Varje kväll förlorar jag nätverket i ca 10 min.

Permalänk

Varje kväll förlorar jag nätverket i ca 10 min.

Hallå där!

Det är så att jag har ett litet problem som rubriken talar om. Jag spelar ganska mycket om dagarna men varje kväll runt 22-23 tiden så börjar jag få lagg och tillslut så slutar det fungera under 10 minuter. Det konstiga är att det trådlösa snabbt börjar fungera igen och webbläsaren på datorn också blir aktiv. Jag spelar främst LoL och använder mig utav skype när jag pratar med mina vänner samtidigt. Det är just dessa två programmen det tar tid för att komma igång igen. Jag vet att båda två har värdelösa sätt att reconnecta men ovanligt dåligt nu isf. Jag har tyvärr ADSL hemma med en telia technicolor tg799vn v2. Det är inget fel på nätverkskortet eller nätverkskablarna.

Kan påpeka att det händer oftast när någon i familjen går och lägger sig. Ingen aning om varför det skulle påverka min uppkoppling på ett sådant sätt då de brukar t.ex. streama filmer tidigare på kvällen utan att det händer något.

Alla portar som ska vara öppna är också det. Tänkte kolla om det är någon som också har varit med om detta tidigare? Jag vet att man inte ska förvänta allt för mycket från koppartråd men fortfarande lite konstigt!

Tack på förhand
Mvh FredrikWeslien

Permalänk
Hedersmedlem

Ofta kan man hitta loggar på vad som händer routern om man exempelvis skulle förlora kopplingen till sin leverantör. Logga in på den och kika om du hittar loggar någonstans.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Kör du trådlöst eller kabelanslutet på din PC?

Permalänk
Medlem

Det beror med mycket stor sannolikhet på att ni överbelastar en förbindelse, ni skickar/tar emot fler paket än vad som får rum vilket leder till kö och lagg.

Permalänk

Förlåt för segt svar! Men jag har trådbundet nätverk till datorn. Nätverkskortet är testat och provat olika kablar så det är ingen glapp.

Tycker bara det är konstigt om det skulle bli överbelastning då skype och LoL inte kan reconnecta på ett tag men jag kan gå in och streama en film om jag vill.

Permalänk

@madtop: Men det är inga problem när någon belastar nätverket tidigare på dygnet eller nära på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikWeslien:

@madtop: Men det är inga problem när någon belastar nätverket tidigare på dygnet eller nära på.

Och alla användare, datorer och mobiler gör exakt samma sak före respektive under tiden det strular?

Kan vara så enkelt som att någon dator/mobil sätter igång och synkar mot icloud/dropbox/drive/whatever.