Permalänk
Medlem

Vilken fiberoperatör ska man välja?

Telia ska snart göra det sista och installera fibernät. Idag har vi adsl via Telia och tv via nätet. Det fungerar utan problem. Förmodligen för att vi inte har inspelningsbarbox. För den krånglar tydligen. Vi hyr filmer via Telia och de har bra utbud. Priset för allt är ok. Vi tittar på SVT och TV4, samt på fotboll. Därför har vi också Viasatkanaler och kanal 5. Filmer hyr vi också via Telia som streamas.

Jag är inte jätte insatt och ny får jag plötligt välja bland väldigt många operatörer.

Någon som har tips någon annan operatör än Telia för våra ändamål? Hur ska man tänka? Vet inte om det spelar någon roll i sammanhanget men vår tv är 10 år gammal och går inte att koppa upp. Jag skulle vilja ha en "inspelningsbar" box.

Permalänk
Medlem

https://www.bahnhof.se/
Inget att tänka på.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Telia

TElia funkar klockrent för mig

Permalänk
Medlem

@brannejr:

Har du inspelningsbar hårddisk på din box?

Permalänk
Medlem

Telia fungerar utmärkt här ute på landsbygden

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

Bahnhof skulle jag ta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bredband2 kör jag med. Inga klagomål så länge du inte måste ringa in och felanmäla (har jag behövt göra 1 gång på 12 år), fick sitta i lite över 1 timme i kö. Men när jag väl var framme så löste sig allting och vi fick en ny fiberkonverter installerad.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd

Neta At Once är stabila och snabba men har mycket konstigheter för sig om man har tripple pay så ska du köra något eget med serverfunktion kan du glömma dem. Är du en enkel användare så är de inte alls dumma.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med Telia.

Permalänk
Medlem

Hade Telia i min lägenhet förut och hade aldrig problem med det. Fick alltid ut min hastighet, eller ja fick alltid ca 30% över det jag skulle ha men det går ej att räkna med.

Kör idag med Banhof där jag bor och det fungerar bra. Har dock haft diverse problem med dom och många andra där jag bor har förlorat internet ett par gånger. Får ut det jag ska, men får lägre resultat än jag hade hoppats på.

Är dock mycket billigare än vad det jag hade från Telia var. Så Banhof och Telia kan jag rekommendera.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

har haft bahnhof i 5+ år, har haft 4 nertider på mer än 15 minuter som orsakas av internet och inte elavbrott.
har 100/10 och får ut 95/9
kommer flytta om några månader och så ledsen över att jag inte får behålla bahnhof.
den enda nackdelen med bahnhof jag vet är att deras kundtjänst är sämst (kontaktat dom 2 gånger).

så jag röstar bahnhof

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av museo12:

Telia ska snart göra det sista och installera fibernät. Idag har vi adsl via Telia och tv via nätet. Det fungerar utan problem. Förmodligen för att vi inte har inspelningsbarbox. För den krånglar tydligen. Vi hyr filmer via Telia och de har bra utbud. Priset för allt är ok. Vi tittar på SVT och TV4, samt på fotboll. Därför har vi också Viasatkanaler och kanal 5. Filmer hyr vi också via Telia som streamas.

Jag är inte jätte insatt och ny får jag plötligt välja bland väldigt många operatörer.

Någon som har tips någon annan operatör än Telia för våra ändamål? Hur ska man tänka? Vet inte om det spelar någon roll i sammanhanget men vår tv är 10 år gammal och går inte att koppa upp. Jag skulle vilja ha en "inspelningsbar" box.

Om du tittar i forumet så finns det redan massor av trådar med samma frågeställning. Föreslår att du tittar igenom där istället, för du kommer få exakt samma svar som i de andra trådarna.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Medlem

Fiberoperatören kan du väl inte välja, de som sköter fiber. Du kan välja ISP och B-hof är mitt första val.

Permalänk
Medlem

@museo12: här har du svaret:

Skrivet av drotz2000:

Flest nöjda kunder
Bra priser
Gratis VPN (PPTP)

Kund sedan 1år, extremt nöjd och mycket kunnig support

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

gick från telia till bahnhoff, bästa jag gjort...även gratis vpn om det är något du värderar.
jag röstar Bahnhof, i alla lägen

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Bahnhof, utan tvekan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Byter lite fräckt in med en kort fråga, får man publika ip-adresser av Bahnhof eller är det något man får fråga efter/betala extra för?

Har i dagsläget Telia, lite dyrt är det kanske. Dock så delar de ut en /25:a med publika adresser där jag bor. Så det är ju rätt trevligt.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

bahnhof är de moraliska valet

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Du kan beställa en Viasat tjänst direkt utan att ta det via någon internet leverantör. Sedan vilken leverantör du väljer spelar egentligen inte så stor roll, beror lite på hur petig man är över just routing på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Byter lite fräckt in med en kort fråga, får man publika ip-adresser av Bahnhof eller är det något man får fråga efter/betala extra för?

Har i dagsläget Telia, lite dyrt är det kanske. Dock så delar de ut en /25:a med publika adresser där jag bor. Så det är ju rätt trevligt.

Du måste gå in på http://dhcp.bahnhof.se och ge dig själv en publik IP-adress. Det är ingen extra kostnad och inget du behöver fundera på vid beställning.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Bahnhof eller Telia beroende på vad du har för krav.
Uppskattar du en support som är öppen sent så är nog Telia lite bättre, sen så märks det att Telia har lite mer resurser än Bahnhof.
Kör själv Bahnhof på stadsnätet och det har fungerat bra förutom när någon av nätägarna strulat till det med en Switch och sänkte hela Strängnäs nät. Allt låg nere i en vecka, men knappast något man kan beskylla Bahnhof för. Däremot så var deras support rörande det ärendet rätt dålig och dom verkade inte ligga på nätägaren alls för att få felet fixat.

T3 finns det några trådar om, verkar rätt dåliga.
Min far körde AllTele och maken till dålig support får man leta efter.
Så....Telia eller Bahnhof...beroende på vad du har för krav.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och råd!

Det är Telias öppet fiber som jag sedan kan välja "operatör" till.
Blev sugen på Bahnhof. Gratis VPN är ju inte helt fel.
Vilken hastighet bör man välja? 100/10 eller 100/100?
Enda nackdelen är att de inte har Viasatkanalerna. Men, det går kanske att fixa till på annat sätt? Har dålig koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av museo12:

Tack för alla tips och råd!

Det är Telias öppet fiber som jag sedan kan välja "operatör" till.
Blev sugen på Bahnhof. Gratis VPN är ju inte helt fel.
Vilken hastighet bör man välja? 100/10 eller 100/100?
Enda nackdelen är att de inte har Viasatkanalerna. Men, det går kanske att fixa till på annat sätt? Har dålig koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Man väljer hastighet efter behov, är du osäker så välj det långsammare/billigare först för det brukar alltid gå att byta uppåt utan problem, Det är svårt att konsumera med än 20Mbit/person och mer behövs egentligen bara vid filöverföringar. Du kan väl välja tvoperatör oberoende av bredbandet och så finns ju även Viaplay http://viaplay.se/ om det är de du är intresserad av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

Blev sugen på Bahnhof. Gratis VPN är ju inte helt fel.
Vilken hastighet bör man välja? 100/10 eller 100/100?
Enda nackdelen är att de inte har Viasatkanalerna. Men, det går kanske att fixa till på annat sätt? Har dålig koll.

Var lite försiktig med Bahnhofs gratis VPN, Lex Integrity, eftersom det är i stort sett bara en tunnel uppkoppling utan kryptering på trafiken, om de ej ändrat det. Så telia's öppna nät kan teoretiskt fortfarande datalagra din trafik.

Finns Viasat och Boxer i telias öppna nät, eftersom Viasat finns där så kan du beställa Viasat om du vill ha det, som jag skrev innan. Det bästa är egentligen att du beställer de tjänster du vill ha från Telias öppnafiber portal och inte beställa det direkt från en leverantör, för ibland kan det bli kommunikations problem mellan Telia och Internet leverantören då.

Permalänk
Medlem

Min far kör Telia och öppen fiber, anledningen var att han prompt ville ha kvar telefonin och jag ville inte tvingas ha en "allt i ett router" för att få saker att fungera.
Telia är den enda operatören som erbjuder detta för telefoni, resten vill att man köper deras router där IP telefoni är förkonfigurerat.
Kan vara värt att kolla upp hur det är med TV också (om du ni vill köra egen router vill säga)
När det gäller VPN är det något du kan skaffa vid "sidan om" om du har ett behov för det.

Telia har dock inte 100/10 längre utan bara 10/10 eller 100/100, och håller med föregående inlägg att börja smått och öka på om du känner behov av mer hastighet.