Krut:

Hejsan. Jag undrar om det är någon som sitter på en bra förklaring eller guide på hur man kyler ett chassi och alla delar bäst. Då tänker jag behöver man 3 fläktar om Chassit har plats först det? Kyler ett grafikkort sig själv ? Finns det inställning man kan sätta upp för kylning? Är det något annat man ska tänka på?

Sen undrar jag om vatten eller luftkylning är bäst? Vatten kanske kan vara krångligt men bra. Luftkylning räcker väl om man bara har igång dator runt 5-6 timmar om dagen kanske 10 ibland eller 1 dygn?

"3 fläktar om Chassit har plats först det?"
så din fråga är om det alltid behövs chassifläktar ?

"Kyler ett grafikkort sig själv"
på sätt och vis ja, men värmen stannar oftast runt grafikkortet och får du inte bort den varma luften = blir hela datorn varm.

vatten eller luftkylning är bäst?
beror på chassit. suger ditt chassi är nog vattenkylning bäst för du kan få den varma luften ut ur datorn. samtidigt finns det alltid en chans att det läcker eller att pumpen slutar funka, inte lika stor chans med luftkylning och man ser ju om inte fläkten snurrar.

Luftkylning räcker bara ett dygn
ehm varför då? hur tror du man gjorde på 1990-2000 talet, (det fanns vattenkylning fast allt var hopbyggt från scratch)
hur många vattenkylda bärbara ser du ? kan dom bara vara på "5-6 timmar om dagen kanske 10 ibland eller 1 dygn?"

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644