Vänta på Skylake till bärbar dator?

Permalänk
Medlem

Vänta på Skylake till bärbar dator?

Finns ju en del skrivet, men tänkte höra efter vad ni har för förväntningar på skylake, och även ni har några bra gissningar på när den kommer att finnas tillgänglig för köp av gemene man?

Vad kommer introduktionen av skylake att innebära?
* Längre batteritid?
* Snabbare processorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av majon96:

Finns ju en del skrivet, men tänkte höra efter vad ni har för förväntningar på skylake, och även ni har några bra gissningar på när den kommer att finnas tillgänglig för köp av gemene man?

Vad kommer introduktionen av skylake att innebära?
* Längre batteritid?
* Snabbare processorer?

Skylake har väl funnits ute i butik ganska länge nu?

http://www.inet.se/hitta?q=skylake&sort=none&x=0&y=0

Se även Sweclockers recension: http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Permalänk

@Ulukai:

Tänkte skriva typ exakt samma sak, tills jag såg att tråden låg under bärbara datorer. Kanske skulle ha förtydligats lite mer i rubriken, men men. Även jag är intresserad av att se var denna tråd kan leda till.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem

Behöver du datorn igår så är det bara å köpa en. Men kan man vänta gör man nog klokt i det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Tror att TS pratar om bärbara datorer.
Vad jag har förstått så kommer batteritiden inte att påverkas jättemycke utan lite högre klock, så lite snabbare, och större möjligheter till passiv kylning.

Så det mesta beror på ditt behov. Behöver du en dator nu så finns det väldigt bra modeller med förra generationens processorer. Har du möjlighet att vänta ett par månader kan du ju antingen få förra gen lite billigare eller lite mer umph du köper skylake.

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Det börjar hända lite smått, t.ex.
http://laptoperelease.com/asus-zenbook-ux305ca-with-intel-cor...

Förhoppningsvis kommer det dyka upp lite mer konkret fakta på IFA, 4-9 September.
Själv sitter jag och väntar på Surface 4 Pro, men måste säga att jag börjar oroas över bristen på läckor och mer specifika rykten.

För min del är det framförallt den lägre strömförbrukningen som lockar, vilket förhoppningsvis kommer leda till lite svalare datorer. (Och i Surface 4 Pro fallet en fläkt som går lite mindre ofta än den i SP3...)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av djwalle:

Tror att TS pratar om bärbara datorer.
Vad jag har förstått så kommer batteritiden inte att påverkas jättemycke utan lite högre klock, så lite snabbare, och större möjligheter till passiv kylning.

Så det mesta beror på ditt behov. Behöver du en dator nu så finns det väldigt bra modeller med förra generationens processorer. Har du möjlighet att vänta ett par månader kan du ju antingen få förra gen lite billigare eller lite mer umph du köper skylake.

Batteritiden kommer bli bättre i enheter som behåller samma format. Men det lär väl bli som vanligt att allting blir tunnare och tunnare istället, så batteriet krymper med det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

@Ulukai:

Tänkte skriva typ exakt samma sak, tills jag såg att tråden låg under bärbara datorer. Kanske skulle ha förtydligats lite mer i rubriken, men men. Även jag är intresserad av att se var denna tråd kan leda till.

Ah, mitt misstag. Ser att rubriken förtydligats nu i alla fall! (Förut stod det bara "Vänta på Skylake?").

Permalänk
Medlem

@Ulukai:

Ja, det var inte helt tydligt från början

Permalänk
Medlem

Om jag vill köpa en xps 13, bör jag vänta eller köpa en nu? Jag syftar mest på pris. Kommer man kunna köpa en gammal model för mycket billigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Om jag vill köpa en xps 13, bör jag vänta eller köpa en nu? Jag syftar mest på pris. Kommer man kunna köpa en gammal model för mycket billigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Den äldsta frågan i datorvärlden
Om du behöver den nu så köp den nu, men det finns alltid något lite roligare runt hörnet! Och just nu är hörnet (skylake) relativt nära.
Det är möjligt att du kan få den nuvarande något lite billigare genom att vänta, men skulle nog gissa att Dell byter ut den ganska "sömlöst", utan att sälja ut den gamla. Spekulationer från min sida såklart.

Permalänk
Medlem

Har det kommit några nyheter i denna fråga efter IFA?
Tycker det är svårt att hitta nån vidare info.

Permalänk

Kommer det släppas ultrabooks med skylake under detta år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raoul_duke:

Kommer det släppas ultrabooks med skylake under detta år?

Ja. Men frågan är om de når ut på den svenska marknaden i år. Jag skulle vilja påstå att det inte råder någon tvivel om att Skylake laptops kommer ut i Asien och USA i år. Det är som många hintat, väldigt nära runt hörnet.

HP ProBook 400 G3 ska tydligen dyka upp denna månad i bland annat USA och Australien med Skylake prolle.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB