Corsair 100r Silent - Kylningen är fruktansvärd, tror jag.

Permalänk
Medlem

Corsair 100r Silent - Kylningen är fruktansvärd, tror jag.

Jag införskaffade mig för några veckor sedan ett Corsair Carbide 100r Silent edition då jag kände att mitt gamla andrahands CM chassi lät på tok för mycket. Blev mycket nöjd med utseende och ljudnivå på chassit men jag har upptäckt ett litet problem.

Jag kör dubbla luftintag på framsidan (2st 120mm Corsair standard fläktar) och utblås via min Antec khüler h2O 620 med den medföljande Antec 120mm fläkten. Alla fläktar är ställda på maxläge.

Med denna konfig så ligger min i7 2600 på 65°C idle och kan gå ända upp till 79°C under load. Ungefär samma historia med grafikkortet.

Detta kan ju omöjligen vara okej. Det finns inga fler fläktplatser om man inte kör någon form av push-pull på radiatorn men jag har svårt att tänka mig att det skulle hjälpa.

Finns det något jag kan göra? Eller är det okej att ha dessa temperaturer?

Permalänk
Medlem

det är mycket för min processor ligger på 28 celsius i ett vorsair 750D.
Har du kollat kylpastan ifall du kanske behöver byta. eller att kylaren är trasig kanske.

Permalänk
Medlem

Problemet bör absolut inte vara i chassit, utan snarare allt vid CPU-kylningen i sig självt, när det gäller de där temperaturerna.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vejk:

Jag införskaffade mig för några veckor sedan ett Corsair Carbide 100r Silent edition då jag kände att mitt gamla andrahands CM chassi lät på tok för mycket. Blev mycket nöjd med utseende och ljudnivå på chassit men jag har upptäckt ett litet problem.

Jag kör dubbla luftintag på framsidan (2st 120mm Corsair standard fläktar) och utblås via min Antec khüler h2O 620 med den medföljande Antec 120mm fläkten. Alla fläktar är ställda på maxläge.

Med denna konfig så ligger min i7 2600 på 65°C idle och kan gå ända upp till 79°C under load. Ungefär samma historia med grafikkortet.

Detta kan ju omöjligen vara okej. Det finns inga fler fläktplatser om man inte kör någon form av push-pull på radiatorn men jag har svårt att tänka mig att det skulle hjälpa.

Finns det något jag kan göra? Eller är det okej att ha dessa temperaturer?

Bytte du kylpasta i samband med chassibytet?
67c i idle är ju vansinne. Min 4790k blir inte ens 60c i load.

En cpu kan ju inte bli svalare än temperaturen i omgivningen. Men säg att du har 20c i rummet, vilket då betyder att din cpu blir +47c i idle, utan belastning. Något är såklart helt fel

Pröva montera om cpu kylaren med rätt mängd pasta

Permalänk
Medlem

hur är fläktarna monterade ?