"Hitta min iphone" Fungerar detta även om tjuven raderar telefonen?

Permalänk
Medlem

"Hitta min iphone" Fungerar detta även om tjuven raderar telefonen?

Hej!
Har en fundering, om tjuven raderar telefonen pga. man använt en dålig lösenkod som gick att gissa sig till.
Kan jag fortfarande spåra telefonen via "hitta min iphone"?

Permalänk

@VooDoo: Tjuven kan inte radera din telefon utan din apple-kod.
Frågan kommer upp vid radering och kan inte tryckas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Hej!
Har en fundering, om tjuven raderar telefonen pga. man använt en dålig lösenkod som gick att gissa sig till.
Kan jag fortfarande spåra telefonen via "hitta min iphone"?

För att återställa en iPhone utan dator så krävs lösenordet till ditt iCloud för att kunna stänga av Hitta min iPhone och göra en återställning, lösenkoden kanske behövs också, men iCloud lösenordet vet jag behövs

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För att återställa en iPhone utan dator så krävs lösenordet till ditt iCloud för att kunna stänga av Hitta min iPhone och göra en återställning, lösenkoden kanske behövs också, men iCloud lösenordet vet jag behövs

Ok! för jag provade på min jobb telefon och då får jag skriva in min lösenkod (vilket var lätt att gissa) men får man frågan efter det efter apple id?

Vad händer om du tex sätter telefonen i DFU läge och sedan återställer den?

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet, om telefonen raderas kan den inte hittas via "find my iphone". Men då måste tjuven först komma åt telefonen, därför är det bra att låsa telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Ok! för jag provade på min jobb telefon och då får jag skriva in min lösenkod (vilket var lätt att gissa) men får man frågan efter det efter apple id?

Vad händer om du tex sätter telefonen i DFU läge och sedan återställer den?

Då kan man göra en återställning i DFU, men efter återställningen så får man upp så här

Vilket gör att man behöver veta hela din mailadress som används med iCloud (Apple-ID om du använder samma), vilket inte visas på skärmen samt ditt lösenord till iCloud

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Då kan man göra en återställning i DFU, men efter återställningen så får man upp så här
http://freemobileunlockcodes.com/wp-content/uploads/2015/08/Unlock-iCloud-Lock-Free.jpg
Vilket gör att man behöver veta hela din mailadress som används med iCloud (Apple-ID om du använder samma), vilket inte visas på skärmen samt ditt lösenord till iCloud

Ok! gäller detta även om telefon inte han "spärras" när jag loggar in på icloud så står det att den avvaktar fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Ok! gäller detta även om telefon inte han "spärras" när jag loggar in på icloud så står det att den avvaktar fortfarande.

Ja, det ser ut så här om någon återställer din telefon utan att ha avaktiverat Hitta min iPhone via t.ex. DFU:

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, det ser ut så här om någon återställer din telefon utan att ha avaktiverat Hitta min iPhone via t.ex. DFU:
http://lokinyc.com/blog/wp-content/uploads/2014/04/TS4515_01-icloud-activate-iphone-001-en.png

Ok! för jag läste någonstans att Hitta min iphone inte var knutet till hårdvaran om du förstår vad jag menar.
Men för att summera.

Min telefon är stulen.
Jag har en enkel kod tex 1234

Tjuven tar sig in i min telefon innan jag hunnit avaktivera den via "hitta min iphone" och väljer att nollställa den.
Nästa gång den kopplas upp mot internet så kommer den säga att den är avaktiverad etc. pga min "spärr" som då isåfall klickar in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Ok! för jag läste någonstans att Hitta min iphone inte var knutet till hårdvaran om du förstår vad jag menar.
Men för att summera.

Min telefon är stulen.
Jag har en enkel kod tex 1234

Tjuven tar sig in i min telefon innan jag hunnit avaktivera den via "hitta min iphone" och väljer att nollställa den.
Nästa gång den kopplas upp mot internet så kommer den säga att den är avaktiverad etc. pga min "spärr" som då isåfall klickar in?

Ja, fast du behöver inte spärra den för att det där ska komma upp. Det där kommer upp oavsett, så länge ett iCloud konto var anslutet och Hitta min iPhone var aktiverat på det iCloud kontot när personen gör en återställning så kommer det där upp. Jag själv har fått upp det där någon gång när det gick lite för fort att återställa via DFU

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, fast du behöver inte spärra den för att det där ska komma upp. Det där kommer upp oavsett, så länge ett iCloud konto var anslutet och Hitta min iPhone var aktiverat på det iCloud kontot när personen gör en återställning så kommer det där upp. Jag själv har fått upp det där någon gång när det gick lite för fort att återställa via DFU

Ok! låter betryggande! tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Ok! låter betryggande! tack!

Kom dock ihåg att när du eller någon annan har återställt iPhonen så kan du inte se på kartan vart den är

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kom dock ihåg att när du eller någon annan har återställt iPhonen så kan du inte se på kartan vart den är

Jaha, trodde man skulle kunna göra det men det går inte alltså?
Kommer jag få någon notis om att den blivit avaktiverad iaf?
Just nu står den bara och väntar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Jaha, trodde man skulle kunna göra det men det går inte alltså?
Kommer jag få någon notis om att den blivit avaktiverad iaf?
Just nu står den bara och väntar...

Så du har blivit av med en iPhone nu eller?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson:

Det stämmer, min fru fick sin stulen för några dagar sedan. Vet inte riktigt varför jag ställde frågan hypotetiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

@jnsson:

Det stämmer, min fru fick sin stulen för några dagar sedan. Vet inte riktigt varför jag ställde frågan hypotetiskt

Ah. Jag är inte säker på hur aktiveringen av borttappat länge fungerar om telefonen har blivit raderad innan du aktiverade det läget. Det jag dock vet är att om enheten fortfarande finns på icloud.com under hitta min iPhone så kan den personen inte använda iPhonen förens din frus icloud mailadress plus lösenord är angivet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ah. Jag är inte säker på hur aktiveringen av borttappat länge fungerar om telefonen har blivit raderad innan du aktiverade det läget. Det jag dock vet är att om enheten fortfarande finns på icloud.com under hitta min iPhone så kan den personen inte använda iPhonen förens din frus icloud mailadress plus lösenord är angivet

Super! den finns där men den hittas inte. (typ som att den skulle vara avstängd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Super! den finns där men den hittas inte. (typ som att den skulle vara avstängd)

Kolla vad som står på denna hemsida: https://www.icloud.com/activationlock/ den visar om aktiveringslåset som finns i iOS är aktivt eller inte. Står det här att den är aktiv så kan den personen inte göra så mycket med enheten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sålänge wifi/mobildata är av så kan du inte göra nåt iaf. Göra en anmälan och spärra telefonen/simkortet.

Permalänk
Medlem

@jnsson: Var hittar man denna funktion på mobilen enligt bilden som du visar? "activate iphone"

Permalänk
Medlem
Skrivet av calinou:

@jnsson: Var hittar man denna funktion på mobilen enligt bilden som du visar?

Själva aktiveringslåset är aktiverat automatiskt så fort du loggar in med ett iCloud konto. Själva inställningen för Hitta min iPhone finns under Inställningar -> iCloud -> Hitta min iPhone

Om du menar bilden i sej, så kommer det upp när man gjort en återställning i DFU läge och inte stängt av Hitta min iPhone först.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson: Tack för svaret! Jag kollade på min iPhone/inställningar/iCloud och där är jag inte inloggad. Dock fungerar det i alla fall att hitta min iPhone (har provat från annan enhet). Undrar hur det kan komma sig? Har även tittat på om min mobil är aktiverad (enl. länken du angett) och aktiveringslåset är på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calinou:

@jnsson: Tack för svaret! Jag kollade på min iPhone/inställningar/iCloud och där är jag inte inloggad. Dock fungerar det i alla fall att hitta min iPhone (har provat från annan enhet). Undrar hur det kan komma sig? Har även tittat på om min mobil är aktiverad (enl. länken du angett) och den är inte aktiverad.

Hur kan du göra det? Vad använder du på din andra enhet för att hitta den?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson: Jag har kollat från min iPad. Konstig nog efter att ha loggat in mig på min iCloud.com på datorn utan att ändra någonting och sedan återgått till iPad så står det "nedkopplad". Så det var väl något konstigt fel som har åtgärdats av sig självt. 🙂
Tack för hjälpen!