[LÖST]csgo kraschar helt utan förvarning

Permalänk
Medlem

[LÖST]csgo kraschar helt utan förvarning

enda sen jag skaffade windows 10 och en 3440x1440 skärm så har cs kraschat med jämna mellanrum om ~15 minuter. det finns inget som är återkommande med problemet, utan den bara kraschar. spelar ingen roll om jag sitter och spectatar någon eller om jag står i basen eller springer runt. spelar ingen roll vilken gamemode eller vapen jag använder.
den ger inga felmeddelanden heller och når aldrig "csgo.exe har slutat fungera" utan den bara går direkt till skrivbordet som inget skulle hänt. jag kör fullscreen

när jag hade windows 8 och 1080p då kraschade jag aldrig. nu gör jag alltid.

vad jag testat som inte funkar:
1. installerat om windows
2. installerat om csgo 3 gånger
3. verifierat cachen
4. bytt från mekanisk hårddisk till ssd

inga inställningar har ändrats från det att jag körde 1080p förrutom upplösningen.
datorspecs kan hittas i min signatur

här är ett exempel på dumpfilerna som skapas varje gång jag kraschar:
http://dumps.metastruct.uk.to/dumper.py?dump=csgo_20150831_22...

uppskattar all hjälp jag kan få

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Ser ut som grafikdrivrutins-krasch. Ominstallation av grafikdrivisar förslagsvis.
Plus i kanten för bifogad dumpfil, uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Ser ut som grafikdrivrutins-krasch. Ominstallation av grafikdrivisar förslagsvis.
Plus i kanten för bifogad dumpfil, uppskattas.

hittade var felet är, är tydligen inte ensam. väldigt många har problemet i windows 10. man måste se till att använda gamla drivers

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

hittade var felet är, är tydligen inte ensam. väldigt många har problemet i windows 10. man måste se till att använda gamla drivers

Vilka drivare är kompatibla? Jag har samma problem nämligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Mitt kraschar också men detta startade efter uppdateringen vid esl cologne, jag kör dock windows 7. Fast det händer typ 2gg per dag inte var 15:e minut.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Vilka drivare är kompatibla? Jag har samma problem nämligen...

http://steamcommunity.com/app/730/discussions/0/5419076757596...

har dock inte testat det, jag behöver ha dom nyare drivrutinerna

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Ja har mig veterligen fram tills igår iafall de nyaste Nvidia rutinerna och har inte problem med CS o Win10. Så det verkar inte vara ett generellt fel för alla. Kanske har med olika typer av hårdvara att göra som inte riktigt blir kompatibla?
Bara hoppas det fungerar med andra rutiner då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja har mig veterligen fram tills igår iafall de nyaste Nvidia rutinerna och har inte problem med CS o Win10. Så det verkar inte vara ett generellt fel för alla. Kanske har med olika typer av hårdvara att göra som inte riktigt blir kompatibla?
Bara hoppas det fungerar med andra rutiner då

vad kör du på för kort?

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vad kör du på för kort?

970

Permalänk

är helt ny i datavärlden, iaf på att äga och sköta min egen dator. får samma felmeddelande som ni har, csgo.exe och sen att windows ska återkomma med något om dom hittar vad problemet är. jag har testat att ominstallera och uppdaterat grafikkortet. fan att skiten inte bara kan fungera. någon som kan hjälpa mig med lite vägledning?

återigen, helt ny så har sjukt svårt att "hitta" i datorn. plz hjälp!

Permalänk
Medlem

efter två månader har jag äntligen listat ut vad det var.
windows 10 låter mig inte köra lika hög klockfrekvens som windows 7 och windows 8 gör, så att så fort jag klockade ned från 4.4ghz till 4.2ghz på processorn har jag aldrig kraschat.

om någon var intresserad att veta

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

windows 10 låter mig inte köra lika hög klockfrekvens som windows 7 och windows 8 gör, så att så fort jag klockade ned från 4.4ghz till 4.2ghz på processorn har jag aldrig kraschat.

ugh. ännu en anledning att inte lämna W7.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Har du ändrat setup från vad du har beskrivit i tråden? Om inte så är det nog snarare så att när du gick upp i upplösning så orkade inte grafikkortsdrivrutinerna, eller hårdvaran din överklockning. Har inget med Win10 att göra öht (om du som sagt, inte har ändrat förutsättningarna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Har du ändrat setup från vad du har beskrivit i tråden? Om inte så är det nog snarare så att när du gick upp i upplösning så orkade inte grafikkortsdrivrutinerna, eller hårdvaran din överklockning. Har inget med Win10 att göra öht (om du som sagt, inte har ändrat förutsättningarna).

jag har inte ändrat det nej. och jo har med windows 10. för när jag nedgraderade till windows 8 i en dualboot och testade så kraschade jag inte heller.
sen i windows 10 började jag krascha i andra saker också, först i adobe premiere, sen adobe media encoder, sen i sony vegas, sen i trackmania 2.
när jag gick ned från 4.4 till till 4.2 så har jag inte kraschat på en vecka i windows 10. och det är en klar förbättring från att krascha 20/30 ronder på cs, inte kunna encoda en enda fil eller kunna köra trackmania 2 och runescape samtidigt

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag har inte ändrat det nej. och jo har med windows 10. för när jag nedgraderade till windows 8 i en dualboot och testade så kraschade jag inte heller.
sen i windows 10 började jag krascha i andra saker också, först i adobe premiere, sen adobe media encoder, sen i sony vegas, sen i trackmania 2.
när jag gick ned från 4.4 till till 4.2 så har jag inte kraschat på en vecka i windows 10. och det är en klar förbättring från att krascha 20/30 ronder på cs, inte kunna encoda en enda fil eller kunna köra trackmania 2 och runescape samtidigt

Jo, men du vet inte vad felet är. Det är tydligen drivrutinsrelaterat, i Win10 (enbart) och blir bra/bättre när du klockar ner.
Har du möjligtvis moderkortets och/eller grafikkortets tillverkares verktyg inlagda? Har du gått rakt in i Win10 eller har du uppgraderat på vägen? (har du isf missat att rensa bort drivrutiner för grafikkortet, och bara uppdaterat dom).

Vad har du för moderkort? Har det rekommenderade uppdateringar för BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jo, men du vet inte vad felet är. Det är tydligen drivrutinsrelaterat, i Win10 (enbart) och blir bra/bättre när du klockar ner.
Har du möjligtvis moderkortets och/eller grafikkortets tillverkares verktyg inlagda? Har du gått rakt in i Win10 eller har du uppgraderat på vägen? (har du isf missat att rensa bort drivrutiner för grafikkortet, och bara uppdaterat dom).

Vad har du för moderkort? Har det rekommenderade uppdateringar för BIOS?

jag har dom vettiga sakerna från moderkortet och grafikkortet. inget av bloatwaren som kommer med.
har kört en clean install på en nyinskaffad ssd.
jag har ett z77x-d3h och har den senaste släppta.

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag har dom vettiga sakerna från moderkortet och grafikkortet. inget av bloatwaren som kommer med.
har kört en clean install på en nyinskaffad ssd.
jag har ett z77x-d3h och har den senaste släppta.

Det är ju mycket konstigt detta, iof är väl huvudsaken att du kan köra grejerna men att du ska behöva klocka om... det är ju "fel" anser ju jag. Använder du möjligtvis "Intel Management Engine"? W10 är inne och pillar på power consumption (volt?) och det gör det här verktyget med (om man vill). Kan vara en sådan sak, exempelvis, som ligger bakom... en W10 "feature". Har du några "gulingar" i enhetshanteraren (om inte har du IMEI installerad väl).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det är ju mycket konstigt detta, iof är väl huvudsaken att du kan köra grejerna men att du ska behöva klocka om... det är ju "fel" anser ju jag. Använder du möjligtvis "Intel Management Engine"? W10 är inne och pillar på power consumption (volt?) och det gör det här verktyget med (om man vill). Kan vara en sådan sak, exempelvis, som ligger bakom... en W10 "feature". Har du några "gulingar" i enhetshanteraren (om inte har du IMEI installerad väl).

nej och nej

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

nej och nej

Ok, isf har du det i det du räknar som "vettiga" program (antar att du räknar dit 3D Power)
Din överklockning krockar på något sätt med OVP, OCP... den där PWM-funktionen eller liknande i W10.

Om du nu vill veta mer exakt vad det är såklart, men med tanke på dina något korta svar här i slutet så känns det inte som superduperintressant. CS:GO är ju igång liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Ok, isf har du det i det du räknar som "vettiga" program (antar att du räknar dit 3D Power)
Din överklockning krockar på något sätt med OVP, OCP... den där PWM-funktionen eller liknande i W10.

Om du nu vill veta mer exakt vad det är såklart, men med tanke på dina något korta svar här i slutet så känns det inte som superduperintressant. CS:GO är ju igång liksom?

hade inget mer att svara bara.
är intresserad men har inte fattat vad du skriver i dom senaste inläggen, förstått programmen dock men i detta meddelande fattade jag inte alls vad du skrev

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Olika operativsystem använder cpu och minne olika, det är inget konstigt att det strular i ena men inte det andra. Det kommer säkerligen att ge fel i alla versioner av Windows, fast de kommer förmodligen inte att uppenbara sig på samma sätt. Bara att sänka överklockningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

hade inget mer att svara bara.
är intresserad men har inte fattat vad du skriver i dom senaste inläggen, förstått programmen dock men i detta meddelande fattade jag inte alls vad du skrev

Jag är alltså inne och snurrar på om programvara i W10 är inne och pillar exempelvis i automatisk överklockning och typ voltstyrning (vilket ditt moderkort har stöd för, därav frågan om du använde/har installerat medföljande programvara).

Skrivet av Dalton Sleeper:

Olika operativsystem använder cpu och minne olika, det är inget konstigt att det strular i ena men inte det andra. Det kommer säkerligen att ge fel i alla versioner av Windows, fast de kommer förmodligen inte att uppenbara sig på samma sätt. Bara att sänka överklockningen...

Ser inte hur det påverkar grafikkortsdrivrutiner, se TS 1:a inlägg.... och har inte sett det där hända som du pratar om, känns inte igen alls faktiskt... men jag kanske rör ihop saker. Har du lite exempel på det där och vad det beror på så är ju jag nyfiken på att lära mig?

- Istället för att lägga sig helt platt och köpa att "så är det" så kan ju tekniknörden vilja veta varför det är så, och även med den kunskapen påverka / tweaka systemet för att klämma ur mer prestanda.