Koppla Hegel h80 till Marantz sr7008

Permalänk
Medlem

Koppla Hegel h80 till Marantz sr7008

Hej
Vill veta om jag kan koppla in Hegel h80 via pre-out på recivern för front kanalerna. Håller på att prova mig fram och är osäker på om det hela fungerar och hur det skall kopplas in. Tänkt som sådant att istället för att det ligger i garderoben så kanske man kan få användning av förstärkaren. Svårt att hitta en manual.

Permalänk
Medlem

Eller om man skall sälja då är frågan vart med tanke på att jag ej är i Sverige. Alternativt fråga där man köpte om det finns möjlighet till inbyte. Har mer börjat bli intresserad av hembio.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem att koppla.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det ska inte vara några problem att koppla.

Som Rydis säger så bör det inte vara några problem.
Du får kolla i manualen hur man slår över den ena ingången till amp direct "can be configured to be a Home Theatre direct input".

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara provat att koppla RCA out front på reciver till RCA in på förstärkaren. Om jag förstår så om jag vill ha HT på H80 måste det lämnas in. Tror jag får det till att fungera bara volymen som är lite trixigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det ska inte vara några problem att koppla.

Det jag funderar över är om det jag har kopplat är riktigt eller skall även front högtalarna i h80 eller skall dem sitta i recivern. Manualen för reciver säger bara koppla med RCA kablar till extern förstärkare så det är inte direkt enkelt att förstå om man har gjort rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det jag funderar över är om det jag har kopplat är riktigt eller skall även front högtalarna i h80 eller skall dem sitta i recivern. Manualen för reciver säger bara koppla med RCA kablar till extern förstärkare så det är inte direkt enkelt att förstå om man har gjort rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte har ett separat slutsteg som din SR7008 skall agera försteg åt så skall ALLA högtalare kopplas in i SR7008.
Jag har själv ägt en SR7008.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jo och hegeln är på 2x80w och din marantz på 2x125w. Visst jag vet att stereoförstärkare kan vara strömstarkare etc men jag ser inte riktigt vinningen med att koppla en så svag förstärkare som slutsteg då du har en rätt ok reciever. Sen blir det som du sa volymproblem om du inte har ingångar för att använda hegeln som rent slutsteg.
Jag hade kört bara med marantzen sen om du behöver mer tryck till väldigt tungdrivna frontar så koppla på nåt liknande Hegel H20.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

Om du inte har ett separat slutsteg som din SR7008 skall agera försteg åt så skall ALLA högtalare kopplas in i SR7008.
Jag har själv ägt en SR7008.
/Lifooz

Hur tänker du nu ? Ska man koppla in Hegeln men inte använda den till nått? Signalen kommer ju inte att passera den och då kan man lika gärna ställa undan den hellre än att koppla som du skriver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur tänker du nu ? Ska man koppla in Hegeln men inte använda den till nått? Signalen kommer ju inte att passera den och då kan man lika gärna ställa undan den hellre än att koppla som du skriver.

Förstår inte heller vad han menar sr7008 är långt ifrån någon strömstark förstärkare. Bättre att köra med slutsteg och försteg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur tänker du nu ? Ska man koppla in Hegeln men inte använda den till nått? Signalen kommer ju inte att passera den och då kan man lika gärna ställa undan den hellre än att koppla som du skriver.

Försöker ju använda Hegel till något vettigt så länge. Investera i ett multisteg steg finns inte ännu på kartan rent ekonomiskt. Har följt manualen och det står inte mer än koppla med RCA till externt. Blir inget ljud när jag kopplade in högtalarna i Hegel via pre out på reciver, tydligen så skall det kopplas som det står angivet. Annars vet jag ej vad jag gör av med Hegel, bara ligger till ingen nytta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Försöker ju använda Hegel till något vettigt så länge. Investera i ett multisteg steg finns inte ännu på kartan rent ekonomiskt. Har följt manualen och det står inte mer än koppla med RCA till externt. Blir inget ljud när jag kopplade in högtalarna i Hegel via pre out på reciver, tydligen så skall det kopplas som det står angivet. Annars vet jag ej vad jag gör av med Hegel, bara ligger till ingen nytta.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte kollat manual på 7008'an men på min pioneer är preout konstant påslagen.
Ang. att sätta Hegeln som Amp direct eller HT mode så hittade jag på den här:

Jumpern J27 som är inringad ska då flyttas för att rca ingång 2 ska gå direkt till slutstegen.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Lutar mer att lägga det hela på is om det skall vara så komplicerat. Alternativt fråga butiken där jag köpte förstärkaren om inbyte mot en Rotel RMB-1565 och koppla ett sådant steg till recivern om det skulle vara ett bättre alternativ. Gillar soundet från Marantz:en däremot tycker jag recivern har för lite power till mina högtalare, även fast de är på 8ohm med mini dip till 3ohm. Min H80 är i väldigt gott skick, knappt lite över 1 år gammal, däremot har jag numera mer gått åt hembio med tanke på att jag nyligen köpte en Kef R200c som komplement till mina Kef R100 och kommer så småningom att bygga vidare med ett par surrar där B&W M1 ser mest lovande ut.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Lutar mer att lägga det hela på is om det skall vara så komplicerat. Alternativt fråga butiken där jag köpte förstärkaren om inbyte mot en Rotel RMB-1565 och koppla ett sådant steg till recivern om det skulle vara ett bättre alternativ. Gillar soundet från Marantz:en däremot tycker jag recivern har för lite power till mina högtalare, även fast de är på 8ohm med mini dip till 3ohm. Min H80 är i väldigt gott skick, knappt lite över 1 år gammal, däremot har jag numera mer gått åt hembio med tanke på att jag nyligen köpte en Kef R200c som komplement till mina Kef R100 och kommer så småningom att bygga vidare med ett par surrar där B&W M1 ser mest lovande ut.

Att flytta en jumper är ju inte speciellt svårt. Men ska du köpa slutsteg så köp rmb 1582, ett bättre slutsteg på alla sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Att flytta en jumper är ju inte speciellt svårt. Men ska du köpa slutsteg så köp rmb 1582, ett bättre slutsteg på alla sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Tror jag låter det vara orört. Skall kontakta butiken och se vad de kan göra. Tänker som sådan att H80 kostar ju fortfarande en hel del och inbyte motsvarar prismässigt 1565, 1582 har inte butiken i lager där förstärkaren är inköpt hos.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du gillar Hegeln så koppla in den, det är väl inget problem rent tekniskt att göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Tror jag låter det vara orört. Skall kontakta butiken och se vad de kan göra. Tänker som sådan att H80 kostar ju fortfarande en hel del och inbyte motsvarar prismässigt 1565, 1582 har inte butiken i lager där förstärkaren är inköpt hos.

Oavsett så är 1582 ett mycket bättre slutsteg som påminner mer om marantz varma ljud p.g.a. sin klass a/b konstruktion istället för klass d. Är stor skillnad i ljud ljudet även om priset inte skiljer. Det är en bättre investering då du inte kommer att behöva uppgradera det även om du väljer att köpa nya mera trögdrivna högtalare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Oavsett så är 1582 ett mycket bättre slutsteg som påminner mer om marantz varma ljud p.g.a. sin klass a/b konstruktion istället för klass d. Är stor skillnad i ljud ljudet även om priset inte skiljer. Det är en bättre investering då du inte kommer att behöva uppgradera det även om du väljer att köpa nya mera trögdrivna högtalare

Skickades från m.sweclockers.com

Hittar helt enkelt inte 1582 i sortimentet hos de butiker jag har till hands. Nästa som jag har till hands är 1575 eller 1555 som är dyrare. Väljer jag över 1565 så kan jag lika väl köpa en Marantz mm7055. Tänker som sådan att om jag kan få motsvarande minst 8k så kan jag lägga lite extra själv. Annars spara ihop lite mer upp mot 20k så kanske man blir nöjd.