Köpråd: Uppgradera min speldator från 2011. Mest pang för 5000 kr? Räcker det till någonting? Behöver verkligen goda råd! ***

Permalänk
Medlem

Köpråd: Uppgradera min speldator från 2011. Mest pang för 5000 kr? Räcker det till någonting? Behöver verkligen goda råd! ***

Hej!

Min budgetspeldator har kämpat på sen 2011, men nu sjunger den på sista versen när det gäller nyare spel. Skulle verkligen uppskatta att få hjälp med hur jag ska uppgradera den!

Det jag är ute efter är max spelprestanda/pang för begränsade pengar! Vad är mitt bästa alternativ om jag ska kunna spela Witcher 3, Fallout 4, XCOM2 och dylikt? Har en Eizo Foris 23-tums skärm så målet är att spela i 1080p, med jämna 50-60 fps. Självklart så fina grafikinställningar som möjligt, men jag ser hellre att det flyter på fint. Medium-inställningar kanske är rimligt att sikta på? Klarar jag det med en uppdatering som får kosta 5 k? Datorn ska till köpet på allt vara hyffsat tyst också! Puh vilka krav va?

Här är datorn i dagsläget:

MODERKORT: Asus P8P67-M B3, P67 Socket 1155, mATX
RAM: Corsair Core i7/i5/i2 8GB Kit PC3-10666, 1333MHz, 2x240 DIMM
CPU: Intel Core i3-2100 BOX 3,1GHZ /3M S1155
GRAFIK: ASUS Radeon HD6870 1024MB
LJUD: ASUS Zonar DG

Detta sitter i en Silverstone mATX-låda (TJ08B) som är ljuddämpad och har hyffsat bra luftflöde. Nätagget är ett Corsair HX520w. På CPUn sitter det en Noctua-kylare. Vidare har jag en SSD och en gammel-HD i den.

Vad sägs, går det att uppgradera denna dator för 5000 kr och få spelprestandan jag önskar? Kommer jag undan med att byta bara grafikkort och processor eller är det en mer grundläggande operation som krävs?

Tjo!

läsbarhet
Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8411875/2015-08-31 det är svårt att göra en config som precis ligger på 5k. Hoppas du har råd att lägga några hundra till.

Permalänk

Du kan hålla utkik efter gamla i7 eller i5 på marknaden. Både sandy och ivy bridge ska funka. Sen ett grafikkort på det, kanske ett gtx 970 eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

En begagnad 2500k/2600k/2700k eller 3570k/3770k efter bios uppdatering för stöd, en saftig överklock, och sedan ett grafikkort du kan få in i budgeten, förslagsvis 390/970 (föredrar själv 390), om det är nyköp som gäller.

Permalänk
Medlem

@Axel95: Tack för tipset!

3 grejer att byta, känns ändå okej och ca lika mkt på grafikkort och cpu.

Fråga: Är det ovärt/omöjligt spara mitt nuvarande moderkort? Och varför (jag är helt off gällande senaste hårdvaran..)?

Permalänk
Medlem

@heffaklumpmamma:

Beggad cpu var min spontana tanke, men jag har inte alls koll på vad som behövs/är prisvärt prestandamässigt. Har du ngt förslag? Är de äldre cpu:erna kapabla att klara nyare spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8411875/2015-08-31 det är svårt att göra en config som precis ligger på 5k. Hoppas du har råd att lägga några hundra till.

Man kan lika gärna spara några hundringar på moderkortet om man väljer en låst processor.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@Pender: Nej sockeln är en annan sockel så det behövs ett nytt moderkort.

Permalänk
Medlem

@kronwalled: Vad kan vara rimligt för en begagnad 3770k?

Saftig överklock - då tänker jag att det rimmar illa med tystgående dator. Hur skulle tex en oklockad 3770k funka med Witcher 3?

Permalänk

Du får mer pang om du köper begagnad processor så du inte behöver byta moderkortet. Dollarn gör teknik dyrt just nu.

Hyfsad överklockning runt 4-4,2 ghz blir inte särskilt varmt och högljutt med 3770k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Ett förslag är att helt enkelt skaffa ett 960/970 och trycka in och se hur mycket du tycker att det ger. Att uppgradera processor och moderkort kan du vänta med och se om du tycker att det är värt det. Jag har inte koll på just de titlarna men jag skulle gissa på att de är mer grafikkrävande (särskilt med tanke på vad du tycker är acceptabla fps).

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Skrivet av santair:

Ett förslag är att helt enkelt skaffa ett 960/970 och trycka in och se hur mycket du tycker att det ger. Att uppgradera processor och moderkort kan du vänta med och se om du tycker att det är värt det. Jag har inte koll på just de titlarna men jag skulle gissa på att de är mer grafikkrävande (särskilt med tanke på vad du tycker är acceptabla fps).

Även 380 är inget dåligt kort, rekommenderas när man pratar om 960/380 och högre minst 4Gb vram (för att få så bra flyt som möjligt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8412994/2015-08-31

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

@kronwalled: Vad kan vara rimligt för en begagnad 3770k?

Saftig överklock - då tänker jag att det rimmar illa med tystgående dator. Hur skulle tex en oklockad 3770k funka med Witcher 3?

SB/IB står sig riktigt väl mot dagens processorer, SB klockar dessutom generellt sett bättre än alla andra. En 3770k går nog runt 1500kr, de är inte riktigt lika vanliga som 2600k (här på marknaden iaf) som går för några hundringar mindre.

En klock på 4.2-4.4ghz lär inte kräva särskilt stora ökningar av spänning, vilket är vad som ger de största värmeökningarna. Kör själv en 2700k i 4.6ghz med en evo 212 och det klarar den ganska enkelt (~1.33v), sedan börjar den träffa platåer (HT på såklart, så en i5a klockar än bättre). Tror nog det ska gå högre, men behov och ork fanns inte riktigt, sedan kostar det ju mer än det smakar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

@kronwalled: Vad kan vara rimligt för en begagnad 3770k?

Saftig överklock - då tänker jag att det rimmar illa med tystgående dator. Hur skulle tex en oklockad 3770k funka med Witcher 3?

Jag hade i din situation köpt en 3570k (ca 1000kr) + ett 980 (ca 4000kr) här på marknaden
Grafikkortet får plats i din burk (335mm plats, kortet är 289mm) och ditt nätagg klarar belastningen (500W rekommenderat, lägre verklig förbrukning för hela systemet)

kolla bara att moderkortet med bios-uppdatering tar ivy bridge!
edit: bios revision 3602 och framåt stödjer 3570k!

Permalänk
Medlem

@heffaklumpmamma: Begagnad cpu som du tipsar verkar vara ett grymt bra alternativ. Himla trevligt att det verkar funka fortfarande med ett äldre moderkort!

Har varit dålig på att klocka, men det låter ju lovande att det inte behöver bli varmt/högljutt med lite lagom klock!

Permalänk
Medlem

@santair: Det är iofs en tanke! Jag undrar hur pass långt min cpu räcker för att driva ett 960/970? Blir datorn inte obalanserad eller funkar det? Såg att minikrav för cpu gällande Witcher 3 är i5 2500k, så jag vet inte riktigt..

Kollade cpu benchmarks men jag vet inte riktigt hur man ska tolka tex passmark scores och vad det betyder i spelprestanda. Tex 3000 (i3 2100) jämfört med 6000 poäng (i5 2500), hur ska man tolka det? Ungefär dubbelt så bra eller mkt större skillnad än så?

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Tack ska kika på det! Är lite sugen på Nvidia, har kört Radeon ett tag nu. Men är framförallt intresserad av absolut mest prisvärda grafikkortet.

Permalänk
Medlem

@thecokeman: Tack för tipset, ser ut som ett bra paket. Känns som jag lutar åt att behålla moderkortet och satsa på 1155-cpu och sen antagligen nytt grafikkort. Är R9:an mycket prisvärt?

Permalänk
Medlem

@kronwalled: Härligt, vad trevligt att höra! Då känns det som en bra väg att gå!

Är lite fundersam över hur cpu-utvecklingen senaste åren, har det inte hänt så himla mkt eller?

Vad kör du för kylning på din processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Jag hade i din situation köpt en 3570k (ca 1000kr) + ett 980 (ca 4000kr) här på marknaden
Grafikkortet får plats i din burk (335mm plats, kortet är 289mm) och ditt nätagg klarar belastningen (500W rekommenderat, lägre verklig förbrukning för hela systemet)

kolla bara att moderkortet med bios-uppdatering tar ivy bridge!
edit: bios revision 3602 och framåt stödjer 3570k!

Tack för bra inlägg, känns som klockrent råd.

Perfekt att du tänkte på måttet på grafikkortet - det vet jag av erfarenhet är viktigt att tänka på med mindre lådor!

Ska hålla utkik å marknaden efter 3570k! Men du - hur långt orkar den driva ett 980? Är det lite overkill om jag kör i 1080p eller kan jag utnyttja det? Beast-grafikkortet!

Permalänk

@Pender:
AA r9380 är bättre än ett GTX 960 i många tester så ja det är den!

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

@kronwalled: Härligt, vad trevligt att höra! Då känns det som en bra väg att gå!

Är lite fundersam över hur cpu-utvecklingen senaste åren, har det inte hänt så himla mkt eller?

Vad kör du för kylning på din processor?

Kör en cooler master evo 212 som kylning, så det finns ännu lite bättre även om man vill hålla sig till luftkylning.

Det som hänt på sistone har mest varit förbättring av energieffektivitet. Nya arkitekturer, bättre igpu, stöd för nya funktioner, men IPC har endast sett förbättringar om ~5-10% per generation.

Du kan prova med din i3 om du ändå ska köpa nytt grafikkort och se om det uppfyller dina behov, problemet med den är ju dels endast 2 kärnor och dels den låsta (relativt låga) klocken. HT väger inte upp för avsaknaden av fysiska kärnor, men hjälper en del såklart.

AMD grafikkort är generellt sett mer prisvärda än nvidia. En sak att ha i åtanke vid val kan vara gsync/freesync vid ev framtida skärmuppgraderingar.

På nvidia fronten skulle jag själv inte få för mig att köra 960 i speldator, då är det 970 eller bättre som gäller. Vad gäller cpu skulle jag absolut gå på en i7 om du köper begagnat då det endast skiljer några hundringar i pris och det tycker jag man kan rättfärdiga även om inte så många spel kan nyttja alla trådar i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Kör en cooler master evo 212 som kylning, så det finns ännu lite bättre även om man vill hålla sig till luftkylning.

Det som hänt på sistone har mest varit förbättring av energieffektivitet. Nya arkitekturer, bättre igpu, stöd för nya funktioner, men IPC har endast sett förbättringar om ~5-10% per generation.

Du kan prova med din i3 om du ändå ska köpa nytt grafikkort och se om det uppfyller dina behov, problemet med den är ju dels endast 2 kärnor och dels den låsta (relativt låga) klocken. HT väger inte upp för avsaknaden av fysiska kärnor, men hjälper en del såklart.

AMD grafikkort är generellt sett mer prisvärda än nvidia. En sak att ha i åtanke vid val kan vara gsync/freesync vid ev framtida skärmuppgraderingar.

På nvidia fronten skulle jag själv inte få för mig att köra 960 i speldator, då är det 970 eller bättre som gäller. Vad gäller cpu skulle jag absolut gå på en i7 om du köper begagnat då det endast skiljer några hundringar i pris och det tycker jag man kan rättfärdiga även om inte så många spel kan nyttja alla trådar i dagsläget.

Härligt, vad bra info! Uppskattar det verkligen.

Kylare, själv har jag en Noctua (hittar inte modellnamnet) som jag tänkte testa att jag kan se hur den funkar.

Jo, bra poäng att det kanske är lika bra att se hur i3:an hänger med! Så då börjar jag helt enkelt kolla på ett hyffsat grafikkort för 3-4 k tänker jag.

Intressant att Radeon är mer prisvärda. Hört mkt om Nvidia på sistone men Radeon kör jag gärna på. Ska läsa på mer om grafikkort i den prisklassen tänkte jag. Vet inte riktigt om jag vågar köpa ett lite äldre beggat, blir mkt pengar i sjön om det pajjar...

970 låter verkligen mer vettigt, vad säger du är motsvarande prisvärt hos Radeon-gänget (gärna under 3 k)?

I7 ska jag hålla utkik efter på marknaden.

Permalänk
Skrivet av Pender:

Härligt, vad bra info! Uppskattar det verkligen.

Kylare, själv har jag en Noctua (hittar inte modellnamnet) som jag tänkte testa att jag kan se hur den funkar.

Jo, bra poäng att det kanske är lika bra att se hur i3:an hänger med! Så då börjar jag helt enkelt kolla på ett hyffsat grafikkort för 3-4 k tänker jag.

Intressant att Radeon är mer prisvärda. Hört mkt om Nvidia på sistone men Radeon kör jag gärna på. Ska läsa på mer om grafikkort i den prisklassen tänkte jag. Vet inte riktigt om jag vågar köpa ett lite äldre beggat, blir mkt pengar i sjön om det pajjar...

970 låter verkligen mer vettigt, vad säger du är motsvarande prisvärt hos Radeon-gänget (gärna under 3 k)?

I7 ska jag hålla utkik efter på marknaden.

390 presterar lika bra/bättre. Tänk på att 970 har Nvidia fulat sig och bara har 3,5Gb ram snabbt och en liten bit långsammare (som knappt går att använda i pratiken).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Tack för bra inlägg, känns som klockrent råd.

Perfekt att du tänkte på måttet på grafikkortet - det vet jag av erfarenhet är viktigt att tänka på med mindre lådor!

Ska hålla utkik å marknaden efter 3570k! Men du - hur långt orkar den driva ett 980? Är det lite overkill om jag kör i 1080p eller kan jag utnyttja det? Beast-grafikkortet!

980 är i snitt 17% bättre än 970 men 60% dyrare, och en 3570k orkar driva 980 utan problem, men det är ändå en del pengar i sjön, sen kan du överklocka 970 högre än ett 980 trots att 980 har högre standardklock.

1200-1400kr är rimligt för 3770k, ca 1000-lappen, för 3570k, kronans fall har ju gjort att nya prollarär dyra så fler vänder sig mot andrahandsmarknaden så det är lite dyrare nu än vad det var för något år sedan.

Men kika lite på blocket, tradera och sweclockers marknad; sen så är det bra att du bor i sthlm för då kan du göra affär mellan fyra ögon ofta och att du därav slipper frakt.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

970 låter verkligen mer vettigt, vad säger du är motsvarande prisvärt hos Radeon-gänget (gärna under 3 k)?

Skulle även jag ha siktat in mig på ett 390, dock ligger de som bäst strax över 3k.

Processor är nog lite säkrare att köpa begagnat än grafikkort (och enda alternativet i ditt fall då 1155 socket är så gammal vid detta laget), men skulle du få för dig att köpa grafikkort begagnat är 290/290x och 390/390x i stort sett samma kort, extra vram och uppvriden klock.

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Skulle även jag ha siktat in mig på ett 390, dock ligger de som bäst strax över 3k.

Processor är nog lite säkrare att köpa begagnat än grafikkort (och enda alternativet i ditt fall då 1155 socket är så gammal vid detta laget), men skulle du få för dig att köpa grafikkort begagnat är 290/290x och 390/390x i stort sett samma kort, extra vram och uppvriden klock.

Nja, lite optimeringar i kärnan som boostar prestandan, som gör dom presterar lite bättre än 290 serien (klocken i sig är för låg för att ensamt få ut 15% mer prestanda t.ex)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

980 är i snitt 17% bättre än 970 men 60% dyrare, och en 3570k orkar driva 980 utan problem, men det är ändå en del pengar i sjön, sen kan du överklocka 970 högre än ett 980 trots att 980 har högre standardklock.

1200-1400kr är rimligt för 3770k, ca 1000-lappen, för 3570k, kronans fall har ju gjort att nya prollarär dyra så fler vänder sig mot andrahandsmarknaden så det är lite dyrare nu än vad det var för något år sedan.

Men kika lite på blocket, tradera och sweclockers marknad; sen så är det bra att du bor i sthlm för då kan du göra affär mellan fyra ögon ofta och att du därav slipper frakt.

970 verkar då vara mkt prisvärt i jämförelse! Skulle du säga att det är det mest prisvärda i sin prisklass?

Ajustdet kronans sånt tänker man inte på.. Intressant! Känns definitivt som andrahandsmarknaden är mitt bästa alternativ.

Ska lägga ut lite bevakningar på 3570, 3770 mm!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pender:

970 verkar då vara mkt prisvärt i jämförelse! Skulle du säga att det är det mest prisvärda i sin prisklass?

Ajustdet kronans sånt tänker man inte på.. Intressant! Känns definitivt som andrahandsmarknaden är mitt bästa alternativ.

Ska lägga ut lite bevakningar på 3570, 3770 mm!

Skickades från m.sweclockers.com

JO, det förklaras av dom har delat minnet på 970, därför Nvidia har bra pris på kortet troligen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar