Permalänk
Medlem

Begränsad nätverksåtkomst

Hejsan,

Har nyligen flyttat in i en lägenhet där internet krånglar på min ena bärbara dator.. Tänkte se om ni möjligtvis kan vara behjälpliga och lösa problemet!

Nätverket är uppbyggt på följande sätt:

Fiber till fastighet 1 -> Telia gateway delar via kabel ut internet till fastighet 2 - > Kabeln är ansluten till D-Link DIR-615 - > D-Linken delar ut internet både via trådlöst och trådbundet.

Samtliga enheter, oavsett om de är kabelbundna eller inte, får med jämna mellanrum begränsad åtkomst till internet.

Jag misstänker att det har att göra med att det är två routrar i nätverket. Bör jag ändra mina inställningar och i så fall hur?

Tacksam för snabb hjälp

Permalänk
Medlem

Om du har flyttat så har du antagligen ny IP-adress osv från din ISP.
Vilken typ av anslutning har du, ADSL, kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Om du har flyttat så har du antagligen ny IP-adress osv från din ISP.
Vilken typ av anslutning har du, ADSL, kabel?

Så är det ju givetvis. Routern är dock fabriksåterställd och registrerat nytt trådlöst nätverk!

Det är en fiberanslutning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testat med googles dns? 8.8.8.8 och 8.8.4.4

Permalänk
Medlem

Ändrade trådlöst läge från 802.11n till 802.11g/b istället, verkar funka hittills! Har ingen aning vad det är för skillnad dock?

Permalänk
Medlem

Problemet har återkommit, verkade inte funka med det jag sa tidigare..

Några tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske en liten koll i loggboken på datorn kan visa vad som kan krångla. Leta efter saker som händer vid samma tidpunkt, kritiskt eller varning.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Nej nu ger jag upp! Kommer inte till någon lösning..

Ska beskriva hur nätverket är uppbyggt.

Fiber från Telia - Telia Gateway - Kabel till ytterligare trådlös router - Kabel till dator.

Ibland funkar det utan problem men ibland blir det begränsad åtkomst. Detta gäller både kabelanslutning och trådlös!

Vad är det som ställer till det?! Kan det vara nån konflikt med min trådlösa router kontra Telia gatewayn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Kanske en liten koll i loggboken på datorn kan visa vad som kan krångla. Leta efter saker som händer vid samma tidpunkt, kritiskt eller varning.

Möjligt att jag kanske ska kika någon form av logg i routern istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin1:

Nej nu ger jag upp! Kommer inte till någon lösning..

Ska beskriva hur nätverket är uppbyggt.

Fiber från Telia - Telia Gateway - Kabel till ytterligare trådlös router - Kabel till dator.
G
Ibland funkar det utan problem men ibland blir det begränsad åtkomst. Detta gäller både kabelanslutning och trådlös!

Vad är det som ställer till det?! Kan det vara nån konflikt med min trådlösa router kontra Telia gatewayn?

Skickades från m.sweclockers.com

Det ställer till problem att köra router på router. Ring till Telia och be dom brygga gatewayen, så skall du se att det fungerar bättre sen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Det ställer till problem att köra router på router. Ring till Telia och be dom brygga gatewayen, så skall du se att det fungerar bättre sen!

Har inget val, jag är hyresgäst. Hyresvärden har fiber indraget till sin fastighet och till sin Telia gateway. Från hyresvärdens gateway har sedan en kabel dragits till min lägenhet där jag anslutit en router för att få trådlös nätverk!

Finns det någon inställning jag kan göra i min router?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur är det om du ändrar router till accespunkt eller brygga minns inte men funktionen som gör att din router bara "skickar vidare" eller vad man ska säga inga routerfunktioner eftersom det brukar krångla när man kör router på router

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin1:

Möjligt att jag kanske ska kika någon form av logg i routern istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej varför det? Det fungerar för övriga enheter och datorns logbok bör ha svaret på vad som händer, om det är drivrutiner som krashar eller något annat mystiskt så framkommer det isf där.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Nej varför det? Det fungerar för övriga enheter och datorns logbok bör ha svaret på vad som händer, om det är drivrutiner som krashar eller något annat mystiskt så framkommer det isf där.

Läget har ändrats lite. Det verkar inte vara datorn det är fel på, utan troligtvis nätverkets uppbyggnad som strular..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin1:

Läget har ändrats lite. Det verkar inte vara datorn det är fel på, utan troligtvis nätverkets uppbyggnad som strular..

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, har du inte konfigurerat din egna router rätt så kommer du att kanske hamna bakom två dhcp-servrar och dubbla svartip-nät... men fråntar ju fortfarande inte varför dom andra enheterna inte krånglar. Det är givetvis något du bör konfigurera rätt isf.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Ja, har du inte konfigurerat din egna router rätt så kommer du att kanske hamna bakom två dhcp-servrar och dubbla svartip-nät... men fråntar ju fortfarande inte varför dom andra enheterna inte krånglar. Det är givetvis något du bör konfigurera rätt isf.

Det är i princip fabriksinställningar på routern! Vad bör jag ändra?

Edit: Ändrade första inlägget för bättre förklaring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Robin1:

det är två routrar i nätverket. Bör jag ändra mina inställningar och i så fall hur?

Ja du ska inte ha 2 routrar i samma lan utan du behöver göra om din till switch och accesspunkt om det ska kunna fungera.
Det är svårt att göra det hel korrekt med din dir 615 om du inte har tillgång till Teliagatewayens dhcpserver.
Du kan fuska till det skaplig om du accepterar att admininterfacen inte fungerar i samma lan.
Ge din dir 615 en adminadress i ett annat lan tex 192.168.2.1
Stäng av dess dhcpserver.
Ställ in wifi som du vill ha det.
Använd sedan bara dess lanportar, inte wanporten!

Du kommer nu inte att kunna logga in i dir 615 utan att manuellt placera datorn på samma nät som den men du bör få internetåtkomst som är stabil och måste du in i dir 615 så ställer du över datorn från dhcp till statisk ip tex 192.168.2.10, sedan måste du slå igång dhcp i datorn igen för att få internetåtkomst när du är klar i admininterfacet på dir 615.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja du ska inte ha 2 routrar i samma lan utan du behöver göra om din till switch och accesspunkt om det ska kunna fungera.
Det är svårt att göra det hel korrekt med din dir 615 om du inte har tillgång till Teliagatewayens dhcpserver.
Du kan fuska till det skaplig om du accepterar att admininterfacen inte fungerar i samma lan.
Ge din dir 615 en adminadress i ett annat lan tex 192.168.2.1
Stäng av dess dhcpserver.
Ställ in wifi som du vill ha det.
Använd sedan bara dess lanportar, inte wanporten!

Du kommer nu inte att kunna logga in i dir 615 utan att manuellt placera datorn på samma nät som den men du bör få internetåtkomst som är stabil och måste du in i dir 615 så ställer du över datorn från dhcp till statisk ip tex 192.168.2.10, sedan måste du slå igång dhcp i datorn igen för att få internetåtkomst när du är klar i admininterfacet på dir 615.

Får ingen internetåtkomst alls.. Varken från trådbunden eller trådlös enhet!

Kan jag ha gjort något fel?

Permalänk
Medlem

http://postimg.org/image/duqnc0wjl/

Inställningar i routern, rätt?

http://postimg.org/image/f9ykecarp/

en cmd ipconfig

Och kommer ju som du sa, inte längre in i routern. Hur gör jag om jag vill ta mig in och ändra inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin1:

http://postimg.org/image/duqnc0wjl/

Inställningar i routern, rätt?

http://postimg.org/image/f9ykecarp/

en cmd ipconfig

Och kommer ju som du sa, inte längre in i routern. Hur gör jag om jag vill ta mig in och ändra inställningar?

Det där ser ju ok ut, du har stängt av dhcp alltså? Borde vara "bara" att köra, eventuellt starta om lite och sådär. Du har kopplat sladdarna som det beskrevs ovan?

Om du vill ändra i routern, byt din dators ip-inställningar till att ha en adress i 192.168.2.x nätet förutom .1 så kan du surfa till 192.168.2.1

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det där ser ju ok ut, du har stängt av dhcp alltså? Borde vara "bara" att köra, eventuellt starta om lite och sådär. Du har kopplat sladdarna som det beskrevs ovan?

Om du vill ändra i routern, byt din dators ip-inställningar till att ha en adress i 192.168.2.x nätet förutom .1 så kan du surfa till 192.168.2.1

Yes, det tror jag iaf? Kryssat ur både DNS relay och DHCP server! Är det några inställningar jag måste göra på datorn?

Bifogar även fulla ipconfig och ett försök till renew!
http://postimg.org/image/gxkwqgqrf/

Permalänk
Medlem

Va?! Spärras DHCP? Ehm, dubbelkolla att du inte satt någon kontakt i WAN-porten på dlinken, övriga kontakter bör (är jättesäker) bara vara som vilken switch som helst men med antenner på en port.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Va?! Spärras DHCP? Ehm, dubbelkolla att du inte satt någon kontakt i WAN-porten på dlinken, övriga kontakter bör (är jättesäker) bara vara som vilken switch som helst men med antenner på en port.

Mig veterligen så har jag ingen dedikerad WAN-port?

En nätverkskabel från fastighet 1 in i "internet" på routern. Sen två kablar till andra enheter

http://postimg.org/image/bsrv4nsw7/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin1:

Mig veterligen så har jag ingen dedikerad WAN-port?

En nätverkskabel från fastighet 1 in i "internet" på routern. Sen två kablar till andra enheter

http://postimg.org/image/bsrv4nsw7/

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, jag ska förtydliga. Du håller på att göra enligt mrqaffes inlägg ovan... det som står där med tekniska termer är att du ska inte använda internetporten/wanporten utan låta hela dosan vara en switch och antenn för nätverket. Det du får ge upp är den burkens router tjänster och servertjänster samt enkel åtkomst till administrativa gränsnittet. (Vilket är ptja, väldigt enkelt att skippa för bra trådlös funktionalitet exempelvis) - så, vad du behöver göra nu är att flytta den grå sladden som sitter i internet till vilken av dom där andra som helst.

//edit - wanport ~ internetport (potatis/potäter)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin1:

Mig veterligen så har jag ingen dedikerad WAN-port?

En nätverkskabel från fastighet 1 in i "internet" på routern. Sen två kablar till andra enheter

http://postimg.org/image/bsrv4nsw7/

Skickades från m.sweclockers.com

Koppla inte i internet-porten om du stängt av dhcp och satt ip-adressen till 192.168.2.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Ah, jag ska förtydliga. Du håller på att göra enligt mrqaffes inlägg ovan... det som står där med tekniska termer är att du ska inte använda internetporten/wanporten utan låta hela dosan vara en switch och antenn för nätverket. Det du får ge upp är den burkens router tjänster och servertjänster samt enkel åtkomst till administrativa gränsnittet. (Vilket är ptja, väldigt enkelt att skippa för bra trådlös funktionalitet exempelvis) - så, vad du behöver göra nu är att flytta den grå sladden som sitter i internet till vilken av dom där andra som helst.

//edit - wanport ~ internetport (potatis/potäter)

Vilken klippa du är! Fungerar!! Återkommer om nätet börjar svaja men än så länge verkar det stabilt. Tack som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin1:

Vilken klippa du är! Fungerar!! Återkommer om nätet börjar svaja men än så länge verkar det stabilt. Tack som fan!

Det är lätt att se ut som en klippa när man står intill @mrqaffe - det var han som hade lösningen, jag bara förtydligade.
Mycket roligt att det löste sig för dig!

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T