Permalänk
Medlem

Google Chromecast vs HDMI kabel?

Hej, flyttar snart till en lägenhet och funderar hur jag ska göra med filmtittandet etc på tvn. Jag kör just nu med en HDMI kabel till Tv:n. Det fungerar väldigt bra eftersom datorn står just bredvid Tv:n.
I lägenheten kommer Tv:n att vara i ett annat rum och jag måste då köpa en längre kabel, 5m eller mer och försöka dra den lite snyggt. Det är också lite bökigt att starta film då man inte ser TV:n från datorrummet.

Har pga den anledningen börjat kika lite på Chromecasten då det verkar sjukt smidigt. Den enda som jag är lite kluven över är hur kvalitén är när det streamas över nätverket? Tänkte både ljud och bildmässigt. Flyter det bra? Är "rätt" kräsen då jag kör med ett bra inställt Mediaplayerclassic atm.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Kvalitén är bra. Jag kör med Plex och har Chromecasten inpetad i receivern, inte haft några problem.

Permalänk
Medlem

Det går inte att jämföra.
En Chromecast kan inte ersätta en HDMI-kabel - de tjänster som har stöd för Chromecast fungerar helt lysande och även lösningar som Plex. Men du kan inte spela filmer i Mediaplayerclassic på din dator och visa detta på TVn via en Chromecast.