Samsung S5 klocka går alltid en minut efter?

Permalänk

Samsung S5 klocka går alltid en minut efter?

Hej på er!
Jag har en Galaxy S5 där klockan uppenbarligen går ca en minut efter hela tiden. Jag bor i Göteborg, och har ställt in tidszon Stockholm i inställningarna för klocka. Jag har inte hittat något sätt att ställa in klockan manuellt, finns det? Att den går en minut efter ser jag bland annat på att när jag är inne på min profil här på swec och uppdaterar så står det (till exempel): Senast aktiv 08:59, samtidigt som min klocka visar 08:58. När jag står och väntar på bussen så visar realtidsskylten alltid en minut längre fram än min egen klocka. Detta är väldigt jobbigt! Varför är det så och finns det något man kan göra åt det? Är det någon som har samma problem?

Mvh,

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Hej på er!
Jag har en Galaxy S5 där klockan uppenbarligen går ca en minut efter hela tiden. Jag bor i Göteborg, och har ställt in tidszon Stockholm i inställningarna för klocka. Jag har inte hittat något sätt att ställa in klockan manuellt, finns det? Att den går en minut efter ser jag bland annat på att när jag är inne på min profil här på swec och uppdaterar så står det (till exempel): Senast aktiv 08:59, samtidigt som min klocka visar 08:58. När jag står och väntar på bussen så visar realtidsskylten alltid en minut längre fram än min egen klocka. Detta är väldigt jobbigt! Varför är det så och finns det något man kan göra åt det? Är det någon som har samma problem?

Mvh,

Jämför din mobil mot t.ex. den här: http://rl.se/ratt-tid-i-datorn

Den ska visa rätt tid på sekunden. Om din S5 visar samma så är det de övriga som har fel tid, du rätt.

Visst kan man ställa in klockan manuellt, men bäst är det att ta tiden från nätet. Då har man alltid rätt tid.

Permalänk
Skrivet av Josafo:

Jämför din mobil mot t.ex. den här: http://rl.se/ratt-tid-i-datorn

Den ska visa rätt tid på sekunden. Om din S5 visar samma så är det de övriga som har fel tid, du rätt.

Visst kan man ställa in klockan manuellt, men bäst är det att ta tiden från nätet. Då har man alltid rätt tid.

Tack för länken, bra sätt att kolla! Dessvärre visar min S5:a prick en minut efter den klockan. Finns det något sätt att åtgärda det? Varför hämtar den överhuvudtaget fel tid?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Tack för länken, bra sätt att kolla! Dessvärre visar min S5:a prick en minut efter den klockan. Finns det något sätt att åtgärda det? Varför hämtar den överhuvudtaget fel tid?

Låter snarare som något är fel i telefonen då kanske. För den kan inte rent tekniskt "hämta fel tid", tiden finns i mobilnätet och sänds ut till alla abonnenter. Men din telefon drar av någon anledning bort 1 minut från den tiden då, på samma sätt som den i normala fall ska dra ifrån eller lägga till hela timmar om du byter tidzoner.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Skrivet av valiant:

Låter snarare som något är fel i telefonen då kanske. För den kan inte rent tekniskt "hämta fel tid", tiden finns i mobilnätet och sänds ut till alla abonnenter. Men din telefon drar av någon anledning bort 1 minut från den tiden då, på samma sätt som den i normala fall ska dra ifrån eller lägga till hela timmar om du byter tidzoner.

Okay... så något mystiskt mjukvarufel gör att min klocka alltid är inställd på en minut efter? Beror det på operatör? (Har Wifog.) Måste man ha uppkoppling hela tiden? Hur ofta hämtar den tiden?
Kan man göra något åt eländet?

EDIT: Tänkte typ någon app eller program eller så som matar in någon funktion, typ y = x - 1, där x är tiden som min telefon numera får fram och y är den nya tiden som jag vill att den ska visa. Hade ju som sagt varit skönt med en klocka som både synkade med en server OCH gick rätt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera denna app som jag har installerad på min telefon & surfplatta: https://play.google.com/store/apps/details?id=ru.org.amip.Clo...

Har du rootat telefonen så kan den justera tiden automatiskt med jämna mellanrum, är den inte rootad så kan den istället skicka meddelande så du kan justera den automatiskt (med assistans från appen).

Permalänk
Medlem

Min kompis hade Tre förut och då hade han samma problem. Tänkte precis fråga dig om du hade Tre som operatör, ser nu att du skrev att du körde WiFog, de kör på Tres nät. Om jag uppfattat det rätt så hämtar mobilen tiden från mobilnätet.

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Jag kan rekommendera denna app som jag har installerad på min telefon & surfplatta: https://play.google.com/store/apps/details?id=ru.org.amip.Clo...

Har du rootat telefonen så kan den justera tiden automatiskt med jämna mellanrum, är den inte rootad så kan den istället skicka meddelande så du kan justera den automatiskt (med assistans från appen).

Tack! Jodå, telefonen är rootad. Appen verkar fungera. Det jag undrar över är hur mycket data appen tar? Har alltså endast 2 GB per månad och vill spara så mycket som möjligt. Laddar den bara ner tiden när jag trycker "Synchronise"? Eller gör den det med jämna mellanrum ändå? Hur räknar den ut "Local offset" om den inte automatiskt hämtar tiden emellanåt, för att jämföra med min telefons systemtid?

Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Min kompis hade Tre förut och då hade han samma problem. Tänkte precis fråga dig om du hade Tre som operatör, ser nu att du skrev att du körde WiFog, de kör på Tres nät. Om jag uppfattat det rätt så hämtar mobilen tiden från mobilnätet.

Det är ju synd och skam att man ska behöva använda appar för att få rätt tid i sin telefon. Om Tre känner till problemet, varför rättar de inte till det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Marzupilami: Ingen aning hur mycket den drar men skulle gissa på att det inte är speciellt mycket. Inget som märks ibland all trafik de andra apparna har. Går att ställa in så den endast autosynkar över WiFi.
Tiden den synkar från tror jag uppdateras när appen startas, sen får du välja själv om du vill sköta uppdateringen/synkningen av telefontiden manuellt eller om appen själv skall sköta det med jämna mellanrum. Finns intervall från var 15:e minut till synk var 7:e dag.
Vill du har mer exakt info får du skicka ett mail till skaparen av appen

Permalänk
Medlem

Har visserligen ingen S5 men har en Samsunglur liggandes och det går bra där att manuellt ställa in tiden så gissar att det går utmärkt även på en S5.
Inställningar, Datum och Tid, bocka ur "Använd nätverkstid."

Men det är ju skönt när man kör automatiskt synkning av tid.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Det är inte det vanliga android-lagget då?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

sätt in tiden manuellt då så kommer den gå rätt?

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Det är inte det vanliga android-lagget då?

Vad då för lagg?

Skrivet av HazZarD:

sätt in tiden manuellt då så kommer den gå rätt?

Visserligen, men precis som @TiasE skriver så hade det ju varit skönt med automatisk synkning av tid. Slarvigt och dåligt av Tre, men ClockSync-appen verkar fungera bra på min telefon hittills i alla fall, så jag kör med den tills vidare!

Visa signatur
Permalänk

Sen klocka

Hej
Kan bero på att modern teknik inte håller samma kvalitet som ny, dvs INT, FRC eller avrundning
Åker färja hem och dessa kör ju på tid från GPS/sattelit-mottagare och det kan vara snärtigt att hinna med så sekunder i klocka vore värdefullt.
Men när slår klockan över i minuttal har jag inget svar på. Frågat i butiker men inget svar av försäljare!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JL sjöman:

Hej
Kan bero på att modern teknik inte håller samma kvalitet som ny, dvs INT, FRC eller avrundning
Åker färja hem och dessa kör ju på tid från GPS/sattelit-mottagare och det kan vara snärtigt att hinna med så sekunder i klocka vore värdefullt.
Men när slår klockan över i minuttal har jag inget svar på. Frågat i butiker men inget svar av försäljare!!

6 år senare men annars så

Permalänk
Skrivet av Billy Joe Bob:

6 år senare men annars så

Hans klocka funkar väl ännu sämre I guess

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |