Arbets-laptop för arbete med modulering

Permalänk
Medlem

Arbets-laptop för arbete med modulering

Hej

Jag hoppas att med nedan skrivna text att jag följer sweclocker-etiketten och får ta del av den gedigna och kollektiva kunskapen hos communityn. Om inte, säg gärna till så försöker jag åtgärda det.

Behov:
Idag arbetar jag med kalkyl på ett byggföretag där en vanlig dag består av hantering av flera applikationer samtidigt. Det innebär Outlook, Excel, PDF-hanteringsprogram(oftast två stycken; vilka lämpar sig till olika ändamål), webbläsare, moduleringsprogram för mängdupptagning (Glodon TAS för den nyfikne(3D-Modulering)), kalkylprogram och ibland annat som Spotify et.c.

Ibland bär jag med mig datorn hem/ut på arbetsplatser, varvid en stationär inte är önskvärd. Så skärmen behöver inte vara cutting-edge, men den får gärna vara användbar..

Dockningstation hade varit väldigt trevligt, men det verkar vara svårt att få till kraftfulla datorer.

Operativssystem är ej önskvärt, då vi får all mjukvara via vår IT-avdelning.

Hårdvara idag:
Lenovo X240
i7 4:e gen. 4600U / 2.1 GHz ( 3.3 GHz ) / 4 MB Cache
8 GB DDR3L
Intel HD Graphics 4400

Detta driver skärmarna BenQ BL3200 32" 2560x1440 och HP Z23i 23" 1920x1080.

Problematik:
Det innebär en minnesbelastning på 65/70% under normala arbetsförhållanden. Främst visar det sig i moduleringsprogrammet, hanteringen blir väldigt släpande och laggig i takt med att projektet växer fram. Jag misstänker att det är den integrerade grafikkretsen som är den största boven i prestandafall, men är osäker.

Bör man ha ett Quadro- eller Geforcekort? Av det jag läst ser det ut som att Quadrokorten lämpar sig bäst för färghantering och väldigt precisa CAD-beräkningar och ingetdera är av vikt i mitt arbete. På så vis ser det ut som att Geforcekorten är extremt mycket mer prisvärda.

Förslag:
Budget för detta är 23000 (inkl. moms) men är flexibelt om motivering för ändamålet finns. Jag inte är säker på vad som är flaskhalsen i min nuvarande arbetsdator men presenterar följande alternativ:

Gigabyte P37X - Ser onekligen prisvärd ut för ett otränat öga.

Gigabyte P35W - 15,6" bör vara smidigare att plocka med sig. Tror ni den fixar förväntningarna på snabb hantering?

MSI WS60 - Lite dyrare än tänkt budget, men med Quadro K2100. Är priset extra högt p.g.a displayen?

Övrigt
Har kollat på Dustin men de priserna ser snudd på perversa ut på deras datorer i jämförelse med övriga, mer privatpersoninriktade försäljare.

Detta är allt vill jag tro. Ropa gärna till om ni anser att jag behöver förtydliga eller förbättra inlägget.

Tack på förhand Sweclockers

Förtydligande av 3D-modulering
Permalänk
Medlem

Tror som du säger att ditt integrerade grafikkort går på knäna alla dagar. jag köpte en Z50-70 med i7 4500U, 8GB Ram 500GB HDD som jag bytte till 240GB SSD, denna har ju Intel HD4400 grafik men även ett dedikerat 820M från Nvidia, detta kanske kan vara något? denna kostar även bara 5490.- (Sen får man ju köpa till SSD om man vill ha)

Sen kan även mera minne vara bra om du ändå använder dig av så pass mkt som du gör nu, vilket oxå är lätt att köpa till och byta

Denna har jag: https://www.dustinhome.se/product/5010869055/z50-70 (Sen har jag fixat 240GB SSD ist)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar. Jag läste några summeringar av recensioner på Dustin, där den i sin prisklass var ett väldigt bra alternativ. Eftersom jag inte står för fiolerna tänker jag att man bör lägga något mer och få lite bättre med en gång, så har man garderat sig något för kommande behov.

Du nämnde något väldigt bra, att byta ut komponenter! Men att hitta rätt plattform för de möjligheterna ser dock onekligen komplext ut. Får försöka gräva lite.

Uppmuntrar och uppskattar fler idéer och svar oavsett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannegul:

Hej

Jag hoppas att med nedan skrivna text att jag följer sweclocker-etiketten och får ta del av den gedigna och kollektiva kunskapen hos communityn. Om inte, säg gärna till så försöker jag åtgärda det.

Behov:
Idag arbetar jag med kalkyl på ett byggföretag där en vanlig dag består av hantering av flera applikationer samtidigt. Det innebär Outlook, Excel, PDF-hanteringsprogram(oftast två stycken; vilka lämpar sig till olika ändamål), webbläsare, moduleringsprogram för mängdupptagning (Glodon TAS för den nyfikne), kalkylprogram och ibland annat som Spotify et.c.

Ibland bär jag med mig datorn hem/ut på arbetsplatser, varvid en stationär inte är önskvärd. Så skärmen behöver inte vara cutting-edge, men den får gärna vara användbar..

Dockningstation hade varit väldigt trevligt, men det verkar vara svårt att få till kraftfulla datorer.

Operativssystem är ej önskvärt, då vi får all mjukvara via vår IT-avdelning.

Hårdvara idag:
Lenovo X240
i7 4:e gen. 4600U / 2.1 GHz ( 3.3 GHz ) / 4 MB Cache
8 GB DDR3L
Intel HD Graphics 4400

Detta driver skärmarna BenQ BL3200 32" 2560x1440 och HP Z23i 23" 1920x1080.

Problematik:
Det innebär en minnesbelastning på 65/70% under normala arbetsförhållanden. Främst visar det sig i moduleringsprogrammet, hanteringen blir väldigt släpande och laggig i takt med att projektet växer fram. Jag misstänker att det är den integrerade grafikkretsen som är den största boven i prestandafall, men är osäker.

Bör man ha ett Quadro- eller Geforcekort? Av det jag läst ser det ut som att Quadrokorten lämpar sig bäst för färghantering och väldigt precisa CAD-beräkningar och ingetdera är av vikt i mitt arbete. På så vis ser det ut som att Geforcekorten är extremt mycket mer prisvärda.

Förslag:
Budget för detta är 23000 (inkl. moms) men är flexibelt om motivering för ändamålet finns. Jag inte är säker på vad som är flaskhalsen i min nuvarande arbetsdator men presenterar följande alternativ:

Gigabyte P37X - Ser onekligen prisvärd ut för ett otränat öga.

Gigabyte P35W - 15,6" bör vara smidigare att plocka med sig. Tror ni den fixar förväntningarna på snabb hantering?

MSI WS60 - Lite dyrare än tänkt budget, men med Quadro K2100. Är priset extra högt p.g.a displayen?

Övrigt
Har kollat på Dustin men de priserna ser snudd på perversa ut på deras datorer i jämförelse med övriga, mer privatpersoninriktade försäljare.

Detta är allt vill jag tro. Ropa gärna till om ni anser att jag behöver förtydliga eller förbättra inlägget.

Tack på förhand Sweclockers

Svårt att sätta fingret på varför det inte fungerar bra. Alla applikationer verkar vara 2d applikationer så svårt att se att det skulle vara grafikkortet. Om du inte ligger på mer än 65-70% ram användning så borde inte det vara problemet heller. Din nuvarande datar verkar ju redan ha en SSD vilket annars är det första man skaffar.

Vad brukar CPU användningen vara när det saktar ner? Skulle kunna vara så att applikationerna inte är trådade och att en av dom max:ar en enskild kärna, i sådant fall så vore nog en bättre processor det enda vettiga valet.

Som sagt inte helt lätt att se var det går fel då din nuvarande dator ser vettig ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannegul:

Hej

Jag hoppas att med nedan skrivna text att jag följer sweclocker-etiketten och får ta del av den gedigna och kollektiva kunskapen hos communityn. Om inte, säg gärna till så försöker jag åtgärda det.

Behov:
Idag arbetar jag med kalkyl på ett byggföretag där en vanlig dag består av hantering av flera applikationer samtidigt. Det innebär Outlook, Excel, PDF-hanteringsprogram(oftast två stycken; vilka lämpar sig till olika ändamål), webbläsare, moduleringsprogram för mängdupptagning (Glodon TAS för den nyfikne), kalkylprogram och ibland annat som Spotify et.c.

Ibland bär jag med mig datorn hem/ut på arbetsplatser, varvid en stationär inte är önskvärd. Så skärmen behöver inte vara cutting-edge, men den får gärna vara användbar..

Dockningstation hade varit väldigt trevligt, men det verkar vara svårt att få till kraftfulla datorer.

Operativssystem är ej önskvärt, då vi får all mjukvara via vår IT-avdelning.

Hårdvara idag:
Lenovo X240
i7 4:e gen. 4600U / 2.1 GHz ( 3.3 GHz ) / 4 MB Cache
8 GB DDR3L
Intel HD Graphics 4400

Detta driver skärmarna BenQ BL3200 32" 2560x1440 och HP Z23i 23" 1920x1080.

Problematik:
Det innebär en minnesbelastning på 65/70% under normala arbetsförhållanden. Främst visar det sig i moduleringsprogrammet, hanteringen blir väldigt släpande och laggig i takt med att projektet växer fram. Jag misstänker att det är den integrerade grafikkretsen som är den största boven i prestandafall, men är osäker.

Bör man ha ett Quadro- eller Geforcekort? Av det jag läst ser det ut som att Quadrokorten lämpar sig bäst för färghantering och väldigt precisa CAD-beräkningar och ingetdera är av vikt i mitt arbete. På så vis ser det ut som att Geforcekorten är extremt mycket mer prisvärda.

Förslag:
Budget för detta är 23000 (inkl. moms) men är flexibelt om motivering för ändamålet finns. Jag inte är säker på vad som är flaskhalsen i min nuvarande arbetsdator men presenterar följande alternativ:

Gigabyte P37X - Ser onekligen prisvärd ut för ett otränat öga.

Gigabyte P35W - 15,6" bör vara smidigare att plocka med sig. Tror ni den fixar förväntningarna på snabb hantering?

MSI WS60 - Lite dyrare än tänkt budget, men med Quadro K2100. Är priset extra högt p.g.a displayen?

Övrigt
Har kollat på Dustin men de priserna ser snudd på perversa ut på deras datorer i jämförelse med övriga, mer privatpersoninriktade försäljare.

Detta är allt vill jag tro. Ropa gärna till om ni anser att jag behöver förtydliga eller förbättra inlägget.

Tack på förhand Sweclockers

Som sagt tidigare så skulle jag gissa på att det är CPU'n som stökar i detta fallet av de tidigare nämnda orsakerna (du maxar inte RAM och det är 2d som handskas).
Själv sitter jag mycket nöjd med en av lenovos ThinkPad från W-serien med en MQ-processor.
Datorn från w-serien de listar på sin hemsida är: W541. Dra en uppgradering till 16GB minne för en summa av strax över 23k med deras nuvarande erbjudande.
Dockningsstation blir tyvärr ett köp vid sidan om.

Hade jag sett mig om kring efter en arbetslaptop idag så finns det andra alternativ men jag skulle inte "gå ner" till en "U".
De två Gigabyte datorerna med "HQ" som du länkade ser i mina ögon riktigt bra ut om du inte behöver Quadro'n som W541 har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7487:

Svårt att sätta fingret på varför det inte fungerar bra. Alla applikationer verkar vara 2d applikationer så svårt att se att det skulle vara grafikkortet. Om du inte ligger på mer än 65-70% ram användning så borde inte det vara problemet heller. Din nuvarande datar verkar ju redan ha en SSD vilket annars är det första man skaffar.

Vad brukar CPU användningen vara när det saktar ner? Skulle kunna vara så att applikationerna inte är trådade och att en av dom max:ar en enskild kärna, i sådant fall så vore nog en bättre processor det enda vettiga valet.

Som sagt inte helt lätt att se var det går fel då din nuvarande dator ser vettig ut

Tack för din input. Jag var visst lite otydlig, TAS är ett 3D-moduleringsprogram för mängdupptagning. Jag gör alltså modeller i .IFC-format.

Tyvärr kan jag inte terminologin men gör ett försök att beskriva processoranvändningen ändå; generellt ligger belastningen på 15-35% under arbete där 2 trådar ligger runt 30-35% med peakar på 70% 1 tråd runt 20% och sista tråden knappt belastad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dannegul:

Tack för din input. Jag var visst lite otydlig, TAS är ett 3D-moduleringsprogram för mängdupptagning. Jag gör alltså modeller i .IFC-format.

Tyvärr kan jag inte terminologin men gör ett försök att beskriva processoranvändningen ändå; generellt ligger belastningen på 15-35% under arbete där 2 trådar ligger runt 30-35% med peakar på 70% 1 tråd runt 20% och sista tråden knappt belastad.

Börja med att kolla att TAS verkligen använder din GPU. För visserligen hanterar den 3D modeller, men det finns inte ett ord på deras hemsida om vilka kretsar programmet stödjer osv. Det ser inte heller ut som att 3D modellerna som programmet visar är så avancerade att det skulle vara så stor nytta. Och om det skulle vara det så skulle jag tro att den inbyggda grafiken ändå räcker till, för även Intel's inbyggda grafik har grundläggande 3D-stöd.

Prova att mäta belastningen på det inbyggda grafikkortet. Jag vet inte om MSI Afterburner funkar, men det kan vara idé att se om den visar något.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@kyuuma:

Tack, den där såg onekligen väldigt bra ut. Funkar till och med min befintliga dockningstation! Det ända jag funderar på är om inte K2100 kanske är lite klen.. Synd att man inte kan välja en annan GPU. Nåväl, fortfarande ett väldigt bra tips som inte alls är omöjligt!

Permalänk
Medlem

Du skriver att ni får all programvara från IT-avdelningen. I de flesta fallen betyder det att du inte kan köpa vad som helst utan måste hålla dig till de modeller som är godkända. Om du inte måste ha datorn på en gång rekommenderar jag att invänta de nya bärbara med Skylake teknologin (Xeon e3-1500m v5) ,NVIDIA Quadro grafikkort, ECC DDR4 minnen mm.

Permalänk
Medlem

Tjena Danne, tycker kommande Lenovo P50/P70 ser väldigt lovande ut som bärbar för arbete, inte så påläst om Quadro korten (finns säkert någon annan här som kan berätta mer om dom) men om jag inte är helt ute och cyklar så ska dom levereras med Skylake Xeon som ovan också nämnde samt 4X PCI-e Gen3 M.2 portar vilket öppnar upp för i teorin (och för folk med fläskiga plånböcker) riktigt snabba SSD lösningar.

Något releasedatum har jag inte sett men borde rullas ut rätt snart.
Bästa är nog att vänta lite

Permalänk
Medlem

@giplet
Drog ned Afterburner. Enligt det jag som lekman kan utläsa så stämmer det nog att det inte är GPU:n som är flaskhalsen. Mailade Glodon och frågade om rekommenderad uppsättning, så får se vad de svarar. Tack för input iaf!

@alla
Det tycks som att invänta Lenovo P50/P70 låter vettigt. Släpps i någon gång i fjärde kvartalet står att läsa, så det borde vara närsomhelst.

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Fel tråd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dannegul:

@giplet
Drog ned Afterburner. Enligt det jag som lekman kan utläsa så stämmer det nog att det inte är GPU:n som är flaskhalsen. Mailade Glodon och frågade om rekommenderad uppsättning, så får se vad de svarar. Tack för input iaf!

Efter vad jag kan utläsa från allt du har skrivit så tror jag inte att du kommer att märka mycket skillnad med en uppgradering. Du maxar inte minnet, du maxar inte CPU'n och du maxar inte GPU'n. Det finns helt klart bättre datorer än din nuvarande, men det är inte så att din nuvarande skäms för sig på något sätt.

Min erfarenhet är att om du köper en dator med en full i7'a så som du blivit rekommenderad så får du mer en släpbar dator än en bärbar. Det jag menar med det är dels att datorn väger mer, men dels så brukar nätaggregatet också vara betydligt större och tyngre. Om man brukar ta med sig datorn ut är det bättre ju mindre datorn väger. Visst, behöver man prestandan så kan man så klart rättfärdiga en bättre dator, men i detta fallet verkar det mest bli tungt och dyrt utan så stor reell prestandavinst.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet:

Jag fick detta meddelande av supporten från Glodon beträffande min fråga:

"We notice that your computer is a laptop and only has an Integrated graphics card. The FPS drops rapidly when the project increases in size.
Firstly, we recommend that you use a computer with a discrete graphics. The NVIDIA GeForce GT series is supported well.
Secondly, you can use a desktop to run the program if condition permits, because the performance of the desktop is better.
Besides, you can use the element entity display settings(F12) in the program to hide some entities. If the displayed entities decrease, the FPS will increase."

Så även om jag inte själv kunnat utläsa några extrema påfrestningar på den integrerade kretsen, kanske det är så ändå? Min kunskap om belastning på GPU:n är tämligen begränsad.

Det svar jag fick leder en att tro att Quadro inte är att föredra framför GeForce. Synd bara att Workstations inte verkar komma med GeForce-kort..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dannegul:

@giplet:

Jag fick detta meddelande av supporten från Glodon beträffande min fråga:

"We notice that your computer is a laptop and only has an Integrated graphics card. The FPS drops rapidly when the project increases in size.
Firstly, we recommend that you use a computer with a discrete graphics. The NVIDIA GeForce GT series is supported well.
Secondly, you can use a desktop to run the program if condition permits, because the performance of the desktop is better.
Besides, you can use the element entity display settings(F12) in the program to hide some entities. If the displayed entities decrease, the FPS will increase."

Så även om jag inte själv kunnat utläsa några extrema påfrestningar på den integrerade kretsen, kanske det är så ändå? Min kunskap om belastning på GPU:n är tämligen begränsad.

Det svar jag fick leder en att tro att Quadro inte är att föredra framför GeForce. Synd bara att Workstations inte verkar komma med GeForce-kort..

I och med att de rekommenderar Nvidia GeForce GT så drar jag slutsatsen att de rekommenderar dedikerat minne till grafikkretsen. GT-serien varierar från kretsar som inte är ett dugg bättre än Intels inbyggda grafik och uppåt. Just argumentet med dedikerat minne till grafiken är något som var vanligt förr. Dock så har den inbyggda grafiken blivit så pass kompetent att det argumentet inte har så stor bärighet längre. Intels inbyggda grafik i deras senaste processorer fungerar i många fall bättre än enklare dedikerade grafikkort ur tex GT-serien.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!