Permalänk

i5 4590 fläkt

Hej alla glada! (Jag är extremt dålig på datorer)
Jag beställde lite delar från inet som jag hämtade ut igår, allt såg bra ut.
När polaren satt ihop allt och vi startade datorn så fick cpu fläkten fnatt, började rycka vid start, men när datorn startat upp helt så funkar den, fast den låter så högt.
Polaren sa att det kan ha nåt med bioset att göra, typ att fläkten startar när datorn passerat bioset.
Frågade vad som kunde vara fel, att original fläkten suger, och att jag borde köpa en ny och testa, dom är inte så dyra sa han. Som sagt är jag riktigt dålig när det gäller datorer, så jag vet ej.
Suger Intels original kylare?

Helt lost
Tack till alla som läser

Permalänk
Medlem

De kylare som följer med är oftast basic, men gör det de ska dvs kyler cpun. Att byta utt cpu-kylaren är att rekommendera men är inte något som är direkt enkelt, det är många steg och lätt att göra fel. Vad du riskerar när du byter kylare är att cpun inte kyls och överhettas, alternativt "brinner upp" dvs går sönder pga värmen.

Jag skulle bara rekommendera dig att ge dig på ett byte om du känner att du verkligen vill lära dig hur man gör och vill lägga ner några timmar på den.

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

De kylare som följer med är oftast basic, men gör det de ska dvs kyler cpun. Att byta utt cpu-kylaren är att rekommendera men är inte något som är direkt enkelt, det är många steg och lätt att göra fel. Vad du riskerar när du byter kylare är att cpun inte kyls och överhettas, alternativt "brinner upp" dvs går sönder pga värmen.

Jag skulle bara rekommendera dig att ge dig på ett byte om du känner att du verkligen vill lära dig hur man gör och vill lägga ner några timmar på den.

Det blir då min polare som ordnar det, han har satt dit en sådan kylare jag beställt innan
Han sa att det var sjukt pilligt xD

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

De kylare som följer med är oftast basic, men gör det de ska dvs kyler cpun. Att byta utt cpu-kylaren är att rekommendera men är inte något som är direkt enkelt, det är många steg och lätt att göra fel. Vad du riskerar när du byter kylare är att cpun inte kyls och överhettas, alternativt "brinner upp" dvs går sönder pga värmen.

Jag skulle bara rekommendera dig att ge dig på ett byte om du känner att du verkligen vill lära dig hur man gör och vill lägga ner några timmar på den.

Jo men jag har ju haft annan i5 innan och den lät inte i närheten så mycket som denna gör :/

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8416071/2015-08-31

Köp den!

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk

Tror det var exakt en sådan jag beställde

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@FettHungrig:
Va bra!

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Skrivet av thecokeman:

Bara att hoppas oljudet försvinner då

Permalänk
Medlem

Använd kylpasta är ett tips!

Permalänk
Skrivet av Dimmitalaz:

Använd kylpasta är ett tips!

Det ska jag göra

Permalänk
Skrivet av FettHungrig:

Det ska jag göra

Och göra det rätt! Ett litet riskorns mängd räcker att klicka på, och man ska heller inte smeta ut den själv utan detta fixar kylaren åt dig vid byte. Smetar man ut pastan själv kommer det bli luftbubblor och sämre kontakt vilket i sin tur ger sämre kylning.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av klasvonklas:

Och göra det rätt! Ett litet riskorns mängd räcker att klicka på, och man ska heller inte smeta ut den själv utan detta fixar kylaren åt dig vid byte. Smetar man ut pastan själv kommer det bli luftbubblor och sämre kontakt vilket i sin tur ger sämre kylning.

Det hade jag ingen aning om. Tack för tillägget

Permalänk
Medlem

Angående kylpasta, de flesta kylare kommer med förapplicerad kylpasta, man behöver alltså inte köpa och kleta på själv, endast rengöra cpun från gammal kylpasta (om man har haft en annan kylare tidigare dvs). Rengöra gör du bäst med isopropanol och kaffefilter (för att vanligt papper luddar), tex:

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...

Permalänk

Update: Hämtade ut kylaren idag, beställd från inet, gick hem till polaren och han monterade dit den.
Baaang! Nu funkar det prima, hörs knappt att den är igång Var tvungen att dubbelkolla hehe...
Vad skulle man göra utan sina homies :3